Annons:
Etikettmotorcykel-och-mopeder
Läst 9525 ggr
[Jimmy.L]
2015-04-04 13:20

Motorcyklar från Försvarsmakten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hemvärnets museum på Södertörn i Stockholm visar upp 6 olika motorcyklar som används inom försvarsmakten fram till idag utställning  pågår fram till maj. Motorcyklarna kommer från en privatperson som har lånat ut dom.

På bilden är det en MC 501 eller m/42 tv som den heter, togs fram efter försvarets behov av tillverkaren Monark & Albin motor. Under 1942 tillverkade man motorcykeln med sidventilsmotor men åt försvaret under 1943 tillverkade man den med toppventilsmotor. Det tillverkades omkring 3000 motorcyklar till försvaret innan man köpte in andra modeller. Motorn är en 4-taktsmotor Hk 20 vikt 210 kg

Annons:
[Jimmy.L]
2015-04-04 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mc  m/42 kom att ersättas med denna modell som heter Mc 255 A. Tillverkningen av motorcyklar vid denna tid var låg och försäljningen dålig och när försvarsmakten frågade dom svenska tillverkarna var det ingen som var sugen att få kontraktet. Försvarets materialverk vände sig till tillverkare utomlands och tillverkaren Jawa nappade. 1959 började man tillverka motorcyklarna och totalt tillverkades 1600 stycken. Hk 14 motor 2-takt, vikt 160 kg

[Jimmy.L]
2015-04-04 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mc 253. Denna modell från Monark byggdes på M560 Blue Arrow. Det gjordes ett antal modifieringar bland annat uppdragen avgasrör. En annan detalj är att framskärmen har en flatare profil för att mindre lera skulle samlas vid körning i terräng. Årtal 1955, Vikt 155 kg motor 2-takt, Hk 15

[Jimmy.L]
2015-04-04 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mc 256 A Modellen är en lätt 250:a som baseras på en av Husqvarnas crossmaskiner. Det man direkt känner igen är den så kallade "äggmotorn". Den är bättre i terräng och grusvägar än på landsväg. Jämfört med de flesta andra motorcyklar som använts i armén så är brons och växel placerade "fel" d.v.s med bronspedalen på vänster sida och växelspaken på höger sida. Vid vinterkörning monterar man två skidor. Vikt 130 kg, Hk:15, Motor 2-takt, tillverkare Husqvarna. årtal 1968

[Jimmy.L]
2015-04-04 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Mc 358 försöksmodell Vid början av 1970 var det dax för en ny upphandling av motorcyklar till försvaret. Hegglunds var en av tre företag som tillverkade prototypmotorcyklar enligt detaljerade specifikationer från försvarets Matrialverk. Av flera skäl överlät Hägglunds sitt kontrakt till husqvarna Antal försöksmodeller som togs fram 25 stycken. Hk 25, Vikt 130 kg

[Jimmy.L]
2015-04-04 13:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Mc 258A Husqvarna var ett av tre företag som tillverkade prototypsmotrocyklar i början av 1970-talet. Den första modellen hade hydrostatisk växellåda som funkade inte bra. Så man alde den civila Automatic som grund med automatisk växellåda med mekanisk konstruktion. När väl Hägglunds gav dom kontraktet hade man kommit långt i utvecklingen och tester genomfördes 1978-1979. Vid körning på vinter väglag och snöterräng monterar man två skidor. Tillverkade 3000. Motor 2-takt, Hk 20 vikt 130 kg Tillverkare Husqvarna Årtal 1980

Gasoline
2015-04-04 20:33
#6

Häftig, vad roligt att det finns dom som ställer upp och lånar ut sina fordon för ett sådant ändamål. Tack för bilderna med tillhörande information :-) En okunnig fråga som kanske är självklar, men skidorna på #5 verkar intressant och funderar lite på om man kan fälla dom upp och ner, för det är väl så det är tänkt va? Vet du om dom fungerade bra och som det var tänkt?

Annons:
[Jimmy.L]
2015-04-04 20:43
#7

Ja skidorna kan fällas bakåt ska ta lite närbilder på dom i veckan när jag åker dit. Filmen jag såg på museum så gick det undan på vägarna och i terrängen hyfsat dom lyckades fastna ibland. Denna MC ska ju ersättas med en ny man håller på att upphandlar tillsammans med polisen.

[Jimmy.L]
2015-04-04 20:47
#8

Finns några klipp på Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=3ykPzm_6Kmk

Gasoline
2015-04-05 07:54
#9

Ah, vad fränt :-) Helt otroligt, vad kan man inte hitta på Youtube egentligen?

Ford -57
2015-04-05 11:28
#10

#2 En Blue Arrow hade jag när jag var LITE yngre än idag, den gick som S---N, att man lever🙂

[VSK]
2015-04-08 12:38
#11

Jag körde nån gammal MC förra året. Men jag har för mig det var 350-400 cc. Minns inte fabrikatet, men tycker de liknar de ovan. Denne modell hade sån här flygplanslampa. Stora hjul som pariserhjul kändes det som. Var läskig att köra på kurviga grusvägar med då den bara ville gå rakt fram. Körde nog inte fortare än 50-60 med den för det vart läskigt.

Upp till toppen
Annons: