Annons:
Etikettmotorcykel-och-mopeder
Läst 1500 ggr
musculus
2015-05-07 20:38

Fartnedsättande på trimmad moped

Hej 

jag har en Motorhispania RYZ 50cc -03a som jag köpte förra hösten.  Moppen var trimmade och gjorde lite mer än 80km/h (på mätaren).  Den varvar väldigt, och är ganska stark. Pluggen är tagit bort, men jag har kvar den (täcker ca 60% av krökens inner diameter) Drevning 10fram 53bak.

  Så nu efter vintern just i början på våren brukar ju länstrafikspolisen vara extra vaksam av mopeder. Så jag tänkte att jag tar bort trimmet… 

Så jag satte i pluggen och hoppades på ett otrimmat resultat. Resultatet blev att moppen gick inte så mycket sämre, den gjorde ca lite mer 60km/h på en raka. 

Jag har nu kört med pluggen i ett par veckor nu, och jag ser en mycket stor bränsleförbruknings skillnad mot när den var opluggad. förut kunde jag köra på en halvtank i ca 5 dagar (om jag körde ungefär 1,5 mil om dagen, till skolan). Nu kan jag köra ca 3 dagar på en halvtank innan det behövs tanka igen. Vet inte hur jag både ska kunna köra miljövänligt, ekonomiskt och otrimmat.

Kan jag sätta på ett mindre framdrev så den går "lagenligt" (45-50km/h)  och ta bort pluggen så den inte drar så mycket bränsle?  Eller tror ni ändå polisen hade tagit mig för trimning för att pluggen är borta?

Annons:
musculus
2015-05-07 20:40
#1

oj rubriken blev fel,, Hahaha😂 fartnedsättande skulle det stå ist

[Jimmy.L]
2015-05-07 21:05
#2

Är cdi boxen utbytt i samband med att den blev trimmad samt vikterna vanligt att man byter dom vid trim?

musculus
2015-05-07 21:39
#3

det vet jag inget om, jag är 5e ägaren så det kan va svårt att få reda på ;)

Cragan
2015-05-08 15:33
#4

am6 motorn den som sitter i din mopped ska vara nedstypt både på avgas sidan  vid insuget  8mm insug och 9mm på avgaserna 12mm eller 15mm förgasare (kolla vilken det är för just din moped)
har du orginal på både insug och utblås och ändå kommer upp i dom farter så skulle jag gissa på att det inte längre är 50cc cylindern på  
men är lätt att kontrollera fast du måste tömma kylsystemet för att få av toppen  sen mäter man bara i cylindern har dock inte vilket mått det ska vara i huvudet. 

när min reiju blev o rusa i bränsleförbrukningen så var det förgasarn som läckte som ett såll, så kolla alla kopplingar och se om det läcker någonstans.

musculus
2015-05-09 21:49
#5

Tackar tackar för den infon Cragan!!🙂

Har inte kollat än men om det skulle va förgasaren som är bytt ut till en större så skulle det ej förvåna mig! 

Ska kolla upp allt det där nästa gång jag tar upp förgasaren.

Föresten så kollade jag på cylindern och där stod det 49cc så jag tror inte att cylindern är utbytt

Upp till toppen
Annons: