Annons:
Etikettveteranfordon
Läst 6885 ggr
Gasoline
2014-10-26 19:33

Bilkapell för vinterförvaring

Funderar på att skaffa mig ett bilkapell/silvertält till min jänkare inför vinterförvaringen, men har hört att detta fungerar som en kåpa som håller fukten ute (självklart) men som även samlar och inte släpper ut fukten som finns innanför kåpan. 

Detta medför alltså möglig bil och jag har även hört att detta kan lämna mindre fina märken på taken och alla andra kontaktytor. 

Det ska däremot finnas tält/kapell som andas, dvs håller utomstående fukt på utsidan och släpper ut fukt som bildats på insidan. Någon som vet om något bra sådant som passar en stor bullig bil?

Nu är det osäkert om jag får tag på någon förvaring inomhus för bilen eller inte, men jag vill ändå ha ett tält, oavsett om det blir ute eller inneförvaring kan det alltid vara bra med ett tält.

Annons:
Jalking
2014-10-27 20:49
#1

Jag har ett

sånt här

och ett liknade (fast blekgult) av annat fabrikat. Bägge fungerar bra, fast som extra säkerhet har jag en torrboll modell större i kupén och en mindre i skuffen.

Jalking
2014-10-27 20:51
#2

Va f…! Det blev nytt stycke istället för länk.

Då kommer länken här:
http://www.cctrading.se/bilkapell/aerotech

Gasoline
2014-10-27 21:08
#3

Toppen, tack jalking :-) tåls verkligen att tänkas på.

Mona22
2014-11-04 13:06
#4

Vi hade kapell på våran bil första året då vi inte hade tillgång till garage och den stod ute.
Det resulterade i avskavd färg på sidorna av bakdelen. Inte allt för roligt alltså. vet man med sig att bilen inte läcker in hade jag kört utan. kapellet rör ju lite på sig varje gång det blåser så vi tror att det var därför.

Jalking
2014-11-04 14:20
#5

Det gäller att fästa ordentligt på flera ställen så att det inte rör sig. Såna där gummistroppar med en krok i var ände fungerar bra.

Gasoline
2014-11-04 19:46
#6

#4 just det är jag lite rädd för, hade pappas bil stående under pressäning (stavning?!) en vinter och den fick skavmärken från både stropparna och duken. Kan ju ha att göra med att det var för att det inte var tillräckligt tight mot bilen. Men vad jag fattade det dom så är kapellet som Jalking länkade till mjukt på insidan, det borde ju minimera sådant skav om den förvaras utomhus. Vart dock inget kapell iår, fick tag i vinterförvaring i sista minut och hann bara att svänga förbi biltema för att inhandla torrbollar. Den överlever nog förhoppningsvis :-) Supertack för hjälp och att ni delat med er av era erfarenheter. Fyll gärna på med mer om någon annan är intresserad eller inför nästa säsong :-)

Annons:
Mona22
2014-11-08 19:31
#7

#5 vi hade ett sådant och det satt som ett korvskinn med mjuk insida .

Gasoline
2015-10-19 20:32
#8

Köpte idag ett kapell, bättre sent än aldrig, och det fick bli ett prestige enligt rådfrågan med cctrading http://www.cctrading.se/bilkapell/prestige Blir dock lite osäker nu, vad är skillnaden mellan prestige och aerotech som jalking tipsar om ovan?

Upp till toppen
Annons: