Annons:
Etikettmotorcykel-och-mopeder
Läst 8577 ggr
musculus
11/15/14, 5:35 PM

Varför dör motorn??

Hej igen!

Jo de e så att jag har en Motorhispania ryz (moped) som har börjat krångla, första dagen efter jag tog moppekortet så skulle jag köra till skolan, jo glad va jag men de jag inte ana var att då jag hade kört ca 5oometer så dog den utav, när jag kom hem skruvade jag upp förgasaren, hittade ingen skit eller nått sånt som kan ha blockerat och strypt bränsle tillförseln, efter de så gick den bra, den hade ökat i varvtalen i tomgången. 

Och nu idag ska jag köra till jula, när jag kommer 2 km så dör den utav, de e som att den inte fick bensin, så jag ringde morsan i tron att det var inte tillräckligt med bensin, vi tankade och de gick bra ett tag till, innan en rondell saktade jag ner farten lite och då dog den direkt. kunde inte få igång den alls, jag styrde den hemåt en bit sen provade jag att starta den igen, tur som var fick jag igång den och kunde köra uppför den branta backen, men när jag hade kommit upp dog den igen, som tur kunde jag bara rulla nerför den långa backen.

När jag då kom hem skruvade bort kåperna och fästet till tanken, jag drog lös bränsle slangen för att kolla om de kom nått bränsle, och jo de gjorde de när jag kickade (vacuum bränslekran), jag satte på slangen igen och provstarta, den gick hur bra som helst, så jag tog en runda runt på byn för att test köra, och de gick bra från början, men sen dog den utav 100meter från huset, styrde hem den och sitter nu och googlar på vad felet kan vara…

Annons:
[VSK]
11/15/14, 5:45 PM
#1

Byt tändspole.

Zepp
11/15/14, 5:45 PM
#2

Låter som vaccum i tanken?

Checka ventilationen i tanklocket.. alternativt kör en sträcka med delvis öppnat tanklock, alternativ 2, låna ett annat tanklock från någon där motorn inte stannar efter en kort sträcka!

Kör för böveln inte utan tanklock alls, det är ofta en dum ide, skvätter o har sig och kan utgöra en fara för brand!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
11/15/14, 5:53 PM
#3

Det kan vara vatten i tanken. Man brukar kunna se det i flottörhuset, eftersom det brukar simma runt i botten där. På båtar förekommer det att man har vattenavskiljare, just för att det oftare kommer kondens i tanken i så fuktig miljö, men det kan hända också på landfordon att det är så mycket vatten att det får motorn att lägga av.

Hur kom det dit?

Om vi förutsätter att ingen har varit elak och hällt i vatten, kan det helt enkelt handla om kondensvatten, som kommer dit med luftens fuktighet. Det samlas så småningom längst ner, och när det har kommit så högt att det kan rinna ut genom avtappningshålet, så kommer rörelserna när man kör att få några droppar att ta den vägen, och när de kommer ner i flottörhuset så får motorn vatten i stället för bränsle, och så dör den.

Och om det är det problemet, så ser man det om man tömmer tanken, som "bubblor" av vatten som simmar runt under bensinen, om man tömmer ur i ett stort kärl. Man kan sedan hälla tillbaka bensinen. 

En mer långsiktig lösning är att använda K-sprit varje gång man tankar, eller att ta bensin som innehåller sprit. Men om det är en större mängd vatten i tanken (några centiliter), så räcker det inte med att hälla i K-sprit. Man måste tömma ur vattnet.

Zepp
11/15/14, 6:03 PM
#4

#0

Var det inte samma problem i början med Zundappen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

musculus
11/15/14, 6:13 PM
#5

#3 Tack för den bra informationen, kanske att de kan vara så..

#4 Nja inte riktigt, på den var det fel inställningar på förgasaren

Det jag tror nu vad felet kan vara är att de har hamnat nått skit i munstyckena som gör att den inte släpper fram tillräckligt med bensin, för de jag märkte var att ju längre man väntade med att starta igen efter den dött desto längre kan man hålla den i liv sen

Zepp
11/15/14, 6:16 PM
#6

Då är det nog ändå liknade som med Zundappen, dvs flottören, dess nål och munstycke?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Taggeman
11/15/14, 6:23 PM
#7

Du kan få ytterligare ett alternativ o det är kondensatorn som ger en gnista till tändstiftet, när den blir varm efter en stund så ger den inte den där gnistan till tändstiftet. Du kan kolla  när den dör igen om du får någon gnista i tändstiftet.

Skruva ur tändstiftet o håll den mot något ledande på motorn helst med en handske på så du inte får en obehaglig stöt. Ser du en bra gnista i tändstiftet när du försöker starta så är det något annat fel. Troligen då bränsle tillförseln.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

musculus
11/15/14, 6:24 PM
#8

Ja juste de problemet haha😂 egentligen var det ett klantigt nybörjar fel att jag hade lagt flottören uppochned, så nålen inte tätade

Zepp
11/15/14, 6:26 PM
#9

Det är så vi lär oss!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

musculus
11/15/14, 6:30 PM
#10

#7 Ja tack för tipset, de är nått som några av mina kompisar har haft på sina mopeder när dom har kört mycket hårt

Gasoline
11/16/14, 5:27 PM
#11

Vilken otur du verkar ha med dina mopeder. Men om jag förstått det hela rätt så är det nu löst iallafall? 🙂

musculus
11/20/14, 4:12 PM
#12

Jaa verkligen haha😂 Men som tur är man rätt så händig så jag har aldrig behövt att lägga in nån på nån sevicefirma.

Men nu är det löst!  Felet var vacuumbränslekranens vacuumslang som hade fått en spricka i sig.   Så jag bytte hela slangen och fyllde lite i tanken då jag märkte att det läkte bensin från tanken, så jag kopplade bort tanken och tömde den, tog bort vacuumbränslekranen och nån dag efter så cyklade jag till stisso och köpte en manuell bränslekran! som fungerar jätte bra!🙂

Men såklart vill jag tacka alla som har försökt att hjälpa mig samtidigt som jag har fått mycket bra information och lärande här på iFokus!😃

Gasoline
11/20/14, 8:37 PM
#13

Härligt att det löste sig, då får vi hoppas att du klarar dig från strul att tag till :-) Kan inget annat än att hålla med, tack till alla er som kommit med tips, idéer och information. Ni är toppen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: