Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 871 ggr
Imasy
6/20/14, 11:05 PM

Råd i trafiken inför midsommarhelgen

Imorgon ska jag och familjen åka iväg på en kortsemester.

Pratade med en släkting idag och detta kom upp. Fick bra råd om hur man tar det försiktigt i trafiken under denna helg då många är hysteriska på vägarna, så jag tänkte dela med mig av detta råd, nämligen;

"Man behöver ju inte åka så fort, man kan ju ligga en bra bit under hastighetsgränsen".

Tadaa! Tror jag kommer bli älskad i trafiken om jag ligger i 60-70 på dessa 80-90 vägar vi kommer att åka på. Kommer nog garanterat inte bli några idiotomkörningar iallafall. Men what the heck, safety first 😉

Annons:
Stallmima
6/20/14, 11:23 PM
#1

Försök hålla avstånd och se upp med mötande trafik. Trevlig midsommar!  🌺

Gasoline
6/21/14, 5:39 PM
#2

Det gäller att inte ha bråttom i trafiken, det är oftast då det blir farligt. 

Jag hoppas att ni får en trevlig semester 🙂

Ang detta med "storhelgs" trafik, som det jämnt varnas om i tidningarna. Jag förstår helt enkelt inte… Jag upplever inte att det är speciellt mycket mer och farligare trafik under storhelgerna (även om det rimligtvis faktiskt är så). Tog mig en sväng in till stan idag och trafiken kändes väldigt lugn 🙂

Jalking
6/23/14, 11:04 AM
#3

Att ligga en bra bit under hastighetsbegränsningen är ingen bra idé. Det skapar bara irritation och blir en orsak till att andra gör idiotomkörningar. Att följa trafikrytmen utan att överskrida hastighetsbegränsningen är en bättre idé. Om du måsten köra långsammare än resten av trafiken så var noga med att vara hjälpsam och släppa förbi andra där det finns möjlighet till det. Och, som redan skrivits, håll avstånd.

Fast nu är ju midsommar över… Hoppas att det gick bra.

Gasoline
6/23/14, 5:11 PM
#4

Aha, nu fattade jag 😕

Läste lite snabbt och förstod TS inlägg som att man kunde köra under hastigheten för att man inte hade bråttom, till följd av att det var mycket trafik. Sorry 😊

Nej, att avsiktligt köra under hastighetsbegränsningen om väder/vägunderlag/sikt (och allt annat som spelar roll) tillåter den angivna hastigheten är dumt. Detta brukar oftast resultera i att de som har bråttom, eller tror sig ha bråttom, gör idiotomkörningar, 😮

Zepp
6/24/14, 8:57 PM
#5

Bra tips för storhelger är att stanna hemma.. alternativt ta flyget!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: