Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 5750 ggr
Zabbio
2014-08-18 14:35

Läcker vatten - golf

Hejsan! :)
Jag kan ingenting om bilar men har en gammal golf - 96/97 som inte vill behålla vattnet.
Har en  vattenflaska med mig och får fylla på 1 gång i månaden, fast nu senast var det redan efter en vecka, så det blir ju värre. Det funkar väl att hålla på och fylla i nytt vatten på sommaren, men blir väldigt dyrt så fort glykol blir livsnödvändigt också.. och det är ju inte hållbart i längden. Jag gillar min lilla bil, och vill gärna att den ska funka något år till. Den lär ha AC, som inte funkar, men har hört att det påverkar vid byten osv.

Det jag undrar över är om någon har en kvalificerad gissning om det är stor chans att det är kylaren i sig som är kass, eller om det är större chans att det är slangar och så som läcker några droppar när jag kör? Eller nåt annat?
Jag hittar ingen fukt eller läcka som jag kan se med oerfaret öga när jag öppnar huven, oavsett varm eller kall motor. Å andra sidan gissar jag att det skulle dunsta ganska fort på en varm maskin.

Sen undrar jag vad det finns för slangar som kan läcka, vad de heter och kanske vad de kan kosta, om man kan köpa dem i nån slags ''allt-i-ett'' påse och byta allihop.. som sagt jag kan inget om bilar (och kommer inte ge mig på att byta något själv, men det finns lite olika personer i omgivningen som jag kan be om hjälp, känns bättre om jag själv har ett hum om vad jag begär först bara)

Jag har blivit rådd och avrådd från att använda kylar-rens och kylar-cement för att åtgärda… risken är väl att fel grej kloggas igen eller löses upp..

Tack för att ni orkade läsa :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Gasoline
2014-08-18 17:24
#1

Om du startar motorn när den är kall, ser du ingen form av läckage då eller något ställe där det ser fuktigt ut? 

Hur ser bilens kylare ut, är cellerna skadade eller är kylaren fuktig på något ställe? 

Mycket möjligt att det är en slang som behöver bytas. Kolla slangarna så att dessa inte har torrspringor (behöver inte läcka bara för att det är torrsprickor, men det lär göra det tillslut)  och att slangarna sitter fast ordentligt.
Fuktar det runt någon slang? Ibland kan det vara så lätt att man bara behöver skruva åt en slangklämma. 

Bra att veta ang glykol är att det förutom att hindra vattnet från att frysa på vintern även skyddar motorns vattensystem från att rosta. Man behöver ju inte ha mycket glykol i, men att ha lite är alltid bra 👍

Jag har ingen erfarenhet av olika kylarcement och liknande så jag kan inte säga något om det, men min sambo säger att man bör undvika det då det kan ställa till mer problem än nytta. 

Onödig info, men. . . Tydligen ska man kunna häva i en burk mald ingefära i kylaren då detta ska täta eventuella små hål i kylaren, på äldre bilar. Men inget jag skulle rekommendera.

Zabbio
2014-08-18 20:28
#2

Jag ska kolla, har aldrig kollat på nystartad motor.. påminns när röda lampan tänds :P
Men jag har inte kunnat se fukt, sprickor eller något som ser trasigt ut..

Det är några månader nu som jag fyllt på bara vatten, men vätskan i expansionskärlet (heter det så?) har fortfarande en svagt blå färg.. så jag gissar att det finns lite glykol kvar.. men det är klart att det ska finas i, har ju blivit lite nödlösning nu.

Hur många slangar finns det och vad heter de? Jag ser en liten från expansionskärlet, en större.. och sen har jag inte sett fler ovanifrån… men jag vet inte hur många där ska vara.. finns en massa grejjer, sladdar och saker ivägen för ett otränat öga ju :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2014-08-19 14:54
#3

Vi hittade en läcka vid fästet på en slang från vattenpumpen till..ACn, kanske?
Kan vara slangklämman som är för lös eller har gnagt igenom slangen, vi lossade inte för att titta (det var ingen klämma som kunde spännas heller, och man vill ju inte stå med en trasig slang och försöka knyta ihop det, när det fortfarande går att köra några dar som vanligt tills vi köpt ny ) utan köper en ny slang och nya klämmor och byter :)

Det droppade ganska mycket, jag har nog missat det pga oljan som ligger och  glittrar på motorn (nope, ingen rentvättad bil och den läcker några droppar, får fylla på nån gång om året, känns ok för min del) där vattnet droppade. Men det r förhoppningsvis, utan att utmana ödet, den enda läckan. Hade det varit mer så hade jag nog fått fylla på mycket oftare..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gasoline
2014-08-19 21:53
#4

Ibland, om man har tur, är det lättare än vad man tror :-) skönt att ni hittat läckaget, hoppas att byte utav slang och ev slangklämma ger resultat. Lite olja på/runt om äldre motorer är helt normalt. tiden sätter sina spår i packning, tätningar och liknande vilket gör att motorn inte kan hålla tätt alla gånger. Hihi För att inte tala om allt som man själv kan råka spilla och drälla med under huven *skäms på mig*

Zabbio
2014-08-19 22:58
#5

Ja, det är skönt att veta var det är :)

Hehe, jag har också spillt några droppar när jag skullat fylla på… och hela stackars bilen behöver städas… och tvättas… fy på mig. Hittade ett litet rosthål undertill när vi letade läcka - det har varit där de senaste två besiktningarna  - som jag nog ska spackla igen för lite sinnesro.
Finns en del små rostfläckar runt hjulen också, funderar på att ge hela bilen en dm bred rand längst ner. I svart. Så slipper jag se rosten så tydligt, på silver blir det ju missfärgat på ett annat sätt. Men det är bara skönhetsfel. :P Fast ändå..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gasoline
2014-08-20 19:06
#6

Så länge inte besiktningen ger tvåa på rost eller liknande så bör det inte vara någon fara. Oavsett om bilen kanske inte ser så vacker ut 🙂

Det man kan göra, för att hindra att rosten sprider sig, är att ta bort all rost och slipa rent det rostangripna stället så att det blir plåtrent och sedan täcka plåten med grundfärg och ev bättringsfärg. 
Det blir inte alltid snyggt, men det hindrar som sagt rosten från att spridas.

Annons:
Gasoline
2014-08-25 23:01
#7

Hur går det, fått någon ordning på slangen? :-)

Zabbio
2014-08-25 23:18
#8

Slangen är bytt, fast det visade sig vara fästet som spruckit.. det är också bytt :) Så får vi se om det räcker.

Jag har fyllt på en gång, men det var efter första körningen, så det var nog mer att det cirkulerade runt ordentligt och luft gått ur,, hellre än att det läckt ut något.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gasoline
2014-08-29 20:31
#9

Aj då. Ja, så kan det vara ibland tyvärr. Skönt att det är fixat nu iallafall och att problemet verkar ha varit så pass lätt ändå 👍 Håller tummarna för att det nu håller tätt en lång tid framöver och att vattnet inte behöver fyllas på lika ofta, snart är det ju vinter och dags att bli noggrannare med att kolla glykolhalten.

Zabbio
2014-08-30 00:21
#10

Tack :)

Yep,  nu är det hälften kylarvätska-koncentrat, ska klara ner till 36°..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: