Annons:
Etikettövriga-fordon
Läst 1965 ggr
Gasoline
1/3/15, 5:43 PM

EPA förare - Låt oss köra fortare

"Jag är 15 år och har en A-traktor/Epatraktor. En sak som jag stör mig väldigt mycket på är att A-traktorer bara får köra i 30Km/H och måste då ha dubbla växellådor med varvtalsregulator." http://na.se/asikt/svarasnabbt/1.2783104-15-aringens-uppmaning-lat-oss-kora-fortare-

Annons:
Gasoline
1/3/15, 5:44 PM
#1

En ungdom som vet hur man argumenterar för sin sak :-)

[VSK]
1/3/15, 7:35 PM
#2

😃

Ride84XL
1/3/15, 7:52 PM
#3

Lycka till att få igenom en sån lagändring - det är samma sak som att be Trafikverket höja hastighetsgränserna på t ex motorvägar. Dock löser en del det själva - jag åkte bakom en EPA-traktor en gång som körde ca 80 km/h😃

Cragan
1/4/15, 11:28 AM
#4

finns det ens epor/a-traktorer som bara går i 30 😛

[VSK]
1/4/15, 11:36 AM
#5

#4

Nä det kan jag aldrig tänka mig 🤦‍♂️

☀️

Gasoline
1/4/15, 11:53 AM
#6

Nja, det är väl lite utav ungdomens argument. Även om jag inte till fullo kan hålla med om det h*n argumenterar för så tycker jag att h*n har argumenterat på ett bra sätt, fortsätter personen i denna stil kommer den att kunna gå långt i livet.

Annons:
[Jimmy.L]
1/4/15, 7:26 PM
#7

Kul att denna har en hobby som hen brinner för men jag tycker inte man ska höja hastigheten för det.

Gasoline
1/6/15, 11:07 AM
#8

Nej, känner oxå att hastigheten är bra som den är nu, möjligen att man kanske kan försöka läsa ev problem på ett annat sätt. Hur vet jag ej, bara en fundering. Har svårt att se att de kommer sluta köra i olaglig hastighet bara för att den tillåtna hastigheten höjdes, det finns ju många vuxna som har svårt att hålla 110 km/h på de vägar som tillåter den hastigheten.

wille_wille
1/8/15, 8:00 PM
#9

"Många ungdomar har inte heller råd att ta sig dit de vill när de vill det på grund av att det drar väldigt mycket bensin/diesel med en laglig A-traktor/Epatraktor."

Undrar om han har tänkt på att det går att förflytta sig på andra sätt än med A-traktor..? 🤔

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Jimmy.L]
1/8/15, 8:07 PM
#10

Och nu sjunker priset på bränsle så då får dom mer åka för pengarna.

Gasoline
1/8/15, 8:14 PM
#11

#9 haha, tanken slog även mig. Men argumenterar man med det som alternativ blir inte det till fördel i just detta argument.

wille_wille
1/8/15, 8:22 PM
#12

Ska jag vara helt ärlig så var det väl inte bara det argumentet som jag inte köpte helt 😊

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[VSK]
1/8/15, 8:22 PM
#13

De kommer inte längre. De trimmar bara mer 🤦‍♂️

😃

Annons:
Gasoline
1/8/15, 8:30 PM
#14

Nej, det kan jag absolut hålla med om :-)

[VSK]
1/8/15, 9:02 PM
#15

Jodå, du har bara inte kommit på det än 😃

he he

Gasoline
1/9/15, 8:55 PM
#16

Oj, det där vart tokigt, glömde skriva siffra på mitt svar ovan, det var menat till #12 Men absolut, det finns mycket jag inte kommit på om trimning #15. Kan aldrig minnas att jag provat, hehe.

Gasoline
1/9/15, 8:56 PM
#17

Om det inte räknas med att stänga av mopeden och rulla ner ifrån en låååååång backe. Jag tror absolut att det gick snabbare än lagligt, haha.

[Jimmy.L]
1/9/15, 9:12 PM
#18

Hur vanliga är dessa EPA-traktorer bland ungdomarna? Nog aldrig sätt en i stor Stockholm. I fjol såg jag två i Arboga det var allt trodde det var mer vanligt att dom kör med mopeder.

[VSK]
1/9/15, 10:47 PM
#19

Tror det var betydligt mer vanligt för 30 år sen. Idag kanske man ser ett par stycken om året i bästa fall. Sen beror det på vart man bor så klart.

Gasoline
1/10/15, 9:40 AM
#20

Bor man på mindre orter så är det nog betydligt vanligare med olika typer av traktorer än på större ställen. Där vi bor så går det minst 4 st som jag sett de få gångerna jag är in till byn, varav ena körs av grannpojken. Men det är nog som sagt vanligare med mopeder :-)

Annons:
[VSK]
1/10/15, 9:42 AM
#21

Japp, är betydligt mer vanligt med mopeder helt klart.

Gasoline
1/10/15, 9:44 AM
#22

Nu såg jag att det tog Charlie Kumla under artikeln. I Kumla snurrar det en del traktorer, om dom är från orten eller inte vet jag inte men mycket möjligt då det ändå är ett "litet" samhälle (kumla till ytan är stort men det finns inte så mycket där mer än bostäder) med kringliggande småbyar och bondgårdar. :-)

[VSK]
1/10/15, 9:47 AM
#23

Burkar läsa en del på olika mopedforum. Speciellt trådarna som handlar om felsökning. Har iaf konstaterat att det finns folk som byter från moped till EPA.

Gasoline
1/10/15, 10:07 AM
#24

#23 kanske börjar bli vanligare? EPA är ju trots allt lite bekvämare och har helt andra möjligheter / fördelar. Där jag växte upp fanns det inte en enda ena ena/traktor som snurrade vad jag kan minnas, det var bara jag som hade stora drömmar om att få renovera upp pappas gamla epa - en ombyggd volvo lastbil. Nuförtiden har jag dock sett någon traktor där uppe som snurrat ikring när jag varit på besök, så det kan nog mycket väl vara en uppåtgående trend.

[VSK]
1/10/15, 10:12 AM
#25

Inget ont om EPA, men jag tycker maxvikten borde vara 1500kg.

jagga-ewe
1/13/15, 10:50 AM
#26

Epa/A-traktor är väldigt vanliga bland de "coola killarna" ute på vischan är jag bor… ;) Moppe är för tjejer, tydligen. Kan ju tillägga att det är samma coolingar som går med jeansjacka o träskor året om. Vissa saker blir aldrig ute…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Gasoline
1/13/15, 8:04 PM
#27

Haha, kan ligga något i det jagga-ewe :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: