Självkörande fordon - Ser det positivt
"Självkörande fordon som sköter delar av körningen automatiskt blir verklighet inom några år. Trafiklagstiftningen vad gäller förarens ansvar behöver troligen inte ändras men däremot behöver man ta fram ett regelverk för fordonen inom ramen för EU och FN. Det skriver Transportstyrelsen i en förstudie som myndigheten gjort om självkörande fordon.
Det finns ett stort intresse kring fenomenet självkörande fordon. Omkring år 2020 bedömer Transportstyrelsen att fordon som sköter körningen helt och hållet under vissa förutsättningar kan introduceras på marknaden. För att förbereda för detta har Transportstyrelsen tagit fram en förstudie där myndigheten gjort en första utredning kring självkörande fordon eller autonom körning som fenomenet också kallas."
Det låter faktiskt utmärkt. Nästan alla trafikolyckor är ju förarfel, om man säger så…
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#1 ja, som mycket annat kan jag tro att även här finns det många fördelar och en del nackdelar. Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.
Scania har fått ett nytt tillstånd från Trafiksäkerhetsverket som gör att deras självkörande lastbilar nu får köra på lokala vägar. Tidigare fick lastbilarna enbart köra på E4:an. Det nya tillståndet gör också så att de självkörande lastbilarna kan köra en längre sträcka, från Södertälje till Jönköping. Tidigare kunde lastbilarna som längst köra till Nyköping.
– Det känns fantastiskt, det finns två ställen i världen som jag tycker att det här fungerar på och det är i sydvästra USA och i Södertälje, säger Peter Hafmar som är ansvarig för Scanias autonoma satsningar.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Tekniken med självkörande fordon har tagit stora kliv framåt den senaste tiden. Scania i Södertälje är bland de företag som är världsledande på tekniken. SVT har som enda media fått åka med en av de självkörande lastbilarna på E4:an. Följ med in i hytten! Med hjälp av ett stort antal kameror, sensorer och avancerade uträkningar kan lastbilen köra utan förare.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/har-aker-svt-s-reporter-i-en-sjalvkorande-lastbil
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Miljonsatsning på självkörande bussar på Hisingen
Självkörande bussar på Göteborgs gator, snart kan det vara verklighet. Men än saknas dispens från Transportstyrelsen.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Under inlandsmässan i Dorotea visade Region Västerbotten, tillsammans med Statens väg- och transportforskningsinstitut, upp en självkörande buss som i framtiden kan komplettera lokaltrafik och sjukresor. – Det här öppnar upp för en mängd möjligheter, där arbetspendling kan bli möjligt för längre sträckor, säger Pia Kristoffersson, projektledare i Region Västerbotten. Tanken med den självkörande bussen är att personer ska kunna ta sig från ett ställe till ett annat på ett smidigt sätt. Det ska vara ett komplement till den vanliga lokaltrafiken. I framtiden kan den även agera som sjukvårdbuss för regionen.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/region-vasterbotten-visar-sjalvkorande-buss-i-dorotea
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag är jävligt skeptisk till självkörande fordon. Så länge inte elektroniken är 100% och elektroniken kan haverera med buggar och attacker utifrån så… nej… nej… nej.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#7: Så du menar att den mänskliga faktorn är bättre?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#8: Faktorn människa OCH elektronik är avsevärt mycket bättre än att bara helt hämningslöst överlämna ALLT till elektroniken. Sedan får vi inte glömma bort att det finns kvalitetsskillnader på elektroniken. Kvaliteten är ex skyhögt mycket bättre rent kvalitetsmässigt i ex flygplan (reguljärflygplan liksom stridsflygplan) än vad den är i bilar. Både mjukvarumässigt och hårdvarumässigt.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#9: Det stämmer tyvärr inte!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
SVT hängde med på en provtur i den självkörande minibussen i Birsta. I dagsläget finns en säkerhetsförare med på bussen men tanken är att det så småningom inte ska behövas.
Med hjälp av laserstrålar och sensorer känner bussen av sin omgivning och kan på så sätt undvika hinder. Skulle något stå i vägen så stannar bussen. Den känner även av övergångställ och om det är någon människa som ska passera.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
System som dessa är en bra mellanväg. Dom kan bara köra i områden där man i förväg skapat mycket högupplösta kartor. Skulle du släppa bussen/bilen på en annan plats utan dessa HD-kartor hade den inte kunnat förstå sin omgivning.
Fördelen är att det är mycket enklare att bygga och löser ett problem. Nackdelen är att det inte skalar och kan inte tolka omgivningen som en människa kan.
Den andra varianten är vad t ex Tesla försöker bygga. Det är kamerabaserat och det spelar ingen roll var bilen kör. Det fungerar lika bra ändå, givet att man berättat trafikregler för landet/staten givetvis.
Detta kräver en djup förståelse för den fysiska världen och levande ting i den. Mycket svårare, men när man knäckt problemet, kommer det fungera globalt.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
Nu finns det tre självkörande fordon i Linköping.
Almost two years after the first self-driving vehicles began to roll the campus area in Linköping, it is time to welcome a third vehicle in the “Ride the future” project. The new vehicle is manufactured by EasyMile and with this addition, Ride the future will be one of the largest autonomous vehicle projects in Sweden.
Läs mer här:
https://linkopingsciencepark.se/linkoping-gets-its-third-autonomous-vehicle/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
På techföretaget Asymptotic AI pågår ett forskningsprojekt för säkrare system för självkörande bilar och assistanssystem. I projektet används en bil med sex olika kameror och även en laserscanner som mäter avstånd till objekt. Bilen kör omkring i Göteborg och samlar ihop data som ska användas för att träna AI-systemen.
Läs mer här :
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Malmby flygfält i Strängnäs blir ett testområde för Scanias självkörande fordon.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
En kvinna dog i en gruvolycka i Kiruna när hon blev påkörd av en dumper. Olyckan hade kunnat undvikas om gruvdriften varit automatisk.
Läs mer här:
https://sverigesradio.se/artikel/efter-dodsolyckan-har-testas-sjalvkorande-fordon-for-gruvindustrin
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
En bil som ska kunna tänka som en människa, med hjälp av AI. Det är något Sara Mahmoud, doktorand inom informationsteknologi vid Högskolan i Skövde jobbar på just nu.
Läs mer här:
https://sverigesradio.se/artikel/bilen-ska-lara-sig-tanka-som-manniska-med-hjalp-av-ai
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Följ med på en taxiresa med självkörande bil.
Läs mer här:
https://www.dr.dk/stories/1288510966/kom-med-i-en-selvkrende-taxa
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Cruise har haft 1,5 mänskliga "förare" per bil, fast dom sitter någon annanstans än i bilen. Skälet är att dom misslyckas med så många situationer.
Det är naturligt inledningsvis, men jag tycker det är ganska missvisande att Waymo och Cruise framställs som så självklart självkörande när dom i verkligheten behöver mängder med mänsklig hjälp och dessutom bara köra på begränsade områden med HD-kartor gjorda i förväg.
Att framtiden är självkörande tror jag dock inte är något att fundera på. Det kommer bli 10x säkrare än mänskliga förare och jag tror det bara är en tidsfråga tills vi ser mänskliga förare som lika konstigt som en hiss-operatör istället för automatiserade hissar.
Om jag skulle betta på bolag som löser det bäst skulle jag lägga mina pengar på:
- Tesla
- Comma.AI OpenPilot
- MobilEye
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM
#19: Jag misstänker att det kommer på lång sikt att bli förbjudet att ratta själv om man inte deltar i en veteranfordonsparad vill säga.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#20: Det tror jag också.
Att köra själv blir mer av en hobby, lite som det är att rida idag. I princip ingen använder häst som din "daily driver", men många rider som för att det är kul och något dom uppskattar.
Kan tänka mig att speciellt sportigare bilar gör samma resa.
Min gamla Skoda Octavia kommer nog ingen sakna.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM