Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 2290 ggr
ChristineL
11/26/14, 11:14 AM

Får inte tag på däckhotellet!

Jag vill bara ha ett litet råd.

Jag har varje dag den här veckan ringt till däckhotellet där mina vinterdäck finns, kommer inte fram. Igår mailade jag, inget svar. Idag har jag varit där och dörren var låst, men det var massa bilar på parkeringen. När jag kom hem kollade jag upp företaget på ratsit, jag har ju organisationsnumret på kvittensen, jodå, företaget finns och är aktivt. Ringer igen, ingenting… Jag tänker åka dit efter lunch igen och kolla. I vanliga fall hade jag väl bara väntat tills jag kommer fram, men nu är det så att jag bor utanför Göteborg och imorron åker jag upp till Örebro några dagar, vi har liksom haft några frostnätter här redan och Örebro har dom haft snö. Jag måste ju ha vinterdäcken på nu!

Hur tusan ska detta lösas? Ska jag i panik behöva köpa nya vinterdäck och stöldanmäla mina gamla?

Annons:
ChristineL
11/26/14, 2:14 PM
#1

Var där igen, fortfarande låst. Gick in på ett företag en bit bort som säger sig inte sett någon verksamhet där på ca ett år, dvs i samband med ägarbytet. Jag var ju trots allt där i våras och skiftade så jag vet ju att det har kommit nya ägare.
Ringde polisen när jag kom hem för att få råd. Vad hon kom fram till så står också ägaren skriven på den adressen (skumt då det är en lagerbyggnad), hon pratade med lite kollegor som menade på att han kan ju vara på semester så hon tyckte jag skulle avvakta till nästa vecka och försöka på tag på han igen. Hon sa också att jag naturligtvis kan stöldanmäla men jag kommer troligen inte få tillbaka däcken nu så det är bara att köpa nya… Och dom har jag ju ingen lust att betala, och ingen verkar ha tid förrän nästa vecka vilket jag ju förstår med så kort varsel :(

Gasoline
11/26/14, 6:06 PM
#2

Vad märkligt =/ Och framförallt tråkigt. Har du provat att googla på företaget? Har man tur kan man hitta ny/mer info om kontaktuppgifter eller varför de ej är anträffbara. När du söker på ägarens namn, får du fram något nytt nummer då? Det är ju en tjänst som har förmedlas, jag vet inte riktigt hur detta med däckhotell går till men jag antar att ni har ett avtal? Vad säger avtalet, har dom brutit mot något i avtalet kanske man kan prata med allmäna reklamationsnämnden? För om jag fattat det rätt kan inte polisen hjälpa dig i ärendet mer än att ta emot en anmälan som förmodligen inte leder till något. Nja, snön snön försvann lika fort som den kom för några veckor sedan. Däremot var det kallt och frost nu på morgonen, så vinterdäck är att rekommendera.

ChristineL
11/26/14, 7:45 PM
#3

Ja, det känns väldigt märkligt. Och obehagligt just nu. Jag har googlat och googlat men inte kommit fram till annat än de uppgifter jag redan har. 

Det är inte något direkt avtal skrivet, bara faktura på hjulskiftet i våras och att vinterdäcken är kvar på däckhotell. Men ja, arn kanske man skulle vända sig till, hon på polisen sa också att det nog inte skulle leda nånstans att anmäla, och anmäler jag så kommer ju försäkringsbolaget antagligen hjälpa till med ersättning. Och jag undrar ju om ingen annan har sina däck där?

Men just nu blir det iaf så att jag åker upp imorron och får stanna till på tisdag för att en firma där ska byta åt mig, så jag får ju helt enkelt köpa nya. Men killen som har firman ska bannemig betala detta!

Gasoline
11/26/14, 8:43 PM
#4

Förstår det. Jag tänkte att man kanske hade vissa datum i någon form av kontrakt eller avtal som man ska hämta ut däcken och att det kanske kunde förklara varför dom inte varit där. Skönt att försäkringsbolaget kan betala ut ersättning för sådant här, även om bästa möjliga alternativ vore att få de däck man lämnat på företaget. Hoppas verkligen att ni får klarhet i detta snart och jag hoppas att du återmatar om hur det går, då detta verkligen var en märklig händelse. Och framförallt, kör försiktigt upp till Örebro, det är ju en bit att åka från Göteborg.

ChristineL
11/26/14, 8:55 PM
#5

Tack! Jag ska köra försiktigt, jag har dyrbar last. Skönt dock att jag är van vid vägen, den är mest tråkig.

Enligt yr ska tempen ligga på runt nollan och det är ju lurigt, ingen nederbörd dock och det är bra.

Gasoline
11/26/14, 9:00 PM
#6

Jo, det har jag koll på. Gratulerar och håller tummarna =) Ja, det är väldigt lurigt. Man har oftast ingen aning om ifall det är halt eller inte förens men tappat greppet.

Annons:
ChristineL
12/10/14, 6:19 PM
#7

Hade glömt bort att jag skrivit här, ska bara skriva lite kort att jag anmälde det hela, fick kopia på anmälan idag och också att dom lagt ner. Jag ska skriva hela snurren senare ikväll :)

Gasoline
12/10/14, 6:56 PM
#8

Just ja, kul att du uppdaterade detta :-) Fy vad trist, med du fick nya däck iallafall fast via försäkringsbolaget hoppas jag? Kanske något som vore intressant för tidningen/media att ta upp?

ChristineL
12/10/14, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Åh, hade skrivit en hel jäkla novell och så låste det sig! Jag fick dock till en printscreen, hoppas det går att läsa :P Pust!

jagga-ewe
12/10/14, 10:54 PM
#10

Jag tycker som pressen känns som en bra grej nu. Jag vet inte hur det är i dina trakter, men här har lokalradion nåt de kallar "publiknätverket" där de vill få in tips på sånt som kan bli reportage och/eller nyhetsinslag. Jag tror de skulle älskat den här historian. Kolla med din lokala P4-kanal om inte de har nåt sånt.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

ChristineL
12/11/14, 8:31 AM
#11

#10 - Tack, det ska jag göra! Bor på en relativt liten ort men vi har en lokaltidning som kommer en gång i veckan iaf.

jagga-ewe
12/11/14, 2:08 PM
#12

Kan va bättre med lokala P4-kanalen då, så sprids det bättre.

Hoppas du får tag i de jäklarna, det är ett riktigt oskick det där.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

ChristineL
12/11/14, 2:18 PM
#13

#12 - Jag kollade nu och då är det P4 Göteborg som gäller. Ska ta mig tid i helgen att sätta mig med allt.

Så funderar jag över detta med skadestånd, det är ju liksom inte bara att köra 25 mil med sommardäck i november/december när man är gravid och har en 1, 5-åring med sig. Här snackar vi oro som leder till psykisk ohälsa. Som om det inte räcker med den påfrestningen det är redan är att vara hemma med denna 1, 5-åring som sprudlar av liv när man själv kämpar för att hålla sig vaken :P

Annons:
Gasoline
12/12/14, 1:51 PM
#14

Fy vad frustrerande det är när en lång text man har skrivit har försvunnit :-( Skadestånd tror jag nog inte att du kan få ut på att du kört med sommardäck, gravid och med barn i bilen. Den du kräver skadeståndet av kommer nog hänvisa till att det funnits bättre alternativ. Däremot kanske man kan få ut kompensation för allt arbete och strul du haft pågrund av detta, frågan är dock vem man ska kräva detta av då du inte får tag i dom som har dina däck och jag är väldigt osäker på om försäkringsbolaget täcker sådant. Så himla märkligt att man i Sverige kan driva ett företag som "snor" andras grejer och att ingen (staten/polisen) kan göra något åt det. :-/

Gasoline
1/31/15, 8:44 PM
#15

Måste bara fråga hur det gått med detta?

ChristineL
2/1/15, 1:25 PM
#16

Det var inga problem med försäkringsbolaget!

Men däremot har jag inte orkat gått vidare med polisen. Jag har kvar alla papper och har väl planer på att ta tag i det, men så har vi ju precis flyttat så allt har varit väldigt rörigt den här vintern.

Gasoline
2/1/15, 10:07 PM
#17

Skönt att höra det iallafall :-) Hoppas att flytten gått bra och att ni kommer att trivas bra på nya stället.

ChristineL
2/2/15, 8:12 AM
#18

Tack! Jo, det har gått bra. Taskig tajming bara med att ena katten fick tillbaka sina symptom på en inflammation hon har och andra katten lyckades slita sloss en klo samma vecka som flyttlasset skulle gå :P Så bara att börja medicinera dom två plus att dottern vaknade upp dunderförkyld samma dag :P Menmen, livet på en pinne eller?

Gasoline
2/3/15, 8:10 PM
#19

#18 oj, det lät ju inget vidare. Men det där löser sig ska du se :-)

ChristineL
2/3/15, 8:16 PM
#20

#19 - Inte vad man vill pyssla med i flyttkaoset bara ;) Men det har gått bra, tre veckors medicin kvar för ena katten, lååång nedtrappning med kortison.

Annons:
Upp till toppen
Annons: