Annons:
Etikettfordonsvård-och-utrustning
Läst 4184 ggr
Niklas
2015-01-12 10:24

Smörja gummilister på bilen

Vad använder man för att smörja dörrlisterna på bilen när det är kallt så att de inte fryser fast? Jag fick knappt upp dörrarna i morse.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Gasoline
2015-01-12 11:52
#1

Silikonolja tror jag att man brukar ha om jag inte missminner mig. Finns speciell flaska att köpa som underlättar applicering av smörjmedelet/oljan. Vet ej vart det går att köpa, men antar att det kan finnas på bensinstationer med tillhörande butik?

Niklas
2015-01-12 13:17
#2

Jag hittade en liten flaska på OK och det var silikon i en krämliknande konsistens. :-) Överdelen av listerna på Volvo är lite luddiga, förmodligen för att inte frysa fast lika lätt, så det blev lite konstigt när jag smorde in dem. Det kanske fungerar i alla fall.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Gasoline
2015-01-12 18:57
#3

Skönt att det löste sig :-) Letade efter min lilla flaska för att kunna visa med bild och ge bättre info men vet inte vart den är och kunde inte hitta något liknande via Google heller utan större ansträngning. Funderade faktiskt på det där med luddiga lister här om dagen och kom fram till samma sak, det är nog för att minska risken att det fryser fast, möjligen att dom inte torkas ut lika lätt av solen osv? Ganska osmidigt på en taklucka, brukar växa mossa på listen vid vinterförvaringen :-P hah

Zepp
2015-01-19 23:30
#4

Jag har ett stift.. förmodligen silikon det oxå.. finns olika grejer på mackarna, de funkar lika bra/dåligt.. man får smörja lite då och då.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: