Annons:
Etikettmotorcykel-och-mopeder
Läst 1143 ggr
danitza
2014-07-08 00:54

Olyckshändelse med mopeden

Igår provade jag min moped och körde lite, allt gick bra men sen när jag skulle gå av mopeden så gjorde jag ett korkat misstag ..

Jag gick av mopeden (och den var fortfarande på), jag tog i handtagen och tänkte vrida mopeden men eftersom jag tog i handtagen och vred bak på handtagen så körde mopeden iväg och jag springandes efter, det kändes som att jag inte kunde släppa taget men sen så släppte jag taget och föll med mopeden. Nu är jag lite rädd för att testa mopeden igen haha ..

Vad gör ni när ni hoppar av mopeden och ska lägga in den i ex garaget, stänger ni först av mopeden och sen drar fram den i garaget eller vadå? Jag känner mig så dum hahaha..

Annons:
Cragan
2014-07-08 01:03
#1

fick lov att tänka till lite  men när jag körde med automat moped så ställde jag upp den på stödet innan jag gick av och stängde av motorn, dock inte alla mopeder sånt går att göra på och troligen inte nått att rekomendera.

körde dock mest med manuell växelåda och då lägger jag i friläge innan jag stänger av och går av mopeden.

Gasoline
2014-07-08 20:34
#2

Sådant som händer, inte ska du behöva känna dig dum för det. Hoppas att allt gick bra med dig? Jag hade en manuellt växlad moped så jag stängde av min moped om jag skulle leda den, alternativt lade jag i friläge. Har ingen erfarenhet att automatväxlade mopeder, men går den att rulla avstängd eller om det går att lägga i en neutral växel såskulle jag rekommender detta vid hantering av mopeden från marken.

Zepp
2014-07-14 11:07
#3

Man stänger av motorn innan man kliver av i 99,999 % av fallen!

Såvida man inte tänkt sig att ta en språngmarch bredvid mopeden.. och det är ett himla ovanligt val?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

wille_wille
2014-07-14 19:37
#4

Jag stänger av mopeden innan jag går av🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

danitza
2014-07-23 03:08
#5

Tack så mycket för era svar, mitt misstag var att jag inte stängde av motorn innan jag gick av..

#2 Tack,  inget allvarligt hände som tur!

Gasoline
2014-07-23 05:30
#6

#5 skönt det iallafall :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: