Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1705 ggr
[melonen]
7/31/14, 10:31 AM

Funderar över utbildning

Vet inte om det här inlägget riktigt hör hemma här, men det är fordonsrelaterat så jag kom inte på en bättre sajt. 

Hur som helst så hoppade jag av gymnasiet för nu snart 2 år sedan av personliga anledningar. Nu har jag stora planer på att söka en sista gång och då någonting jag är intresserad av och vill lära mig mer utav, nämligen fordon och då mest troligtvis fordon eller -lastbilsmekaniker. 
Saken är den att jag i princip inte kan någonting, jag har varit med när vänner hållit på och själv fått testa. Men då har jag alltid haft någon bredvid som har förklarat. 
Jag kommer alltså inte gå 3 år på gymnasiet utan utbildningen är på 45v (personbil) och 52v (lastbil) och då är matte, engelska och allt borträknat, handlar om en vuxenutbildning. 
Dessvärre har jag också IG i grundskolematten som jag mest troligtvis skulle ha stor nytta av i båda utbildningarna. Jag kom in på fordon det år jag sökte, men jag valde det inte av den anledning att jag fick för mig att jag skulle bara skämma ut mig med så lite som jag kan och därmed automatiskt bli utanför. 

Det här är någonting jag verkligen vill men jag känner mig så liten och feg nu så det finns inte, kanske också för att jag är kvinna. 
**Låter det här som en dålig idé med tanke på att jag inte direkt kan någonting + att utbildningen inte är på 3 år som på ett gymnasium?

Sedan har jag funderat på att ta lastbilskörkort i framtiden, skulle det vara bättre om jag gick inriktat mot lastbilsmekaniker istället för personbil då?**

Annons:
Gasoline
8/2/14, 7:20 PM
#1

Det låter ju som att du har kollat upp det mesta kring denna med utbildningen, så jag antar att du vet vad du ger dig in på. 

Är du bara tillräckligt motiverad för att klara utbildningen så tror jag absolut inte att det är några problem. 
Vad är det för grundkunskaper de ställer på kursdeltagarna? Ställs inga krav borde man inte heller behöva kunna något om detta i förväg, man är ju där för att lära sig 👍

Om jag vore du så skulle jag kontakta någon som är ansvarig för kursen och fråga om det du redan kan räcker för att klara av utbildningen. Då får du det bästa svaret🙂

Vilken inriktning som är bäst att välja vet jag inte, är inte utbildad inom något fordonsrelaterat, men jag kan tro att det är till fördel att då gå inriktad lastbilsmekaniker. 

Hur det än går och vad du än väljer så önskar jag dig lycka till och håller tummarna för dig 🙂

Gasoline
8/2/14, 7:25 PM
#2

Du kan även kika in på yrkesförare ifokus, någon där borde ju ha koll på detta 🙂

[melonen]
8/6/14, 1:10 PM
#3

Tack Gasoline! Fått reda på hur det ligger till nu. Utbildningen var dessvärre fullsatt nu men börjar en i Januari mest troligtvis. Man behövde inga förkunskaper men B-körkort -vilket jag har. Kommer gå personbilsmekaniker har jag bestämt mig för 🙂 Jättenervös nu dock men hoppas det kommer gå bra haha!

Gasoline
8/14/14, 9:10 AM
#4

#3 Härligt att höra, håller tummarna för att det kommer att gå bra för dig 👍

Hur lång är utbildningen?

[melonen]
8/14/14, 4:57 PM
#5

#4 Tack!! :) utbildningen är på 45v, så det är ju inte så jättelänge, är praktik också, Visst kommer jag inte kunna jobba med det sen så har jag iallafall lärt mig något och har en bättre grund att stå på rent av intresse :)

[melonen]
8/14/14, 5:05 PM
#6

Menade att om jag kanske inte kommer kunna jobba med det sen * :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: