Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 3104 ggr
RobinEH
4/25/15, 10:12 PM

Nej, du får inte stanna på en cykelbana

Nu börjar jag änna tröttna på somliga bilförares tro att de får köra upp på en cykelbana (eller en gångbana) för att släppa av, snabbt göra ett ärende eller helt enkelt parkera. Det är olagligt och det är vårdslöst.

Trafikförordningen 1998:1276 kapitel 3 paragraf 48 andra stycket:

"På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras."

God kväll!

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
VildaVittra
4/25/15, 10:20 PM
#1

Hör att du hade en riktigt trevlig cykeltur idag. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

starhawk
4/25/15, 10:27 PM
#2

#0: Det där innebär alltså att jag med min trehjuliga cykel inte får stanna, kan jag strunta i rödljusena då?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

RobinEH
4/25/15, 10:50 PM
#3

#1

Skall väl inte vara för gnällig, det är en av få gånger jag får användning för min tuta. 😃

#2

Intressant. Så pass intressant att jag skrev en fråga till transportstyrelsen; https://kundo.se/org/transportstyrelsen/d/stanna-med-trehjulig-cykel-pa-cykelbana/
Rent juridiskt så skulle jag tolka det som att du blir tvungen att stiga av din trehjuliga cykel och ställa dig på gångbanan tills att det blir grönt.🤔

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

starhawk
4/26/15, 7:53 AM
#4

#3: Skall bli intressant att få svar på den frågan, Transportstyrelsen har inte riktigt hängt med där. Jag kontaktade SL för att se vad dom säger en trehjulig cykel på pendeln, men dom tolkar cykel som cykel, alltså dom gör ingen skillnad på hur många hjul den har,  är det på tillåten tid så är det grönt att ta med en trehjulig cykel på pendeln.

Rent juridiskt är ytterst stelbent, i det här fallet skull jag alltså stanna, spänna loss fötterna och resa mig upp från min halvliggande position, sen skulle jag upprepa operationen i omvänd ordning när det blir grönt, hinner man det innan det blir rött igen? Så paragrafrytteri funkar inte i det här fallet !

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jimmy.L]
4/26/15, 8:26 AM
#5

Taxibilar är experter på att ställa sig i cykelfälten i Stockholm det fick jag erfara i förra veckan på Vasagatan i Stockholm.

VildaVittra
4/26/15, 9:05 AM
#6

#5 Fast är det färdtjänsttaxi så kan de faktiskt ha specialtillstånd att köra upp och släppa av på trottoar/cykelbana beroende på kundens behov.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Jimmy.L]
4/26/15, 9:11 AM
#7

#6 Det var vanliga taxibilar som stod på cykelvägen vid Vasagatan framför ett hotell.

VildaVittra
4/26/15, 9:15 AM
#8

#7 99,9% av alla taxibilar kör för färdtjänst. Den enda skillnaden är ett litet litet F-klistermärke på rutan. 
Och även rörelsehindrade/sjuka bor ibland på hotell, de har fått lämna tvångsvården vet du. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gasoline
4/26/15, 9:17 AM
#9

Jag tycker att man inte parkerar eller kör med bilen på trottoaren eller cykelbana utav ren hyffs och fason om man inte måste korsa dessa för att komma vidare, det finns vägar och parkeringar som är avsedda för motorfordon. Men…. det är nog lättare för en lantis som mig att säga än för en storstadsbo som lever i en stad där det inte finns så gott om vägar man för köra på och p-platser.

[Jimmy.L]
4/26/15, 9:22 AM
#10

#8 Stockholm stad och trafikkontoret bötfäller dom som ställer sig på cykelbanan efter som den räknas som en viktig cykelstråk där 10.000 cyklister passerar varje dag under april-oktober.  Så nej dom får inte stå där det finns taxizon vid hotellet men taxibilarna dubbelparkerar där.

RobinEH
5/1/15, 8:47 PM
#11

#4

Vet inte om du följde frågan. Men jag citerar svaren:

"Stannande utgörs enligt 2 § förordningen (2001:651) om vägtrafikdefinitioner av annat stillastående med fordon än som

  1. sker för att undvika fara,
  2. föranleds av trafikförhållandena, eller
  3. utgör parkering.

Stillastånd vid en flerfärgssignals röda signalbild är att anses som föranledd av trafikförhållandena. Jag representerar inte Transportstyrelsen. Gustav Ekemark"
----------------------------------------------------------------------------------------------

"Hej Robin. Transportstyrelen kan bara hänvisa till ovan Gustavs svar som är korrekt. Det är således ok att invänta grön signal och att då stanna till på cykelbanan. MVH Hans"

----------------------------------------------------------------------------------------------

Trafikförordningen och specifik paragraf säger således att du med cykel med 3 eller fler hjul ej får stanna på en cykel- eller gångbana, vilket sannolikt beror på att du blockerar för stor plats. Men att stanna för rött ljus eller liknande är inte vad som syftas till med termen "stanna" i trafikförordningen. Stannar du för rött ljus eller liknande så gör du sådant då det föranleds av trafikförhållandena eller för att undvika fara och därmed "stannar" du inte enligt trafikförordningen.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Upp till toppen
Annons: