Annons:
Etikettfordonsvård-och-utrustning
Läst 1290 ggr
Gasoline
2014-11-14 21:54

Hur byter du däck?

Hur byter du från sommardäck till vinterdäck eller tvärt om?

Annons:
Fridaaaa
2014-11-14 21:56
#1

Får hjälp: sambons hjälp. Jag kan inte sånt hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mikkan01
2014-11-14 22:05
#2

Byter själv.

~mikkan

Zepp
2014-11-15 18:00
#3

#1

Önskar jag hade en sådan sambo!😍

Dock så är jag singel, så då får man vara karl för sin hatt eller vifta med kortet!

Sååå.. efter två misslyckade byten, jag kan ju det där, men väntar till sista stund/bättre väder.. oså får man göra det på kvällen när första snöflingorna faller!

Hur som helst, ena gången satt främre hjulmuttrarna fast som om de vore svetsade och jag hade ingen förlängare.. två timmar senare lyckades jag till slut genom hoppande, ont i fötter, blåmärken på anklarna och trasiga skor byta!

Nästa gång hade jag vis av erfarenheten införskaffat en förlängbar hjulmutter nyckel på Jula!

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/dackverktyg/falgkors/hjulmutterdragare-138297/

Grejen var då att det vara bakhjulens muttrar som satt som svetsade.. och förlängaren räckte till kraftmässigt, men iomed att jag hade aluminiumfälgar med muttrar med stöldskydd och en special hylsa för dessa och de ville bara glida ut så deras splines försvann!

Ridå, tre däck bytta oså åka till däckis på morgonen!

Slängde alla sådana stöldskyddsmuttrar o satte in vanliga när de ändå höll på, jag bor på landet så eventuella hjultjuvar får åka långt samt inte vara mörkrädda!

Summa sumarum.. har ingen sådan händig sambo, om jag ändå blir tvungen att uppsöka däckverkstad kan jag lika gärna åka dit i första vändan!

Senaste besöket var trevligt, satt o drack kaffe medans någon annan bytte hjul.. oså främsta fördelen kanske, får bytt i tid och inte på kvällen när första snön faller!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ford -57
2014-11-15 20:22
#4

Jag byter själv, meeen.. Jag har hängt tvätt, men sambon har aldrig bytt hjul, var e jämlikheten😃

Gasoline
2014-11-16 17:19
#5

#3 Hihi, ja, så kan det ju bli ibland. 🙂

#4 Du kanske skulle föreslå ett skifte ett uppgifter? 😃

Här hemma byter vi själva, eller ja, oftast är det sambon som byter men jag gör det i mån av tid och ork men tyvärr alldeles för sällan nu för tiden.

Zepp
2014-11-16 17:38
#6

Ett viktigt tips för långt och lyckligt äktenskap/samboförhållande är att kvinnan i förhållandet visar välvilja och sympatifryser/handräcker vid hjulbyte!

Om det nu är mannen som byter vill säga, vilket numera inte är helt säkert?

Hur som helst.. avvikelse från hjulbyteszonen sker enbart om andra mer viktigare uppgifter påkallar detta, kan handla om barns välbefinnade/nattande och dylika saker, sjuk förälder gäller oxå som giltig frånvaro!

Men det duger oxå med, "älskling det här går ju hur bra som helst, skall jag gå in och sätta på kaffe samt tina upp några hembakade kanelbullar?"!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Ford -57
2014-11-16 18:08
#7

#6 Den va bra.👍

Gasoline
2014-11-16 20:26
#8

#7 hihi, jag har förmodligen inte tid för att jag bakar bullar åt min hjulbytande, frysande sambo :-)

Zepp
2014-11-16 20:34
#9

#8

Det är oxå ett gilltigt skäl till att slippa sympatifrysa i Zonen!

En kvinna som är mån om att vårda sitt förhållande samt att det sitter rätt däck för årstiden på bilen/bilarna, ser till att det sköts.. med lämpliga medel!

Funkar inte snäv kjol och tight blus längre, funkar bullbak och kaffe, som belöning efteråt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gasoline
2014-11-16 20:38
jagga-ewe
2014-11-16 20:57
#11

Jag valde "får hjälp" eftersom maken lär få byta åt mig. Men, samtidigt känner jag mer o mer att det nog blir jag som åker på att byta om det ska bli bytat innan vintern. Så jag antar rätt svar är "jag själv". Fast jag tror inte det kommer finnas nybakade bullar eller kaffe på bordet när jag är klar med det…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Zepp
2014-11-16 21:15
#12

#11

Då testar du tips #6!

Hjälper inte det, dvs snäv kjol tight blus/nybakade bullar med kaffe biter inte längre, så beställer du tid på däcksverkstad.. och när han väl kommer därifrån så vankas det kaffe med kanelbullar!

Win-win, rätt hjul för årstiden sitter på bilen/bilarna, i tid, han är karl i huset som åkt dit och fixat detta, dock mest sett på och du har fått rätt däck på bilen/bilarna!

Det mesta handlar om planering. ge han en kanelbulle, det är han värd!

Är han inte värd detta rekomenderas att inte bara byta hjul utan att samtidigt byta gubbe!

Kolla om det finns någon händig ledig på däcksverkstaden om du blir tvungen att åka dit själv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jagga-ewe
2014-11-16 21:20
#13

#12 Nej, livet är inte så svartvitt. När prokrastination blir en diagnos hjälper det inte med korta kjolar eller kanelbullar. Att boka en tid betyder inte att han kommer komma iväg och det är helt enkelt billigare att byta själv än att be verkstan.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Zepp
2014-11-16 21:39
#14

Lider själv svårt av detta, speciellt gäller det däcksbyten på bil, det e därför jag har bestämt mig för att byta på verkstad!

Och här finns varken fru/sambo som har kort kjol/snäv blus/bakar kanelbullar, kokar kaffe!

Och då blir det helt plötsligt frågan om hur mycket man är villig att betala.. i stället för att slippa byta däck mitt i natten när första snöflingan faller!

Egenligen är det prokrastineringen som ställer till mest problem.. just den dagen som jag var på verkstaden så råkade det vara bra väder lämpligt för utomhusarbete.. tyckte jag när jag satt i mottagningslokalen och drack kaffe!😮

Det är mycket som skall teama rätt vad jag förstår om man skall ha ett fungerande äktenskap/förhållande.. och om man vill ha rätt däck på bilen för årstiden!😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

flisan708
2014-11-16 21:46
#15

Jag åker till ett företag som byter däcken och sedan får däcken bo på däckhotell.

Jalking
2014-11-17 21:18
#16

Vi har har bruka göra så på mitt jobb att vi har bytt på hela personalens alla bilar samtidigt. Sammanlagt 6 bilar.

2 garagedomkrafter, en elektrisk mutterdragare och nyckel för manuell efterdragning. Tar inte många många minuter per bil. Det brukar ju ändå vara halva jobbet att ta fram och plocka undan verktygen, på det här sättet gör man det bara en gång för alla bilarna.

Gasoline
2014-11-17 21:49
#17

#16 det låter effektivt må jag säga :-)

Gasoline
2014-11-17 21:50
#18

Förlåt, skriva såklart :-)

Mona22
2014-11-19 09:52
#19

Byter själv med lite hjälp av min man.

Surpan
2014-11-25 15:35
#20

Jag och sambon byter själva eller hjälps åt. Ibland har vi byta-däck-dag på våren hos mina föräldrar, alla byter däck på sina bilar och så äter vi korv! 🙂

/Surpan

Annons:
Gasoline
2014-11-25 18:09
#21

#20 vilken bra idé, låtet jättemysigt :-)

Surpan
2014-11-26 08:30
#22

#21 Det är faktiskt jättetrevligt! 🙂

/Surpan

Upp till toppen
Annons: