Annons:
Etikettövriga-fordon
Läst 4268 ggr
jagga-ewe
2014-12-08 08:32

Släpkärra lossnade

Jag var med om nåt otrevligt i helgen. Som en del av er vet är jag ju inte bara förtjust i motorer utan även i sk "klimakterie-mopeder". Islandshästar alltså. Vi har en egen häst i familjen som går på lösdrift på en islandsgård på andra sidan byn. Där lägger hela familjen massor tid, så även i lördags.

Vi var uppe i stallet o tjejerna skulle rida vår häst. I lördags skulle gårdens hästar va med inne i stan på "jul i staden" och gå ponnyridningar. Tjejen (L) som håller i turer mm skulle åka in till stan vid lunch med en häst. Skillen kallas han, en av de riktiga favvisarna på gården. Vi hjälpte till att lasta honom på transporten o tjejen åkte i väg. Strax efter tog vi med vår häst o gick ner till paddocken. Lilltrollet skulle rida barbacka en stund, ja det skulle vi väl alla göra. Precis som trollet o hästen kom in i paddocken ringde L mig. "Är ni kvar? Kan n i komma så fort ni kan, transporten släppte från bilen, står i diket, vet inte hur det är med Skillen!" Jag o maken hojtade till stortrollet att hjälpa sin syster i paddocken, o stänga grinden, slängde in dressyrspöet till dem o sprang som gnuer upp till bilen. Islänningen som äger gården kom linkandes ut från huset, han har svår artros i båda höfterna o kan knappt gå längre. Vi hojtade till honom att han kunde åka med oss. Maken slängde upp bilen till porten, vi fick stackars ledbruten islänning o hans vovve i baksätet o kastade oss iväg. Grusvägen upp till stallet är strax över 2km, L hade kommit nästan ända ut till vägen när det hände. Att inte maken körde av vägen han med är fan ett under. Det är ett par skarpa kurvor på vägen ut. Väl framme visade det sig att Skillen var okej, transporten stod på hjulen med dragfästet väl nerkört i backen o L stod vid framdörren och lugnade hästen. Hon vågade inte fälla ner lämmen o lasta ut, rädd att transporten skulle tippa antingen bakåt eller lägga sig på sida. Jag fick stå som motvikt på dragfästet medan de fällde ner lämmen, sen fick även maken vara motvikt när hästen gick ut. Som tur var verkade Skillen helt okej. Skärrad och stissig, men oskadd. L sa att han måste ha stegrat eller nåt, hon såg bara i backspegeln hur hela transporten plötsligt reser sig, det ryckte i bilen o sen lossnade transporten o skar ner i diket. Min man o Islänningen åkte iväg efter traktorn för att dra upp släpet, L tog sin bil o åkte till stan för att iaf slänga till de som var där (med andra hästar) lite lunch o jag började gå hemåt stallet med Skillen. Underbara gamla Skillen, han tog det lugnt o fint trots allt ståhej. Verkade ha klarat sig bra, men eftersom hade knäckt bakre pinnen och krökt bommen i fram så var vi inte helt säkra. Vi tog en lugn promenad hem, mötte Islänningen i traktorn o kom hem till stallet där mina trollungar kom rusande för att veta vad som hänt egentligen. Eftersom Skillen inte haltade då och var helt okej dan efter är han inte skadad, men hästen är 21 år. Det viktigaste är såklart att han är helt okej, men även att han inte blir svårhanterad. Han är stallets gentleman som alla nybörjare får rida. En kanonmysig häst som alltid är snäll och omtänksam. Stortrollets första älskling och även min första favvis i stallet. Ja, på sätt o vis är han fortfarande min älsklingshäst, även om vårt sto är den som jag älskar mest. Men av ridskolehästarna är Skillen min stora kärlek. 

Hur kunde detta då hända? Jag såg själv L rycka i släpet efter att hon satt fast släpet i bilen. Hon säger även att hon gjorde samma moment innan hon lastade hästen samt innan de körde iväg. Men även om hästen stegrat sig borde inte släpets handske kunnat släppa från dragkroken. Islänningen hävdar att L inte är stark nog att verkligen kolla genom att rycka i släpet, hon borde ställt sig på det för att vara säker på att det tyngts ner och gått i lås helt. L själv är inne på att nåt måste fastnat i handsken och därför hindrat spärren för att ta. Sen kan ju nånting blivit fysiskt fel på dragkrok eller handsken. Säkerhetsvajern satt fast i bilen, men hade ryckts av när släpet lossnade. Jag minns inte om det var i biländen eller släpänden.

Vad har ni andra för rutiner för att vara säkra på att släpet sitter fast?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
erspers
2014-12-08 18:07
#1

jag brukar låna släpvagn på jobbet om det behövs o biltrailer av en arbetskamrat o det enda jag brukar göra efter att ha satt på vagnen/trailern på dragkroken är att rycka lite i dragbommen eller vad man ska kalla det..direkt bakom handsken iaf o kolla så att spärren verkligen spärrar..än så länge har det inte hänt mig nåt iaf..

S

Gasoline
2014-12-08 19:28
#2

Fy vad läskigt, skönt att alla verkar ha klarat sig bra iallafall. Undra vad som hände egentligen. Har nog inga speciella säkerhetsrutiner, mer än "det vanliga". Koppla släpet som sig bör och rycka lite i dragstången för att känna så att det sitter ordentligt. Men efter denna historia kanske man inte ska vara så säker? Tycker ändå att kärran borde hålla för att hästen rumsterar om lite i vagnen, det finns ju trotts allt de hästar som är allt annat än lugna vid transport och det borde ju släpet vara konstruerat för? Mycket möjligt att något hänt med handsken så att den inte kunnat låst ordentligt, sand och jocks kanske satt i vägen? Skönt hur som helst, oavsett vad som hände, att alla inblandade mår bra trotts omständigheterna. För jag antar att "L" oxå mår bra?

Upp till toppen
Annons: