Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 24212 ggr
LeJ
2014-09-02 23:49

Vilka papper i bilen?

Är nu ägare till min första bil, så undrar om någon kan säga vilka, om några, papper som ska ligga i bilen? Eller ska alla förvaras hemma?

Undrar också en annan sak. När jag nu läste körkortsteorin (tog körkort för 1 och en halv vecka sedan🥳) så stod det olika vikter på släpet man får dra beroende på om man har B eller utökat B körkort, men det står inte i min bils papper. Så det är alltså inte så på alla bilar?

Annons:
Gasoline
2014-09-03 21:07
#1

Grattis till första bilen :-) Du behöver inga papper i bilen, men vad du absolut inte ska ha i bilen är ägarbytarpappret. Vad som är bra att ha är dock papper med uppgifter om bilens försäkring om något skulle hända inklusive papper för skadeanmälan. Ett band som man kan markera ut en viltolycka är även bra. Ska man åka utomlands är det bra att ha det blåa exemplaret av registreringsbeviset. Alla länder har olika regler, kolla upp detta innan planerad utlandsresa. Förutom detta så brukar man förvara en ev. servicebok i bilen. Har säkert missat något. Kan tyvärr inte svara på din fråga om utökat B körkort, kan googla nästa gång jag sitter vid datorn och återkomma om jag hittar något bra :-)

Zepp
2014-09-03 22:21
#2

Du får två papper till din bil, dels ägarbytarpapret.. det skall du alldrig ha med dig utan förvara i en pärm hemma det är ett vårdepapper kan man säga.

Det andra har du med dig där det står olika uppgifter om din bil, tex vilken högsta släpvagnsvikt är för ditt fordon.

Försäkringsuppgifter kan oxå vara bra samt penna.. utifall man skulle råka köra på någon.

BE är för tungt släp.. då skall du ha behörighet för det.

Med B får du köra en fordonskombination om max 3,5 ton!

Med BE får du köra en tyngre kombination.. om fordonet i sig är godkänt för detta.

Det är inte helt ovanligt vad gäller större bilar typ Volvo med husvagn.. där kan kombinationen överstiga 3,5 ton.

Kör du ett olastat släp och det är tillåtet att lasta såpass att kombinationn överstiger 3,5 ton så får du köra det om du inget lastat och släpvagnens tomvikt gör att kombinationen understiger 3,5 ton.

Men det räcker att du lagt ett kolapapper på släpet för att totalvikten skall räknas om du blir stoppad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LeJ
2014-09-03 23:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 #2 Tack.🙂

#2 Jo jag vet ju hur det funkar med olika körkort och vikter, funderade bara på just detta med in bils vikter. Alltså på registreringsbeviset står det att min bil få dra 1200 kg. Men på alla exempel på registreringsbevis i körkortsteorin stod det alltid olika vikt som bilen få dra beroende på om föraren har vanligt B eller utökat B körkort.

Bilden är exempel på registreringsbevis som ses i Körkortsboken. I ruta 0.3 ser man olika vikter, men i mitt registreringsbevis finns bara en vikt i den rutan.

Zepp
2014-09-04 00:16
#4

Det där är vad jag förstår gamla regler.. förut fick inte släpets totalvikt överstiga bilens tjänstevikt.. oavsett om man kom upp i 3,5 ton!

Såå nu gäller nya regler!

"Lätt släpvagn

Med B-körkort är det endast tillåtet att dra lätt släpvagn. Vilka släpvagnar som räknas som lätta beror oftast på dragbilens vikt.

Notera att det är skillnad på vad som räknas som lätt släpvagn och om bilen får dra släpvagnen!

Vad räknas som lätt släpvagn?
  • Släp med totalvikt på max 750 kg.
    eller

  • Släp där totalvikten för bil + släp är max 3,5 ton.

  • Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt togs bort 19 januari 2013."

_https://korkortonline.se/teori/vikter-last-slap/
_

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gasoline
2014-09-04 06:16
#5

"Utökad B-behörighet infördes 2013 och innebär utökade möjligheter att dra tyngre fordonskombinationer. Har du körkort med vanlig B-behörighet är maxgränsen 3 500 kg i totalvikt. Med utökad B-behörighet är gränsen i stället 4 250 kg i totalvikt" https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Utokad-B-behorighet--om-du-vill-dra-tyngre-slap/ Längst finns en släpvagnskslkylator, har inte kollat in den men den kanske kan ge dig bättre svar på vad din bil får dra med utökat B körkort?

LeJ
2014-09-06 16:35
#6

Har inte hunnit svara för min häst blev lite dålig. Men igår kom mina nya papper hem, och där stod det likadant nu som exemplet jag la upp. Tack för hjälpen. :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: