Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 2338 ggr
Gonte
2014-12-28 12:07

Volvo 740, avbrutet fäste till termostathus

Med värmeproblem i bilen gav jag mig på att byta termostat i min 740, vilket gick smärtfritt fram till jag skulle fästa termostathuset igen.

De två bultarna (eller vad man kallar det i det här sammanhanget) kommer liksom inifrån motorn och det är bara ett par muttrar man skruvar på plats, den ena av dessa bröts av när jag skulle skruva på muttern.

Har någon tips på hur tusan jag ska få ihop det här så att termostathuset faktiskt sitter på plats utan att läcka?

Annons:
Inkanyezi
2014-12-28 12:19
#1

Bultarna är förhoppningsvis pinnbultar, som man kan dra ut genom att helt enkelt skruva ur dem. Jag har inte verkstadshandboken till modellen, men det brukar gå att skruva ur alla såna bultar, så att man kan byta dem. Om den har brutits väldigt nära, så att man inte får grepp, borrar man ett hål i den och använder en "svinpitt" för att dra ur bulten. (Jo verktyget brukar kallas så. )

I värsta fall får man borra ur och gänga om med insticksgänga för att kunna sätta i en ny pinnbult.

Om man vill ordna en tillfällig fix, kan man borra i bulten som sitter där med klenare dimension och gänga och dra i en klenare skruv med stor bricka för att hålla huset på plats. Det är så klart komplicerat, eftersom det är svårt att komma åt och man kan behöva plocka bort rätt mycket saker för att vara säker på vad man gör.

Gonte
2014-12-28 12:56
#2

Ah. Jag trodde den satt helt fast faktiskt, men det kan ju helt enkelt vara att den fastnat av ålder… Jag tar och ser om jag kan lyckas skruva loss den :)

(bulten är bruten mitt på, så det finns en del kvar att greppa iaf)

Inkanyezi
2014-12-28 13:06
#3

Värmning är ett sätt som man brukar använda på verkstad när man vill lossa envisa bultar. Men kolla gärna verkstadshandboken om de här bultarna. Om de sitter ingjutna och inte är vanliga pinnbultar, så får man lov att borra ur, gänga och sätta i pinnbult.

Gasoline
2015-01-02 11:02
#4

Hur har det gått för dig, fått någon ordning på det? :-)

Gonte
2015-04-30 11:34
#5

Ack. Sent om sider tänkte jag faktiskt ge er en uppdatering här,
även om jag måste erkänna att jag skäms över lösningen.

Efter en fight mha borr, grispitt, värmare och diverse tänger, så fick jag till slut komma till slutsatsen att jag antingen behövde bättre verktyg, eller ta till en kreativ lösning. Bulten hade blivit kortare, inte kommit därifrån.

Kreativ lösning var det jag hade tid och cash till att trolla fram i mellandagarna.
Själva bulten var ju bevisligen redan skräp, och termostathuset skulle inte vara så förtvivlat dyrt att ersätta…

Så, jag satte termostathuset på plats och fyllde hålet vid den trasiga bulten med stålepoxy, så att jag därmed fäste termostathuset i resterna av bulten.
Eftersom jag nog inte skulle få det lika tätt emot som vid åtdragning, så tätade jag runt termostathuset med värmetålig silicon (avsedd för ugn).
Och sen till sist drog jag försiktigt åt muttern på den hela bulten.

Det där var precis före nyår och det läcker iaf inte än. Men det lär vara sista gången den termostaten blir bytt… ^^

Gasoline
2015-05-03 12:52
#6

Alla sätt är bra utom dom dåliga som man brukar säga. Dessutom en mycket kreativ lösning. :-) Hoppas inte att du behöver byta den igen, då kan det bli jobbigt. Hihi

Annons:
Upp till toppen
Annons: