Annons:
Etikettmotorcykel-och-mopeder
Läst 1344 ggr
musculus
2014-11-10 16:23

Skillnad på olja?? Snabb fråga!

Hej! 

jag har en 2 takts vätskeskyld moppe med separat oljetank och ska nu fylla på med olja, och då läste jag bak på flaskan nått om luftskylda motorer,  så undrar nu om det är nån skillnad på oljorna till luft/vatten skyld?

Annons:
Gasoline
2014-11-14 15:42
#1

Oj, ingen aning faktiskt :-/ håller tummarna för att någon med bättre koll kan svara på det.

Zepp
2014-11-15 18:05
#2

Eh.. ja fast det står mest som en upplysning, finns oxå outbordar oil, de är ännu bättre och funkar både för luftkylda och vattenkylda!

Såå, om det står för luftkylda så är de för mopeder, motorsågar oså, men inte för utombordare!

I realiteten så är din olja för att bland in i bensinen!

Vad hände med Zundappen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

musculus
2014-11-15 18:29
#3

aha,, jag hittade nån 2 takts duo som jag kunde använda till vätskekylda motorer

Zündappen ja den står i garaget och väntar på att bli använd, växellådan är inte så bra och den går inte så jätte bra, men den funkar ändå! Men jag hittade en finfin moppe på blocket för ett inte för dumt pris så jag slog till och köpte en sån

Taggeman
2014-11-15 18:34
#4

Vet att när båtmotorer som blir kylda med vatten kan ha en 2taktsolja inblandad i bensinen som inte är lika värmetålig som till luftkylda motorer. 

Så luftkylda motorer ska ha en mer värmetålig 2takts olja i bensinen för att smörjningen ska fungera bra.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

musculus
2014-11-15 18:38
#5

Okej :)

[VSK]
2014-11-15 19:01
#6

Det är ingen skillnad på tvåtaktsoljan för en luftkyld moppe eller vattenkyld moppe alls.

Tvåtaktsolja för utombordsmotorer ska du absolut inte använda såvida du inte vill att din motor ska skära. Tvåtaktsoljan för utombordare "brinner" vid lägre temperaturer än för luftkylda. Således så kommer inte oljan för utombordare att smörja innanmätet speciellt bra på en luftkyld maskin då den blir mkt mkt varmare då den kommer brinna upp.

Såg nu #4´s svar. ☺️

Annons:
Upp till toppen
Annons: