Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 941 ggr
Gasoline
2014-09-25 20:33

Raggarbil räddade honom från böter

18-årige Christopher Kindblom körde utan säkerhetsbälte när han stoppades av polisen under studentfirandet i Uddevalla. Efter att han överklagat böterna ger tingsrätten honom rätt - tack vare åldern på bilen. http://m.bohuslaningen.se/Default.aspx?pageid=0&parentid=0&link=1.3459055

Annons:
jagga-ewe
2014-09-25 20:40
#1

Tja, det är ju bra att man kan överklaga felaktiga böter, men just när det gäller bälte är jag kluven. Vi "sabbade" värdet på vår serie1a från 1969 när vi monterade bälten i baksätet, men tanken var ju ändå att ungarna ska kunna åka med säkert. Sen må det dra ner poängen i en concourbedömning.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Gasoline
2014-09-28 19:34
#2

Ja, barnens liv är mer värt än bra resultat i en bedömning. 

Även om man nu tydligen fick åka obältat i denna bil så kan jag ju tycka att det går lite till överdrift detta med att överklaga böter.

Vanligtvis brukar inte en polis gnälla för gnällandet skull och regler och lagar finns utav en anledning. 

Kollar man typ på Trafikpoliserna och liknande där folk åker fast för fortkörning eller liknande så ska dom tjafsa till dödagar om att de inte ska ha böter, verkar vara väldigt få som bara accepterar att de gjort en överträdelse och tar konsekvenserna utav detta. Trist. 
En gammal arbetskamrat berättade stolt att han överklagat en parkeringsböter som han fått då han inte betalat parkeringen för han trodde inte att en lapplisa skulle hinna sätta lapp på hans bil på den lilla stunden han skulle vara borta. Detta var innan allt vart digitalt och då lapplisan hade stavat fel på gatunamnet så var boten avskriven. Han visste därav att han gjort fel och att bötern var rättfärdigad, men tjafsade för tjafsande skull för att slippa. 

Oj, nu svävade jag nog iväg lite för mycket på ämnet med att överklaga böter, men jag tycker att det tjafsas så otroligt mycket i onödan ibland. 😊

Upp till toppen
Annons: