Annons:
Etikettbilköp-tips-och-råd
Läst 2428 ggr
Fridaaaa
2014-08-20 12:52

Köpa begagnad bil

Vad ska man tänka på?
Vet ungefär summan och vilka märken jag kan tänka mig. 
Besiktad ska bilen självklart vara också, helst så nyligen som möjligt.

Hur kollar man upp olika bilfirmor så man vet att de är seriösa? Vilka sidor kan man kolla på förutom blocket?

Är min andra bil, förra köpte jag av min farmor så då visste jag allting kring den

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Zepp
2014-08-20 12:56
#1

Fundera först på vad du har råd med, sen vad det kostar att äga, serva, driva den.

Egentligen är det viktigaste ditt behov.. hur ser det ut?

Nr 2 är vilken verkstad du behöver använda, finns den i närheten.

http://www.bytbil.com/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2014-08-20 13:02
#2

#1 Ja det står ju i #0 att jag vet ungefär summa 🙂 Så det har jag redan funderat på. 

Behov vet jag med: Bensinsnål, liten bil (eller t.ex fabiakombi), som inte är allt för dyr i skatt & försäkring (dyrt ändå som ungdom tyvärr). Ska inte krävas en specialverkstad utan kunna gå till vilken verkstad som helst

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2014-08-20 13:08
#3

Har en Fabia Kombi! 😃

Mnjae.. du skall serva på märkesverkstad, eller annan godkänd verkstad.. godkänd av Skoda!

Tex Mekonomenverkstad.

Sen så vid enklare åtgärder.. som man borde ha gjort själv.. men är för lat för, typ byta bromsar, trasig fjäder, avgassystem o liknande vänder man sig till händiga fabrorn med verkstad/firma i garaget!

Brukar kosta hälften av märkesverkstaden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2014-08-20 13:13
#4

#3 Fabia kombi har jag funderat på eller den vanliga, för har en felicia nu hehe 🙂 Mina föräldrar har fabiakombi med.

Har olika verkstäder häromkring så inga problem överhuvudtaget 🙂
Mekonomen lämnar jag helst inte in till av olika anledningar 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2014-08-20 13:46
#5

Beror nog mer på vilken Mekonomen!

Har en VAG märkesverkstad bredvid jobbet som jag alldrig använder.. de är helt j*vla dumma i huvudet, rent ut sagt!

Handlar nog inte så mycket om mekanikerna utan de som driver verkstaden!

Hur som helst.. när man inte får prata med mekanikern själv utan blir hänvisad till kundmottagare så behöver de inte vara bilmekaniker, men kunna hantera människor/kunder på rätt sätt!

Min far kör Peteguet.. och han funderade på att byta märke för att slippa från märkesverkstaden.. rätt som det var bytte de kundmottagare.. och han upplevde det som att han fått en ny bil! 😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2014-08-20 13:51
#6

#5 Jo så är det ju men syftar på de vi har närmast tillgång till 😉 Och känner att mekonomen krävs ju inte heller bara för man köper t.ex skoda 🙂

Vi har en privat här nere bland annat som jag lämnade till och han tar emot kunderna och mekar då med bilarna bland annat, har fler verkstäder så är inga problem att hitta 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Zepp
2014-08-20 13:55
#7

Godkänd märkesverkstad räcker, dvs godkänd av Skoda/VAG!

VAG är altså samlingsnamnet för WW, Audi, Skoda, SEAT!

Egentligen mest för servicen.

Och man kommer f*n inte undan, displayen blinkar o tjuter, tills märkesverkstaden nollställt serviceräknaren!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2014-08-20 14:00
#8

#7 Jag personligen inte det som ett måste att verkstaden ska vara godkänd av skoda, har jag inte gått till nu vad jag vet och gått kanonbra 🙂

Men var tips ang begagnad bil jag ville ha inte själva verkstad 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2014-08-20 14:24
#9

Man väljer oxå verkstad när man köper bil.. det var det jag menade.. och det är minst lika viktigt!

Men har du redan en bra verkstad som servar Skoda och är godkända av VAG så har du inte det problemet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2014-08-20 14:27
#10

#9 Men som jag skrev så går jag till en verkstad som jag personligen tycker är bra och där de gör det som ska göras, oavsett om de är godkända av VAG eller inte, bara det blir rätt och bra gjort 🙂 Jag väljer inte bil efter vilken verkstad som finns, utan bil efter ekonomi, behov osv 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2014-08-20 14:30
#11

Om du nu köper en hyfsat ny bil så omfattas du av diverse garantier så länge du servar på en godkänd verkstad.

Sen så finns det andra verkstäder som oxå har omfattande garantier.. kolla upp det!

Oså kan man om man inte vill använda sådana verkstäder köpa sig en sådan försäkring.. som motsvarar de som godkända verkstäder har.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2014-08-20 14:31
#12

#11 Hyfsat ny blir det nog inte då jag inte har så hög summa att röra mig på men ingen bil under 2002 kommer det bli 🙂 Så beror på vad man räknar som "hyfsat ny" 🙂

Men ville veta mer vad jag ska tänka på osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2014-08-20 15:13
#13

Kolla om den är servad på märkesverkstad! 😉

Miltal och motor helst med kedja i stället för rem.

2007 kom den nya modellen.. den är helt klart att föredra.

Ful som stryk, men skall man inte skryta med bilen så är den betydligt rymmligare inne.. och som regel bättre utrustad.

Både vad gäller säkerhet och komfort.

Här är min bil, fast min är 2008!

http://www.bytbil.com/nybilsfakta/version/54907520140101

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Fridaaaa
2014-08-20 15:15
#14

#17 Inte råd med 2007 års modell, de kostar mer än min budget tyvärr.
Däremot har jag sett 2005-2006 för vettiga priset.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2014-08-20 15:20
#15

Kolla då så att remmen är bytt!

Ser du i serviceboken.. och kolla sen när det e dags igen, så du inte åker på en dyr service direkt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gasoline
2014-08-20 18:56
#16

Spännande med bilköp! 🙂

Ser att det är en Skoda Fabia du är intresserad av. Även om märket i sig inte är någon status så tycker iallafall jag att Skoda är bra bilar, mycket bil för pengarna helt enkelt. Dessutom tycker jag att dom är mycket större och rymligare inuti än vad de på utsidan ser ut att vara, Tummen upp

När man väl bestämt sig för vilken bil/modell man vill ha så bör man i stora drag kolla bilens skick; både karossmässigt, invändigt och om motorn går och mår bra. 
Provkör alltid en bättre begagnad bil, känns det inge bra så är det förmodligen inge bra. 
Utrustning, fungerar bilens utrustning och vad följer med bilen? 

Vill tipsa om att snabbt kika in i denna artikel där du hitta några bra tips när det gäller bilköp. 

Lycka till och hoppas att du hittar bilen du letar efter.

Zepp
2014-08-20 20:21
#17

En svaghet till att fundera på är bakre fästet på främre bärarmarna, det är en svaghet på modeller före 2007!

Rätt dyrt att byta, då det kräver att man monterar ut bägge bärarmarna.. osen krävs en ny framvagnsinställning.. så det kan ta någon dag.

Bra om verkstaden har fri eller subventionerad lånebil under tiden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2014-08-20 20:22
#18

#16 Ja jag har felicia nu och är nöjd och mina föräldrar har skoda så 🙂 Nöjda också.

Japp de har ju det! 👍

Ska kolla in den artikeln, tack 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2014-08-20 20:25
#19

Hade oxå en Felicia förut.. funkade ända fram tills att det regnade in i säkringshållaren!

Då blev det akut nyköp av bil.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2014-08-20 20:30
#20

#19 Oj haha glad att jag sluppit det 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Gasoline
2014-08-20 20:42
#21

#19 Det lät ju inte bra 😮

Zepp
2014-08-20 21:07
#22

Det var obra.. och ett gyllene tillfälle att köpa nytt.. även om det svider rejält i plånboken!

Hade flera varningar innan.. då batteriet var tomt på morgonen.. men då fattade jag inte hur det hängde ihop.

Det var altså själva utrymmet där regnvattnet skulle evakueras från framrutan som det rostat hål i.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2014-08-20 21:09
#23

#22 Ja att köpa bil är inte så billigt,  även när man inte har så hög budget :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gasoline
2014-09-02 20:48
#24

Hur går det med billetandet? :-)

Fridaaaa
2014-09-02 20:57
#25

#24 Letar för fullt, men svårt att hitta i min prisklass som jag känner att jag vill ha, då jag inte vill ha vilket märke som helst 😕 Eller så är bilarna för långt bort.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gasoline
2014-09-03 15:51
#26

#25 förstår det, och det är ju inte heller bra att ta första man hittar om det inte känns rätt heller. Då brukar man ångra sig. Då är det bara att fortsätta leta och bevaka annonser :-)

Fridaaaa
2014-09-03 17:36
#27

#26 Ja precis. Besiktade min nuvarande bil, och blev förvånad, gick igenom utan anmärkningar xD Men ska byta ändå i höst, vill ha annan bil och bra att byta när den är nybesiktad också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Gasoline
2014-09-03 17:47
#28

#27 härligt! Ja, då passar det alldeles utmärkt att passa på att sälja den Det brukar vara mer lättsaltat med en nybesiktigad bil :-)

Fridaaaa
2014-09-03 17:53
#29

#28 Ja precis 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gasoline
2014-09-03 21:10
#30

Hm, lättsaltat hoppas jag inte bilen blir. Haha, vad tokigt det blir med t9 i mobilen ibland :-P

Zepp
2014-09-03 21:38
#31

Lättsaltade är bättre än grovsaltade!

Oså en fråga som egentligen hör hemma på Mobil I Focus.. varför är det så små skärmar på mobilerna.. och inga tangentbord.. det borde vara förbjudet att sälja sådant?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gasoline
2014-09-03 21:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#31 ja, nu blir det lite O T, ber om ursäkt Frida för att jag nu spårar vidare på det. Tangentbord finns i skärmen ;-) varför skärmen är så liten kan jag dock inte svara på. Otymplig att använda som mobil om den blir större kanske? Annars finns ju surfplattor, de ska tydligen fungera bra och gå att ringa på. Men en mycket bra och intressant fråga att ställa på någon utav mobilsajterna :-)

Zepp
2014-09-03 22:11
#33

Jovisst.. jättestort och fint.. när jag läser det på min 15,6 skärm!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2014-09-04 09:01
#34

#32 Ingen fara! 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: