Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1488 ggr
[Jimmy.L]
2015-03-27 14:27

Dyrare bensin och diesel nästa år

"Nästa år höjs dessutom energiskatten på bensin med 44 öre per liter och på diesel med 48 öre per liter – plus moms."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20537088.ab

Annons:
Gasoline
2015-03-27 15:10
#1

Antingen läser jag konstigt eller så ger artikeln mig dubbla budskap, de står att skatten SKA höjas och längre ner står det att det ligger som förslag att den ska höjas från och med nästa år. Nu blir jag en aning förvirrad. Men givetvis kommer den att höjas… Satt och funderade på varför den skulle höjas ytterligare, förutom att få folk att sluta förbruka drivmedel iom att man tillslut inte har råd, och den enda anledning jag tyckte mig hitta var; Jag tror att svenska folket ser de problem vi har. Att vi måste ha en skola som fungerar, att unga måste få jobb, att vi kan få en järnväg som fungerar, säger Andersson. Ja, att höja skatten på drivmedel för att folk ska få jobb och för att skolan ska fungera verkar väldigt logiskt *ironi* Det kanske rent utav blir så att vi lantisar inte har råd att ha ett jobb då det är för långt att åka och att man inte har råd och ingen kollektivtrafik finns tillgänglig. Nu tog jag i så jag spricker, det vet jag, jag antar att jag är på dåligt *jag är slut och veckan är slut* humör :-) Man tycker att bensinpriset höjs hela tiden och att det börjar bli dyrt, men undra hur mycket dyrare det blivit procentuellt i jämförelse mot våran lön genom åren.

Gasoline
2015-10-07 17:29
#2

Tankade idag och regerade på att bensinen inte kostade så farligt mycket, tryckte jag, och vart och tänka på att jag läst en massa om att det skulle höjas så otroligt mycket. Känns ändå som att vi varit ganska förskonade än så länge, peppar peppar.

flisan708
2015-10-07 18:18
#3

Begriper mig inte på politiker!!

Zepp
2015-10-07 19:02
#4

Eh, jag föreslår avgifter på kollektivtrafik, skola och äldreomsorg så vi kan öka bilavdraget för oss som bor på landet!

Det blir ett nollsummespel!

Eller så kräver jag samma standard på allmänna kommunikationer i hela landet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Changrila
2015-10-07 20:00
#5

Även i storstäderna drar de ner på kollektivtrafiken. Här hos mig, i en stockholmsförort tänker de göra följande genialiska sak: Ta bort flertalet busslinjer (minns inte hur många, men det var en hel del) utan att utöka rutterna för andra linjer. Öka trängselskatten. Har även för mig att de tänkte trassla med pendeltågen och det har varit ett jäkla strul med dem ändå hur länge som helst. De vill även höja avgiften för att resa med kollektivtrafiken, en rejäl ökning.

Ska jag åka från mig till ett ställe där jag tränat med hundarna (26,5km fågelvägen) så tar det mig ca 40 min med bil. Kollektivt? ca 2½ timme! Enkel väg snackar vi då. Det är dessutom dyrare att åka kollektivt än vad det är med bil.

Jag tror inte politikerna vill att vi ska resa alls. Aldrig någonstans.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Ride84XL
2015-10-08 13:10
#6

Alltså, fy fan vad sur man blir när man ser sånt där. Dom snackar om att dom gör det för miljön - sen höjer dom priset på kollektivtrafiken och drar in turer samtidigt. Det är rätt uppenbart att det bara handlar om utsugning av pengar och inget annat. 

#5

Kollektivtrafiken har ju oftast inte en chans mot bil om det inte är köer på vägarna. Jag har t ex kört från Kungsängens station till Sundbybergs station på 14 minuter (inkl körningen på småvägar för att komma in till själva stationerna) - då hade jag ändå ingen snabb bil och långsam trafik framför sista 2 km. Snittfarten blev ca 95 km/h . Pendeltåget tar 18-19 min på den sträckan, trots att spåret är som en ganska rak motorväg i jämförelse. Jag har dessutom klockat tåget och räknat bort den stillastående tiden vid stationsuppehållen och då tog det ändå 15:30 med en "normalsnabb" förare. Det ger en "rullande snittfart" på 78 km/h (eftersom tåget också kör lite kortare sträcka på 20 km jämfört med 22,5 längs vägarna). Då hade jag ändå inte högre toppfart än tåget - ca 160 km/h. Inbromsningarna och accelerationerna slösar alltså mer tid än det man själv slösade på att köra några km av sträckan på småvägar och bakom långsam trafik. Dom kan dock köra iallafall lite snabbare.  Man märker direkt om man klockar tåget mellan 2 stationer och dom t ex accelererar lite bättre än vanligt så har dom direkt sparat typ 15 sekunder. Men många tycker ju det är "komfort" att segköra.

Nu var ju det extremexempel då man t ex landar på 22 min enl Google maps (som brukar stämma bra om man håller hastighetsbegränsningarna). Men ändå - 22 minuter vs 18 för tåget (i bästa fall). Start och mål behöver inte ligga långt från stationen då för att totaltiden ändå ska bli längre än att köra från dörr till dörr. Tänk då en sån där riktig krångelrutt där man måste hålla på byta till buss osv.

Därför ska kollektivtrafiken vara BILLIG för att fler ska välja den trots att den är segare. Istället försöker dom höja priset så att folk inte ska ha råd att köra bil. Det är åt helvete verkligen.

En annan härlig tur som är värd att nämnas var när jag körde Årstaberg - Kungsängen på 25 min i tät söndagstrafik. Tåget tar väl 36 min om jag inte minns fel. På kvällen är det ju inte svårt, men i den trafik som brukar vara helger dagtid. Hade varit och kollat på visningen av nya järnvägsbron dom byggt där. I det här fallet var det många som körde på ganska bra nästan hela vägen (ca 30-40 km/h över skyltat) och man kunde bara "surfa på vågen". Fisåkarna höll sig för det mesta borta från vänsterfilen. Riktigt skönt!

Annons:
Ride84XL
2015-10-08 13:49
#7

Nu var jag som vanligt ute efter att provocera alla här som är emot fortkörning. 😂Men jag jämförde ju med det snabbaste kollektivtrafiken har att erbjuda. Hur ofta ligger start och mål precis vid en station längs samma linje. Räknar man in byten, omvägar och promenader så hamnar man inte sällan ändå på typ halva tiden med bil. Även fast man kör helt lagligt.

Priset måste ju motsvara standarden. Men istället för att sänka den dyra kollektivtrafiken så försöker man göra det ännu dyrare att köra bil istället. Det är ÅT HELVETE! verkligen. Även om politikerna skiter totalt i oss som tycker det är roligt att köra bil så kan dom ju tänka på dom som inte har tillgång till acceptabel kollektivtrafik åtminstone.

Sen blir det ju till sist så att ju färre som har råd att pendla med bil längre sträckor, desto fler måste bosätta sig nära stan där det finns jobb. Då blir bostadspriserna fort groteska (eftersom man samtidigt låter bostadsmarknaden "skena"). Igen ska dom som har det sämst (ekonomiskt) få det ännu sämre medan dom rika är opåverkade…

Upp till toppen
Annons: