Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 2590 ggr
Gasoline
2014-12-13 12:03

Check engine lampa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet vad lampan på bilden nedan innebär, sitter i en 740 som jag köpte igår, därav det skitig mätarhuset. Varken jag eller sambon har sett det tidigare, jag funderar dock på om det kan vara någon typ av servicelampa?

Annons:
[VSK]
2014-12-13 12:10
#1

En 740 har ju itne så mkt annat att kolla än typ oljetryck. Men den har ju oljetryckslampa redan. kan det va nåt med EGR månne?

Gasoline
2014-12-13 12:16
#2

Mycket möjligt, hann inte kolla så mycket på den igår då sambon kom hem med den så sent, och idag är vi bortbjudna på middag. Får kolla lite närmare på bilen imorgon. Märklig lampa iallafall, har aldrig sett en.sådan tidigare i en 740. :-/

Zepp
2014-12-13 12:34
#3

Det kan vara lite vad som helst.. det betyder iallafall att motordatorn har fått felaktiga signaler.. dvs felsignaler!

Jag hade det problemet på en bil och det visade sig vara anslutningen till Lambadasensorn!

Dvs, den kontakten är rätt utsatt och oxiderar lätt så klämma med tång och dra på och av ett antal gånger gjorde att friskt järn utan oxid fick elektrisk kontakt!

Sen så skulle jag kunna räkna upp ett hundratal andra orsaker.. men ditt huvudproblem verkar vara att du skulle förbjuda din sambo att dra hem fler gamla bilar?

Det kan lika gärna handla om att katalysatorn är slut.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gasoline
2014-12-14 21:15
#4

Hann inte kolla något idag, får se om vi hinner imorgon. Värt att kolla upp de tips jag fått från er. Min sambo pratade med killen som ägt bilen och han sa att han bytt mätarhus och att denna lampa då lös efter bytet. Det är med andra ord ingen lampa som har suttit där sedan innan, så det behöver ju inte betyda att något är fel. #3 är det mitt huvudproblem att min sambo köper bilar? På tal om…..?

Leo
2014-12-15 07:17
#5

prova med att koppla bort batteriet nhelt i ca 1/2h for att nollstalla datorn

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Gasoline
2014-12-15 07:43
#6

#5 smart, det var en ganska snabb och smidig sak att kolla. Ska prova detta, tack :-)

Annons:
[VSK]
2014-12-15 09:48
#7

Det tipset är lite standard faktiskt att rycka batteriet, men jag fick för mig att denna bilen var så pass gammal så att de saknar datormoduler. 

vad är det för årsmodell?

Gasoline
2014-12-15 16:38
#8

Kan hålla med dig VSK, men hade inte en tanke på detta, brukar inte ha denna typ av problem. Ska gå ut och rycka kabeln när jag kommer hem så får den stå bortkopplad tills imorgon. Det är en 740 -90, så det sitter ju lite datajocks i bilen tyvärr. Är det någon form av servicegrej kan det ju hjälpa att koppla bort batteriet. Ska se över hur de kablar jag hittar ser ut och att dom sitter fast. Annars har nog lampan bara fått fnatt, då det är en lampa som från början inte ska sitta där. Vet inte vart det "nya" mätarhuset kommer från. I värsta fall kanske det går att koppla ur den ;-)

[VSK]
2014-12-15 17:43
#9

Ahh jo den årsmodellen är ju begåvad med insprutning. 

Ja finns inte den lampan med i instruktionsboken så borde du kunna koppla ur lampan skulle man ju kunna tycka.

Zepp
2014-12-15 17:48
#10

Ja eller ta reda på vilket felmedelandet är!

Jag tror att lampan skall sitta där från början iomed att det finns en databox, däremot kanske den började lysa iomed mätarbytet?

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-740/1988_1992/EL-&-Givare-&-Databox-&-Sensor/T%C3%A4ndning-Styrenhet/Alla/ID-26636691/OEM-3531325/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gasoline
2014-12-15 20:49
#11

Bad min sambo att ta bort kabeln från batteriet när han kom hem (då han kom hem före mig), tänkte att den skulle få stå utan inkopplat batteri över natten men han var lite ivrigare än mig. Det verkade fungera iallafall, för lampan slocknade. Vi får se hur länge det fungerar och undersöka saken närmare sedan. Jag har ändå inte behov av att använda bilen just nu. Hittade en intressant sida på internet som jag ska kolla lite med på vid ett annat tillfälle, där dom skriver om just denna "check engine" lampa, det var lite rörigt skrivet så jag fattade inte riktigt vad dom menade vid en snabb överblick.

Upp till toppen
Annons: