Annons:
Etikettfordonsvård-och-utrustning
Läst 1703 ggr
[Ily143]
3/25/15, 12:58 PM

Små stenskott?! panik!

Hej! Jag körde precis min pappa till gymmet och sedan hem igen, jag har precis fått mitt körkort och ska köpa min bil idag men jag lånade pappas bil nu för vi ska hämta min bil lite senare. På den vägen jag kör höll dom på med att lägga sten? men bilen som kom i det andra körfältet körde riktigt fort över små stenarna och det sprutade på pappas vindruta. Asså jag får panik vad ska jag göra!? Pappa kommer bli jätte arg på mig men det var ju inte mitt fel? Det är bara små stenskott men jag är jätte rädd att han kommer se det ändå! Måste man byta rutan för små stenskott eller kan man laga det på något sätt? Asså åhh orkar inte med min otur han kommer bli så arg! Hade heller ingen aning om vilken kategori jag skulle lägga den här i, ska snart åka in och hämta min pappa igen är så rädd för att han kommer se det!

Annons:
MagArne
3/25/15, 1:15 PM
#1

Det är inte omöjligt att en glasfirma kan fylla i stenskotten helt gratis. Försäkringsbolaget står för kostnaden.

Tycker ändå du ska prata med din pappa så kan ni anmäla skadan tillsammans och du får koll på hur det fungerar. Är han så rädd om sin bil borde han inte låna ut den alls.

ChristineL
3/25/15, 1:15 PM
#2

Varför skulle han bli arg? Stenskott kan hända vem som helst och är bilen helförsäkrad så går det mesta iaf på försäkringen. Säg som det är även om han inte ser det, sen är det upp till honom att bestämma vad som ska göras. Men mindre stenskott kan man laga.

[Ily143]
3/25/15, 1:22 PM
#3

#1 #2 Ja får väl ta och prata med honom när jag hämtar honom, tror nog inte han kommer bli så arg som jag tror att han kommer bli om ni förstår. Men han är VÄLDIGT petig med sina bilar fast inte lika mycket med den här eftersom det är hans vinterbil. Tror det bara blev lite små märken men det var nog ett som blev lite större.. Ush gillar verkligen inte sånt här, speciellt inte när det inte är min bil..

ChristineL
3/25/15, 1:58 PM
#4

#3 - Eftersom du har lånat bilen så är det ju schysstast av dig att berätta om skador, även dom små. Och skador är sånt man får räkna med helt enkelt. Han själv hade lika gärna kunnat missa en stolpe när han parkerade, shit happens :)

Gasoline
3/25/15, 5:17 PM
#5

Hur har det gått? Det går att fylla i stenskott i rutan,de flesta (om inte alla) glasfirmor borde kunna göra det. Vet inte om försäkringsbolageen hjälper till med sådant men det skadar inte att kolla. Tror det finns "gör det själv" grejer för sådant oxå, men är inte säker. En annan metod som jag sett men inte rekommenderar så jag tvivlar på att resultatet blir bra är att smälta genomskinlig plast från typ ett cd fodral på stenskottet, men jag tror inte att det blir bra som sagt. Alternativt att byta ruta, då brukar man få betala självrisk och försäkringsbolaget resten. Har man dock trafikförsäkring endast så tror jag inte att detta ingår, eller jag är ganska säker. Och som ChristineL skriver, det är schysst att vara ärlig, speciellt när man lånat något. Skulle det vara din bil hade du uppskattat att den som lånade varit ärlig och blivit mindre arg, tror jag Att du fått stenskott är inte ditt fel, så länge du inte legat för nära framförvarande bil, stenskott får man oftast när man ligger alldeles för nära men inte uteslutande.

[Ily143]
3/25/15, 7:34 PM
#6

#4 #5 Berättade för pappa och det gick bra han blev inte arg över huvudtaget! Sa det som hade hänt och han sa att det är tråkigt men det händer och det antagligen inte hade varit något jag kunnat göra för att undvika skadan eftersom det var mötande bil som orsakade stenskottet. Tror nog inte han kommer att byta rutan eftersom det inte var så stort. Som ni säger så är det bra att säga ifrån om det hänt något även om det är läskigt! Har gjort det som en vana att alltid hålla bra med avstånd till bilen framför. Tack för eran hjälp! :)

Annons:
Gasoline
3/27/15, 2:57 PM
#7

Skönt att höra :-) Precis, det kan vara lite jobbigt, läskigt och skrämmande att berätta sådana saker men oftast får man en mildare reaktion än vad man räknat med. Ärlighet varar i längden. Hur gick det med ditt eget bilköp, vart det någon bil? :-)

[Ily143]
3/28/15, 7:36 PM
#8

#7 Jo det gick riktigt bra med mitt bilköp är super nöjd! :D

Gasoline
3/29/15, 10:12 AM
#9

#8 härligt, skönt att höra :-)

Upp till toppen
Annons: