Annons:
Etikettmotorcykel-och-mopeder
Läst 2456 ggr
[Carpinus]
5/15/15, 12:07 PM

Polisens nya razzia- mot mopeder

Samma visa varje vår - årets debutanter drar ut på vägar, gator, gångbanor och gräsmattor och annan terräng med sina moppar. Välkomnar därför Umeåpolisens kampanj mot dessa galenpannor- kanske räddar det några vildhjärnor plus oskyldiga som riskerar komma i deras väg…

"Efter bältesveckor och hastighetsveckor – nu gör polisen en ny insats. I Umeå jobbar polisen mot störande och olaglig mopedkörning.

– Vi är inte ute efter att jaga ungdomar för att vi tycker illa om dem, men de behöver hjälp på traven för att följa reglerna, säger Johan Löfstedt, polisinspektör i Västerbotten."

Aftonbladet

Annons:
[Forest]
5/15/15, 12:15 PM
#1

Polisen skulle behöva göra denna insats i hela landet. Ofta man får väja för att dom kommer farandes på gångvägar och det är inte bara ungdomar som åker på gångvägar 😡 

Bekant fick sin hund påkörd av en mopedist som åkte på gångväg hunden avlivades mopedisten stanna inte och åkte sen dit för smitning + olovlig körning.  Ser många små barn som cyklar och får panik när mopeder kommer åkande på gångvägar/trottoar så sån olycka är säkert inte långt borta (barn+moped olycka)

[Jimmy.L]
5/15/15, 12:42 PM
#2

På gång och cykelbana kör jag, och många gående märker jag missar att klass 2 mopeder för köras på dessa vägar om det inte finns en skylt som det står "ej moped". Även i min hemort har man genomfört razzia mot trimmade och ungdomar som kör utan hjälm.

Gasoline
5/15/15, 3:05 PM
#3

Tycker absolut att det ska göras kontroller, på allt egentligen. Men de flesta som kör mopped tror jag faktiskt sköter sig men det finns ju skräckexempel precis som med allt annat. Antar att krav på am kort kom till just för att vissa inte är tillräckligt uppmärksamma i trafiken och saknar en del förnuft. Undra om det har förbättrat något egentlige, rent statistiskt? Så det är ett bra initiativ tycker jag :-)

[Jimmy.L]
5/15/15, 3:20 PM
#4

Jag trodde det skulle vara fler trimmade mopeder.

"Hittills har Umeå-polisen stoppat 30 till 40 mopeder, varav tio-tolv stycken har besiktigats och tre-fyra stycken förare är misstänkta för olovlig körning, enligt Johan som efterlyser mer ifrågasättande av föräldrarna."

Gasoline
5/15/15, 3:29 PM
#5

#4 oj, kan hålla med dig, trodde det skulle vara fler,

Ride84XL
5/15/15, 5:49 PM
#6

Att dom tar mopedister som kör på trottoarer och i hög fart på gångbanor utan att ta hänsyn till folk och djur är ju bra. Men det där med att hålla på jaga moppar bara för att dom är trimmade är ju ren skit - precis som hastighetskontroller på motorvägarna.

Om polisen gav fan i att va så jävla hastighetsfixerad där också och höll efter sån körning som verkligen är vårdslös, så skulle ju ungdomarna säkert hålla sig borta från trottoarerna och gångvägar eftersom man ändå kan ha kul på vägarna. Som dom håller på nu så föredrar ju många snarare att köra på gångvägarna för att det är lättare att "gömma sig" där om man kör trimmat - iallafall om det är gångvägar som ligger öde.

Annons:
[Jimmy.L]
5/15/15, 6:06 PM
#7

#6 Ungdomarna kör ändå på trottoaren eller i bostadsområden o avsätt vad polisen gör. Dessutom så är det vanligt i Stockholmsområdet med stulna mopeder som trimmas. Kolla bara i Söderort där polisen på en dag fyllde en släpkärra med 10 stulna mopeder och kunde ha tagit fler. 

Här i Södertälje kör många utan hjälm och dom sitter 3 st på en moped och kommer i 60-70 blåst på cykel och gångbanan eller i skogen. Man behöver inte den farten jag har klass 2 moped och åker långt trots den bara gör ca 25-30 km/h.

Ride84XL
5/15/15, 6:50 PM
#8

Jo - men dom lägger ju allt för stor energi på hastigheten. Om nån gnällig kärring ringer och klagar på ljudet när det körs moppe i ett bostadsområde och polisen kommer dit så borde man ju kanske få en bot för att man stört. Eller såklart om moppen är stulen ska man ju åka dit för det…

Men är det läggs ju mest energi på att kolla att moppen inte går fortare än tillåtet - gör den det blir ju straffet plötsligt helt galet med indraget AM-kort, försenar B-körkort mm för det som bara skulle gett en bot normalt. Dom kna ju inte ens bevisa att det körts för fort vid tillfället - bara att man stört boende med ljudet.

Likså att bara plocka in mopedister helt slumpvis fast dom inte ens stört eller kört vårdslöst - för att dom misstänker moppen är trimmad.

[Jimmy.L]
5/15/15, 7:40 PM
#9

#8 Tycker du det är lämpligt att en 15- åring kommer på gång och cykelvägar i 50-90 km/h och vid lekplatser där det finns små barn vad händer om ett barn springer ut på gångvägen mopeden hinner aldrig stanna. Har läst om ungdomar som trimmar sina mopeder att gå över 100 km/h. Vill du möta en 15- åring på en gångbana i den hastigheten?

Ride84XL
5/15/15, 9:27 PM
#10

Nej läste du ens vad jag skrev? Jag sa ju att dom borde ju lägga energi på att motverka den typen av körning. Men det dom lägger mest energi på är ju att kolla att moppen inte går fortare än deras godtyckligt satta gräns på 52 km/h. 

Om nån är ute och kör moppe i 90 km/h på en landsväg och polisen tar honom så får han ju förmodligen indraget AM-kort, försenat B-körkort och sen tvingas återställa moppen till "otrimmat skick" med tillhörande ombesiktning. Men drar dom istället 45 km/h på en gångväg rätt förbi en lekplats full med ungar på en laglig moppe så får dom väl nån liten bot för att ha kört en klass 1 moppe där bara klass 2 får köra och så är det inte mer med det…

[Jimmy.L]
5/15/15, 10:04 PM
#11

#10 Du tycker ju inte att polisen ska rycka ut till bostadsområden där ungdomarna kör snabbt bland småbarn. Alla kontroller som görs mot mopeder är ju för att göra det säkert att köra. Åker du omkull med en ny moped för 20.000 kr får du inte ut en kr för olyckan om du trimmat den och skulle du krocka gäller inte din trafikförsäkring heller. Och dessa ungdomar som kör utan hjälm ja dom lär ju inte vara i livet eller så är dom skadade för livet och från inte ut försäkringspengar.

Imasy
5/15/15, 10:06 PM
#12

Här måste jag faktiskt säga att de mopedister jag mött på vägarna sköter sig jättebra.

Allt annat kan sägas om dessa dårar i trikåer som tror de äger vägarna 😡

Gasoline
5/16/15, 5:15 PM
#13

#12 härligt att höra :-) De flesta sköter sig och kör med sunt förnuft, med det finns tyvärr många dårar på mopeder precis som dårar i bilar.

Annons:
[Forest]
5/16/15, 8:58 PM
#14

12 är det dessa tränings-cyklister du menar? Där håller jag helt med dig här cyklar dom på våran gata som är enkelriktad i klunga i motsatt riktning 😴

Imasy
5/16/15, 9:04 PM
#15

#14

Oh ja! Blir tokig på dem, de använder ju vägarna som deras privata racingbanor och ger en fingret för att man öht vistas där. Det där med att visa hänsyn och samsas om vägen gäller inte hos dem kan jag säga, och jag har hållt på att köra på dem (och därmed kunnat orsaka någons död) pga alla idiotgrejor de gör ute på vägarna.

[Jimmy.L]
5/16/15, 9:14 PM
#16

Även tävlingscyklister är utsatta i trafiken på kort tid har flera cyklister blivit påkörda.

LT

NVP

Alla måste ju samsas på vägen istället för att bete sig illa mot varandra.

Ride84XL
5/16/15, 9:37 PM
#17

#15

Jo just det - det är ju påfallande många tror att bara för man inte har nån motor så är det som att promenera typ. En stor andel cyklister kör ju t o m mot rött vid korsningar och bevakade övergångsställen (när dom befinner sig på vägen i körfälten då ska tilläggas - inte bara rulla över vägen mot röd gubbe)…

[Jimmy.L]
5/17/15, 8:10 AM
#18

#17 Samtidigt är inte rödljusen anpassade till cyklister du kan stå vid ett i flera minuter utan att det slår om eller tills en bil kommer då slår det om det har jag märkt både på cykel och moped. 

http://faktabanken.nu/trafikljussensor.htm

jagga-ewe
5/17/15, 3:55 PM
#19

Jag vet att klass II-moppar får köra på cykelbanor, men får de verkligen köra på trottoarer? Hade för mig att varken cyklar eller moppar får köras på trottoar, endast gående ska vara där.

För egen del kör jag moppe klass I ibland och håller mig borta från cykelbanorna. Där är ju en massa galna cyklister som kör bra fortare än vad min otrimmade Drac går… Ibland undrar jag vad lycra har för kemisk påverkan, det verkar som alltför många iklädda lycra får en egocentrisk världsbild.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Jimmy.L]
5/17/15, 4:19 PM
#20

#19 Nej inga mopeder får köra på trottoarer. Det är bara klass 2 mopeder som får köra på cykel/gångbana. Klass 1 får inte köra på cykel/gångbana.

Annons:
Upp till toppen
Annons: