Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 3864 ggr
[sanna70]
2015-01-18 12:31

Fråga om bensin. .

Jag har peugeut 607, undrar om man kan tanka den med 98 ibland eller ätr det bara 95 som gäller? Har hört lite olika. .

Annons:
Bill&Bull
2015-01-18 12:34
#1

Fråga min biltokiga sambo och han sa att det kan man ;)

||My Love For Animals Is Immortal||

[sanna70]
2015-01-18 13:02
#2

Ok, så ingen fara för motor och så. . Kan ingenting om bilar (som märks)

Gasoline
2015-01-18 13:31
#3

Nyare motorer är känsligare än äldre motorer, i de gamla bilarna jag åker i spelar det egentligt inte någon större roll vilken bensin man tankar, men motorn ska tydligen gå olika bra på de olika oktan halterna om jag förstått det rätt. Men det allra bästa är ju såklart att alltid tanka det bränsle som tillverkarna rekommenderat för just din bil, för att undvika skador och förslitningar som kan ske om man tankar fel drivmedel. :-)

[sanna70]
2015-01-18 13:51
#4

Då håller jag mig nog till den rekommenderade bensinen så slipper jag onödiga problem. .  

Tack för era svar 🙂

Ford -57
2015-01-19 12:50
#5

Halloj. Jag brukar tanka min 745a  50/50 95/E85 på sommarn å 60/40 vintertid, inget har hänt hittills ingen ökad förbrukning heller, enda skillnaden e en fördel, d blir billigare👍 D e väl tveksamt om d e lagligt, men va f…..n.

Gasoline
2015-01-19 20:53
#6

Ja, det där äldre motorerna är inte lika känsliga :-) Det "gamla klassiska" - tanka bilen med etanol när det är dags för besiktning, förhoppningsvis sänker den avgasvärderna. Men inget jag törs rekommendera till någon. En nyfiken fråga sanna70, varför funderar du på att tanka 98 oktan i bilen? Är det bra en allmän fundering eller ligger det någon bra tanke bakom det? :-)

Annons:
[sanna70]
2015-01-19 22:32
#7

#6 Det som väckte min nyfikenhet var kostnaden. .  Just nu kostar 98 oktan 9 kr/liter så det var en betydligt pris  skillnad  och då började jag fundera men vågade inte prova innan jag frågat. Jag vågar inte utmana ödet så jag låter det vara. .

Zepp
2015-01-19 23:27
#8

Du kan alltid tanka med högre oktan än vad du behöver, dock sällan/alldrig med lägre!

Oktantalet anger knackningsbeständigheten.. dvs om du kör med för låg oktan så sker förbräningen  tidigare än vad som var meningen, då kan det "knacka", dvs det låter lite som en diesel.. den knackar alltid, iomed att dieslar kör med förbränning vid konstant tryck.

Det vanliga problemet med för lågt oktan är att motorn går varm och tappar effekt.

Problemet med att tanka för hög oktan är att man inte får mer effekt och blir dyrare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-01-20 00:08
#9

Har man en väldigt gammal bil med förgasare, så kan den börja spika om oktanhalten blir för låg jämte hur fördelaren står. Sker det och man fortsätter köra så kan man räkna med dyra motorreparationer som följd. I bästa fall då, så är det bara kolvarna som fått hål i sig. Bränner man en ventil, och låt oss säga att slagg lossnar, så blir det dyyyyyyrt.

Förgasarbilar bör alltid köras med 98 oktan, om man vill ha så bra prestanda som möjligt samt lägre bensinförbrukning jämte 95 oktan. Vintertid spelar det ingen roll (otrimmat).

Nyare bilar med insprutning sköter tändningen per automatik tills det inte går mer, men har man en motor som inte är vråltrimmad, så lär inget haveri ske i det här landet oavsett om man kör med 95 eller 98 oktan. 

Har man nyare kärra med chiptrimning så är det alltid rekommenderat att köra med 98 oktan. Samma sak ju mer cylindrar och volym man har i motorn. Givetvis om man har överladdning oxå.

Har man turbo, och inte bryr sig om bensinförbrukningen, så kan det vara trevligt att blanda i lite E85 i tanken. Blir lite oktanboost. 

E85 har ca 102 oktan, men dess energiinnehåll är ungefär 30% lägre än vanlig bensin, så det gäller att pump och spridare pallar med det när boxen ger order.

Skillnaden mellan 95 och 98 oktan är att den senare oftast har bättre tillsatser och därför blir motorn renare vilket utökar livslängden på densamma. En annan viktig egenskap, speciellt om man har förgasare är att 98 oktan alltid (än så länge) har samma procentsats etanol oavsett årstid, vilket inte 95 oktan har.

Är du rädd om sin motors livslängd, samt vill ha lägst bensinförbrukning, samt så bra prestanda som möjligt? Kör med 98 oktan. Merkostnaden betalar sig självt.

Gasoline
2015-01-20 16:56
#10

#7 var 98 oktan billigare? :-o men ja, det förklarar ju funderingen och en massa bra och utförliga svar har du fått dessutom, toppen :-) Kan tillägga, när vi ändå tar upp de bilar som är så pass gamla att de har förgasare, så är ett ganska vanligt att man häver i oktanhöjande medel/blyersättning vid tankning. Inget som egentligen hade med frågeställningen i tråden att göra, men som onödig information / bra att veta :-)

[sanna70]
2015-01-21 14:23
#11

ja, jag är tacksam för alla utförliga svar.  Nu vet jag hur det förhåller sig 🙂

[VSK]
2015-01-21 14:25
#12

🙂

Gasoline
2015-01-21 19:16
#13

Verkligen, jag lärde mig ett och annat jag med :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: