Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 1538 ggr
Gonte
2015-04-29 20:30

Volvo 740 - Generatorproblem

Så var det dags igen, bilproblem! YIPPIE!
Just nu hoppas jag att någon av er har lite bättre koll än mig på generatorer, så att ni kan ge en fingervisning:

När jag har motorn igång och mäter ut från generatorn så får jag strax över 7V på den lilla röda kabeln (D+ ?), medan den grövre kabeln (B+ ?) stannar kvar på 0V.

Batterilampan verkar i sig vara hel när jag testar den med multimeter, men lyser inte vid start längre. När jag vridit på tändningen utan att ta steget till startmotorn så lyser enbart oljelampan.

Annons:
Gasoline
2015-05-02 12:21
#1

Har ingen tillgång till datorn så att jag lätt hittar artikeln, men du kanske han hitta något bra tips i artikeln om felsökning av generator? problemet kanske är löst redan?

Gonte
2015-05-02 19:39
#2

Hej,
idag lyckades jag faktiskt lösa det!

Och som med så mycket annat så var det ju inte så himla svårt, när man väl visste vart man skulle kolla. Det var kolen som var helt utslitna.
Med en ny laddninfsregulator på plats så rullar bilen nu snällt vidare igen. :)

Nu återstår bara nästa problem, jag behöver sluta förneka att bromsen höger bak ligger på…  Men det kommer jag till i sinnom tid!

Gasoline
2015-05-03 12:47
#3

Skönt att det löste sig för dig :-) Ja visst är det typiskt, man tänker att problemet ska vara så komplicerat och jobbigt och så är det i slutändan ofta ett "mindre" problem än trott. En sak i taget, som man brukar säga :-)

Upp till toppen
Annons: