Annons:
Etikettövriga-fordon
Läst 992 ggr
[niklaeri02]
2015-06-17 18:12

Eldrivna lastbilar

De skriver om i lokaltidning att ett test ska göras med eldrivna lastbilar under två år, på en sträcka av 2 km. Det står också att om tung lastbilstraffik gick på el skulle 80-90 % av de fossila utsläppen försvinna. Höga siffror tycker jag!

Annons:
[Jimmy.L]
2015-06-17 18:18
#1

Finns ett liknande projekt i Södertälje fast med bussar som ska genomföras.

72mm
2015-06-17 18:21
#2

Mr. Elon Musk brukar ju påstå att i en framtid så kommer precis allt vara eldrivet  "with the ironic exception of rockets" 😃

Så varför inte?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[niklaeri02]
2015-06-17 23:16
#3

Tänkte på att det skulle passa i busstrafiken också, jag som åker mycket buss. Ja, det bör ju bli någon annan energikälla till fordon i framtiden. Har sett siffror på att fossila bränslen bara kommer att räcka i 40 år till… Man får se hur det blir :)

Ride84XL
2015-06-18 04:11
#4

El är ju väldigt bra. Jag tror det kommer vara svårt att hitta nån annan källa med samma verkningsgrad, prestanda (fullt vridmoment direkt från start) och att man kan få tillbaka en del av energin vid inbromsningar.

Problemet är ju (och har alltid varit) batteriernas lagringskapacitet och hur mycket effekt dessa kan ge (eller ta emot vid bromskraftsåtervinning).

[niklaeri02]
2015-06-18 05:48
#5

Just här ska man ha "kablar" i luften och mottagare i lastbilen som fälls upp ur taket, så man slipper nog problemen med batterier här :) finns även med spår i backen stod det, som ger elen.

Gasoline
2015-06-18 20:49
#6

Låter som ett intressant test :-) Ang alternativa bränslen i kollektivtrafiken så drivs iallafall en del stadsbussar i Örebro på biogas, har jag för mig att det är. Ett steg i rätt riktning :-)

Annons:
Inkanyezi
2015-06-21 16:33
#7

Trådlastbil minns jag från femtiotalet mellan Kvarnholmen och Södra Station, som nåddes via en vägport under dåvarande Södergatan, när bilen kom Folkungagatan från Danvikstull. Vi hade även flera trådbusslinjer på den tiden.

Eldrivna bussar går sedan en tid mellan Ropsten och Karolinska Institutet. De är hybridbussar med batterier och en förbränningsmotor som startar automatiskt när strömmen tar slut. De laddas vid ändhållplatserna, men batteriströmmen räcker inte riktigt hela vägen. Besparingen i utsläpp är betydande. Man har även tidigare gjort försök med hybrider, men först nu har man laddstationer som kan snabbladda medan bussen gör uppehåll vid ändhållplatsen.

Det finns alternativ för tekniken, och det är möjligt att lägga laddstationer också på andra ställen utefter linjedragningen för att ge ett tillskott som kan minska användningen av förbränningsmotorn.

Pyttelite
2023-11-21 19:52
#8

Östergötlands första, stora ellastbil rullar nu ut på vägarna. Med en bruttovikt upp till 64 ton så märks den på E4.

Läs mer här:

https://sverigesradio.se/artikel/nu-rullar-helt-eldrivna-langtradare-ut-pa-vagarna-forst-och-storst


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Östergötlands första, stora ellastbil rullar nu ut på vägarna.Med en bruttovikt upp till 64 ton så märks den på E4.”Ska man vara en seriös aktör på transportmarknaden ...
Upp till toppen
Annons: