Annons:
Etikettbilköp-tips-och-råd
Läst 1831 ggr
Stephanie
2015-02-27 13:15

Köpa första bilen

Nu när jag äntligen (äntligen!) fått körkortstillstånd börjar jag även fundera på bilköp. Det är inte bråttom och inte absolut nödvändigt, men det skulle underlätta för mig om jag haft en bil, bland annat för matinköp, jobbmöjligheter, resa hem osv. Som det är nu så är det dyrare för mig att åka buss än bil in till stan till exempel, om man ser till enbart bensinkostnaden. Lägger man då till att bussen i bästa fall går varannan timme och endast går några gånger på helgdagar så hade det varit värt den extra kostnaden för en bil. Jag har redan fått tacka nej till jobb pga att jag helt enkelt inte kan ta mig dit.

Men eftersom jag inte kan något alls om bilar så vänder jag mig till er. Vad har ni för råd till en förstagångsköpare? Jag tänker mig en lite mindre bil som inte drar så mycket bensin och inte är känd för att gå sönder jämt… Vad ska jag akta mig för? Är det möjligt att hitta en ok bil i 6-7000kr klassen, eller är det helt omöjligt?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Gasoline
2015-02-27 13:26
#1

Vad roligt, då håller jag alla tummar och tår för att du går bra med körkortet och att du hittar en vettig bil :-) Vi har en artikel med tips och råd om bilköp, finns även några tips i kommentarerna. Det går absolut att hitta en vettig bil under 7000kr, dom brukar dock vara äldre och ha lite högre bensinförbrukning. Bra tips om vilken typ av bil efter dina önskemål och prislapp får vi tyvärr invänta svar ifrån någon annan om, har bara erfarenhet utav jetta. Minns inte vad bensinförbrukningen var men den var billig i inköp och tillräckligt rymlig för min del. http://motor.ifokus.se/articles/5367c9a58e0e747881002d0c-bilkop-bra-att-tanka-pa?discussions-1

Stephanie
2015-02-27 13:31
#2

Tack för svaret! Ska läsa länken 🙂

Kanske ska förtydliga vad jag menar med bensinen förresten. Jag är alltså inte ute efter en bil som är extra bensinsnål, utan snarare att den inte drar mycket. Om ni hänger med 😃 Våra senaste bilar i familjen har varit en Saab 95 och en Hyundai Santa Fe, dvs två rätt tunga bilar som drar en hel del. Det är alltså vad jag inte vill ha.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zepp
2015-03-04 21:28
#3

Altså bensinförbrukningen är mest relevant för de som kör väldigt långt och mycket.

Men vill man vara miljömedveten såå, men det kostar en slant.

Se hellre till att den inte drar en massa olja, för då är motorn slut.

Man kan få tag i bil för 6-7000, men det är 2000 mer än vad en stor service kostar på min bil.. och jag har en liten enkel billig bil.. som drar lite bensin.

Ju nyare ju mindre dar de i princip, dvs gamla bilar kan vara slitnare och dra mer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Humbugg
2015-03-14 23:07
#4

Kolla på Volvo 850 eller Saab 9000: pålitliga, relativt lättmekade, lätt att få tag på delar, hyfsat bränslesnåla (inte över en liter per mil), rätt gott om plats. Du kan finna rätt okej bilar för 7000 spänn, se bara till att de är nybesiktigade och nyskattade samt att du får med vinter/sommardäck.

Vill du ha en mindre bil som drar mindre bränsle kan VW Golf eller Honda Civic vara något, Hondorna är dessutom ruskigt pålitliga, Golf i den prisklassen du letar har tyvärr rätt stora bekymmer med sitt rostskydd (Golf 3ans akilleshäl) men ofta tuffar de bara på.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Upp till toppen
Annons: