Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1537 ggr
Victoriastel
2015-06-21 16:10

Asd?

Min syrra har köpt en mercedes från 88. Hon kör just nu med dubbdäck och asd börja lysa, vrf?

Annons:
Inkanyezi
2015-06-21 16:25
#1

ASD ska bara kopplas in vid hjulspinn, när ett av de drivande hjulen tappar greppet, och då kommer det automatiska systemet att föra över drivkraft till det hjul som fortfarande har grepp. Det funkar inte som en differentialspärr, men det kan göra att man får bättre driv, eftersom en differential annars inte ger någon drivkraft på det andra hjulet.

Om lampan lyser när man är på väglag där hjulen rullar som det ska, så är det något fel på själva ASD-systemet.

Lampan lyser normalt aldrig under körning, men den lyser en kort stund när man vrider om startnyckeln och systemet självtestar. Om man kör i vinterväglag eller i lera, med sämre väggrepp på ena hjulet, visar lampan att differentialen har signalerat olika rotation på drivhjulen, och att kraft kopplas över till hjulet som inte spinner. 

Det borde inte påverkas vid sommarväglag av vilka däck som sitter på.

Gasoline
2015-06-21 21:56
#2

#1 är ASD samma som anti spinn system eller liknande? Nu vet jag inte vad ni har för väglag där ni framför fordonet men byt däck om ni inte har vinterväglag, både för säkerhetens skull men även för vägens skull. Om ASD är samma som anti spinn system kan det ha med dubbdäck att göra beroende på hur lampan lyser och hur den ska lysa. I de nyare bilarna lyser eller blinkar lampan för anti spinn systemet när det är igång eller när det hoppar igång, utav egen erfarenhet vet jag att det kan bli halt att åka med dubbar på ren asfalt och det är ganska lätt att tappa fäste även om man själv inte känner av det, speciellt inte om man då har ett system som hjälper till att motverka effekten. Därav bör ska man inte åka med dubbar när det inte är vinterväglag för säkerhets skull :-) Mitt svar var kanske inte till hjälp, men knäet något att fundera vidare på. Och hoppas att jag uppfattade inkanyezi rätt om vad det är för något.

Inkanyezi
2015-06-21 23:57
#3

Nej, ASD är inte antispinn. ASD är en automatisk differentialbroms, som ger dragkraft på hjulet som har grepp när ett hjul spinner.

Gasoline
2015-06-22 18:55
Zepp
2015-06-26 12:56
#5

Tror det är en Haldex lamelldiff?

Hur som helst kolla sladdar, kontakter och oljenivå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: