Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2031 ggr
[Carpinus]
5/28/15, 1:16 PM

"Nummerplåtar kan få en extra bokstav"

"MLB 84A. Så skulle din nummerplåt kunna se ut om du köper en ny bil om några år. Eftersom dagens registreringsskyltar är på väg att ta slut vill Transportstyrelsen framöver kunna lägga till en extra bokstav", meddelar TT. (Jag tycker att det fattas en siffra, men jag citerar rakt av.)

En återgång till gamla länsbokstäver är inte aktuellt bl.a. på grund av "integritetsskäl". säger Transportstyrelsen.  Inte minst alla  "P-bönder" tackar nog för det!  Bilister med ett P först på plåtarna var ganska förhånade i Göteborg på sin tid…

Annons:
Gasoline
5/28/15, 4:19 PM
#1

Hehe, måste bara fråga om jag förstått det rätt. är Hånet att p-bönder kan associeras med p-böter? Var inte med "när det begav sig" :-)

[Carpinus]
5/28/15, 5:25 PM
#2

#1 Jag lånar Wikipedias beskrivning, eftersom den nog är den allmänt vedertagna. "Före nummerskyltsreformen vid årsskiftet 1972/1973 hade fordon från Älvsborgs län ett P först på nummerskyltarna. I Göteborg med omnejd kallades förare av P-registrerade fordon för P-bönner, eftersom de ofta inte vara vana vid att köra i stadstrafiken med filkörning etc. och därför var överdrivet försiktiga."

Det hade alltså inget med P-böter att göra. Vill tillägga att jag själv inte tyckte att det var en särskilt trevlig benämning. Göteborg har aldrig varit en lätt stad för tillresande att köra i, och om man nu skall generalisera så är det nog så att göteborgarna inte har rykte om sig att vara särskilt hjälpsamma mot vilsekomna i trafiken… 

Jag har själv kört i stan i 45 år och sett ett och annat, men framför allt har jag hört flera tillresande bekanta berättat om skräcken för att hamna i fel fil före Götaälvtunneln. Där är det "no mercy" som gäller, blinkers och vädjanden hjälper inte - det är  bara att åka med mot Hisingen när man tänkt sig ta av mot Karlstad. Det var väl dessa ogina storstadsbilisters fäder som på sin tid svor efter P-bönderna…

Gasoline
5/29/15, 5:21 PM
#3

#2 åh, tack för förklaringen :-) Jag kommer ju från en liten by och storstadstrafik gjorde mig livrädd i början, nu bor jag iof fortfarande på landet men mycket närmare en stad och man vänjer sig ju till slut, även om det var jobbigt i början

Ride84XL
5/29/15, 10:37 PM
#4

Tycker det är lite konstigt att det tagit slut på nummer. Totalt används ju 23 av alfabetets bokstäver. Så det blir ju 23^3 = 12167 bokstavskombinationer ggr 1000 sifferkombinationer. 

Så totalt får man ju 12 167 000 kombinationer. Det är ju fler än det finns invånare i Sverige och det är väl ändå fler invånare än fordon… Sen försvinner dock några förbjudna bokstavskombinationer som t ex KUK, FAN, mm 😂 För varje förbjuden kombination så försvinner ju 1000 möjliga. Totalyt verkar det va 91 förbjudna kombinationer. Så 91 000 försvinner ju. 

Totalt blir det ju 12 076 000 tillåtna kombinationer. Men det är fortfarande mycket. Sverige har ju runt 9 000 000 invånare och det borde väl finnas fler invånare än fordon iallafall 😃

Gasoline
5/30/15, 4:08 PM
#5

#4 nja, var inte så säker på det, många har mer än 1 bil och många bilar dumpas/skrotas utan att papprena gör det, så det finns ju en del registreringsnummer som är upptagna men inte längre har något tillhörande fordon. Dessutom finns det ju annat som har registreringsskyltar så som släpvagnar och mc. Så det blir en hel del siffer och bokstavskombinationer som går åt får att kunna regga och hålla koll på dessa :-)

[Göstage]
2/2/19, 10:13 AM
#6

Då är det dags:

"De nuvarande registreringsskyltarna med tre bokstäver och tre siffror är på väg att ta slut. Nu kommer istället ett nytt system."---

 "I det nya systemet kan skyltarna ha två siffror, så att den sista byts ut mot en bokstav."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/nya-registreringsskyltarna-snart-pa-vara-vagar

Annons:
Upp till toppen
Annons: