Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 2551 ggr
Nova1234
2015-06-25 14:15

Anmälan till bilregistret

Hej alla Jag har en fråga som gäller ett bilbyte Efter en veckas sms kontakt Träffade vi en kille som va intresserad av att byta bil med min sambo, bådas bilar låg på blocket och har samma värde. Vi provkörde, pratade länge om bilarna, killen hade kollat upp sambons bil noga och visste mycket om modellen Dom skakade hand och va överns om att byta, blanketter fylldes i och vi postade blanketten som gällde den nya bilen vi skulle ha. Killen fick blanketten att posta som gällde vår gamla bil. På vägen hem messade killen att han har ångrat sig och vill ha tillbaka sin bil Vi vill inte byta tillbaka Nu står nya bilen i min sambos namn och även vår gamla bil Killen har inte postat blanketten. Vad kan vi göra? Killen kan ju inte köra en bil som tillhör min sambo

Annons:
Yuuuhanna
2015-06-25 14:30
#1

Det enklaste är nog att byta tillbaka, om ni vill slippa krångel och slippa lägga ut pengar.
Är ni beredda att krångla borde det handla om en köptvist, det går via tingsrätten.
Skrev ni ett köpekontrakt/ byteskontrakt eller skedde allt muntligt?


Lexie82
2015-06-25 14:30
#2

följer, vill gärna se hur det utvecklar sig. Men ni har ju träffat och slutfört ett avtal. Eftersom ni inte är näringsidkare, utan det är ett avtal mellan privatpersoner, så tror jag inte att det finns någon lagstadgad ångerrätt.

Lexie82
2015-06-25 14:31
#3

#1 Har de fyllt i pappren för ägarbyte så borde ju det gälla som skriftligt köpe/byteskontrakt

Nova1234
2015-06-25 14:38
#4

Köpet skedde muntligt Vi har sms där han skriver att det är hans fel och att han ångrar sig för att hans tjej inte kan köra bilen Om vi krånglar och går via tingsrätten, kan rätten besluta att han är tvingad att hålla avtalet? Om vi vinner i rätten, får han betala våra kostnader då? Hur är våra chanser att vinna? Killen är väl inte den mest pålitliga… han har firma med indragen F- skatt pga inte inskickad deklaration.

Lexie82
2015-06-25 15:13
#5

Oftast är det den som förlorar i tingsrätten som får stå för kostnaderna. Om han förlorar kan de tvinga honom att hålla avtalet, ja.

Grejen är att när man säljer något som privatperson så har man bara ångerrätt om man har avtalat det, om jag förstått saken rätt, Men eftersom ni gjort ett byta så kan det vara knepigt att avgöra vem av er som räknas som säljare och vem som räknas som köpare. 

Om jag vore du skulle jag kontakta konsumentverket för rådfrågning.

Nova1234
2015-06-25 23:59
#6

Jag ringde Konsumentverket dom sa att deras regler bara gäller konsument - näringsidkare. Eftersom min sambo fortfarande är ägare till bilen så kan han ställa av den och meddela killen att om hanvill ställa på den kan han göra det när han har gjort ägarbytet Frågan är vem som har ansvaret om killen kör med avställd oförsäkrad bil? Är det ägaren eller föraren?

Annons:
Lexie82
2015-06-26 00:02
#7

Föraren.

Nova1234
2015-06-26 00:11
#8

#7 I så fall borde ju sambon kunna ställa av bilen eftersom han inte har för avsikt att köra den mer Om killen sen kör avställd bil så får han ta böterna

Lexie82
2015-06-26 01:31
#9

Borde vara så. Men jag är inte jurist, så helt säker kan jag ju inte vara.

annia1
2015-06-26 02:41
#10

Jag vet inte vad som gäller. Men börja med att ringa er kommun och kolla om det finns en konsumentrådgivare där. En del kommuner har inte det idag, men kolla med er egen kommun först och om dom inte har fråga om dom vet vilken kommun i er närhet som har och ring dit. Om inte konsumentrådgivaren kan svara så kontakta en jurist. 

Sen kan du ju fundera över hur du skulle vilja att det gjordes om rollerna var ombytta. Att det var ni som av nån anledning ändrat er. 

Personligen tycker jag killen har en bra anledning till att vilja att bytet går tillbaka då hans tjej inte kan köra bilen. 

Sen om jag förstår tankegången rätt så funderar ni på att ställa av den bilen och därmed ev ställa dom utan en bil. Personligen så skulle jag bli förbannad och ta det till domstol. Nu är jag inte jurist, men jag tror det skulle ligga er i fatet om ni gör så.

Så innan ni ställer av bilen se till att ni verkligen vet vad som gäller.

.

Nova1234
2015-06-26 07:25
#11

#10 killen hade en vecka att fundera på köpet han hade kollat upp bilen noga innan vi träffades Vi stod också och pratade länge om bilen, han sa att han skulle ha den och köra på bana Han sa också att man behöver en till bil när man har en sån. Jag sa att det behöver du om du har barn. Vi sa också att vi kan hålla på bilen en vecka så att han kan fundera på saken Bilen är tvåsitsig det borde han också tänkt på. Killen va inte omyndigförklarad, han borde kunna tänka själv. Om tjejen skulle köra bilen borde hon ju varit med och provkört, han hade möjlighet att välja dag för provkörning. Han och tjejen bor inte heller ihop. Att ångra sig för att ens partner inte kan köra fordonet är ingen giltig anledning Om en part bryter ett avtal har den andra parten rätt att hålla inner ersättning tills parten fullföljer avtalet

annia1
2015-06-26 15:51
#12

Eftersom ni bytt rakt av så finns ingen klar köpare eller säljare utan ni är båda både och, så se till att ni vet vad som verkligen gäller innan ni gör nåt.

.

Lucifer Sam
2015-06-26 16:51
#13

Först vill jag självfallet säga att jag hoppas att det löser sig och killen i fråga verkar vara en riktig ohederlig typ. Dock, som en generell varning så skulle jag bara vilja säga att det stora misstaget i det här fallet var att ni valde att posta ägarpapprena för den nya bilen och inte för er gamla som ni alltså lämnade över. Man ska alltid själv posta papprena för den bil man säljer (eller lämnar över i annans ägo) eftersom man då är säker på att det görs och att ägarbytet registreras hos transportstyrelsen. Man vill ju inte gärna stå som ägare till en bil som någon annan har kontroll över och om den nye brukaren av bilen parkerar fel, åker genom biltullar etc. så är det ”ägaren” (er) som böterna kommer att skickas till. Om det är så att ni sagt upp den gamla försäkringen på bilen och om den är skriven på er så kan det bli riktigt dyrt – se till att ställa av den illa kvickt (om ni nu inte har gjort det) eftersom trafikförsäkringsföreningen tar ut dryga hundralappen i betalt för varje dag som en påställd är oförsäkrad.

I övrigt så är jag inte alls kunnig på konsumentlagar och ett stort problem här är ju att ni inte verkar ha skrivit något riktigt köpekontrakt.  Jag vet inte om ni skulle kunna kolla hos polisen och kanske anmäla bilen som ”stulen” eftersom ni enligt papprena är ägare men den finns hos någon annan. Då skulle kanske den andre få ändan ur vagnen och ta ansvar. Åtminstone kanske ni skulle kunna ”hota” honom med en sådan anmälan. 

Än en gång så hoppas jag att ni hittar en lösning på detta – uppdatera gärna om hur det går!

Shine On You Crazy Diamond

Annons:
annia1
2015-06-27 02:46
#14

Lucifer Sam om TS sambo hade skickat in papperen på sin gamla bil så hade rollerna varit ombytta, att den andra stått som ägare till båda bilarna och TS sambo haft en bil han inte stått som ägare till.

I det här fallet (med facit i hand) så skulle alla papper skrivits under samtidigt och dom skulle åkt gemensamt och postat dom.

.

Nova1234
2015-06-27 06:09
#15

Ja vi vet att vi har gjort fel, vi skulle ha postat paprerna samtidigt Vi hade inte heller velat att vi hade "postat bort" vår bil och han inte postat sin bil. Då hade vi inte varit ägare till någon bil. Killen har gjort sig skyldig till avtalsbrott om han inte skickar in pappret Vi ska skicka en stämning till tingsrätten om han inte håller avtal. Köpkontrakt är man bara skyldig att skriva om man köper hus eller bostadsrätt. Muntliga avtal gäller och i detta fallet har vi hans påskrift och sms han har skickat Det va han som kontaktade min sambo att han ville byta bil. Jag har försökt komma i kontakt med en brottsmåls advokat för att ta reda på vad som händer om vi ställer av bilen om vi är ägare och något händer. Om vi går till domstol och han döms blir han skyldig att betala alla kostnader som vi haft iom affären. Bilen är försäkrad i 14 dagar efter vi har sålt det Vi ska fortsätta ha den försäkrad tills ägarbytet är gjort. Vi går till domstol om han inte håller avtal Det kan vara värt krånglet Ibland vill man bara inte ge sig

Lucifer Sam
2015-06-27 18:19
#16

# 14 Förvisso är det sant i det här fallet då det handlar om ett byte där två fordon byter ägare samtidigt och då bör man givetvis posta alla papper tillsammans. Dock så hade situationen inte direkt ha varit den "omvända" utan  då varit den att TS åtminstone inte stått skriven på en bil som inte finns i dennes kontroll och som alltså kan vara med om både det ena och det andra. - jag hade varit sömnlös av oro i så fall.  I det fallet hade man också haft en bil i sin"besittning" även om ägandet fortfarande fanns hos den andre och man skulle då ha kunnat hota att låta den stå oförsäkrad etc.  för att få denne att fullfölja sina åtaganden angående ägarpapprena. Som jag också skrev så var detta en GENERELL regel, d.v.s. att man då man överlåter (säljer/byter/skänker) en bil till någon ser till att bli av med ansvaret för den. Jag förstår givetvis att det nu i efterhand känns fullständigt självklart att man inte skulle vilja ”posta bort” sin egen bil då motparten inte gjort det men detta är ju helt och hållet en konsekvens av att situationen blivit som den blivit och att den man trott sig ha gjort affär med inte höll avtalet.  

TS, självfallet ska ni inte ge er och som sagt så önskar jag att det löser sig för er, helst utan domstolar givetvis, men han skall givetvis få se att man inte kan bete sig hur som helst!

Shine On You Crazy Diamond

Nova1234
2015-06-28 11:49
#17

Uppdaterar Jag skickade frågan till jurist och fick svar på mejl 2015-06-28 i AVTAL FRÅGA Min sambo har bytt bil med en person. Personen säger nu att han ångrar bytet och vill byta tillbaka för att hans tjej inte kan köra barnen till dagis, det är en 2- sitsig bilÄr det en giltigt anledning, kan han få rätt i domstol?Sambon vill inte byta tillbaka, sambon står nu som ägare på båda bilarna. Eftersom sambon inte har för avsikt att köra den andra bilen, kan han ställa av den bilen på transportstyrelsen om han meddelar personen som har den nu? SVAR Hej, Tack för din fråga! I ert fall är Avtalslagen tillämplig. Din sambo har ingått avtal med en person om ett bilbyte. Enligt 1 § i lagen så är ett avtal bindande för parterna om inte dessa kommit överens om annat. Det innebär alltså att så länge parterna (din sambo och den andra personen) inte avtalat om att personen ska ha rätt att få ångra sig eller så länge din sambo inte garanterat vid avtalets slutande att det ska vara möjligt att köra barn till dagis osv, så gäller avtalet och personen har inte rätt att ångra sig. Vid bestämmandet av om personen har en giltig anledning så utgår ni ifrån vad som är överenskommet. Om avtalet finns nedskrivet på papper (vilket alltid är att föredra) så är det givetvis bättre för då utgår ni ifrån vad som där anges. Om så inte är fallet, alltså om avtalet slöts muntligt, har personen i fråga bevisbördan för att han ska få byta tillbaka. Troligtvis kommer alltså personen ha svårt att få byta tillbaka pga att ni kommit överens om att bytet ska ske, men som sagt - utgå ifrån vad ni bestämde då ni slöt avtalet. Vid avställning av bilar så är det den som står på bilen som avgör om den ska ställas av. Om bilen är registrerad som avställd hos Transportstyrelsen och någon sedan kör med bilen, så länge det inte ses som stöld, så är det ägaren till bilen som hålls ansvarig. Därför råder jag din sambo att se till att han har bilen under kontroll inte han väljer att den ska registreras som avställd, så att ingen kör runt med bilen under tiden den står som avställd hos Transportstyrelsen.

Lexie82
2015-06-28 16:05
#18

#17 Har ni delgivit den här informationen till killen som har er bil? Står han fortfarande fast vid att han inte vill ha er bil?

Blir ju svårt om han vägrar skicka in papperen.. Ni kan ju inte ställa av bilen om det blir ni som blir skyldiga om han ändå kör den. Ett alternativ kan ju vara att tala om för killen att antingen skickar han in papperet, eller så anmäler ni bilen som stulen. Om han fortsätter ha kontroll över bilen, men den står i ert namn, så kan det ju bli problem om han drar på sig parkeringsböter, tullavgifter eller liknande..

annia1
2015-06-28 17:25
#19

Nova vad bra att du fått svar. Om ni har killens mailadress så vidarebefodra mailet till honom. Men se till att redigera bort din fråga (och juristens svar) gällande avställningen. Jag brukar anse att man ska vara renhårig, men i ert fall så tror jag det är bra om den biten är borta. För som juristen skriver så kan det bli knepigt att få bilen avställd.

.

Nova1234
2015-06-28 19:01
#20

Sambon ska inte ställa av bilen Sambon har mejlat, om han inte gör ett ägarbyte så kommer vi att ansöka om stämning till tingsrätten för avtalsbrott Förhoppningsvis så lär sig killen något på detta som hänt Vi har lärt oss något på det inträffade…om man säljer/byter bil. Posta blanketterna tillsammans !

Annons:
annia1
2015-06-28 20:00
#21

Nova låter som en bra plan.
Inte bara ni som lärt er den "läxan" utan det har nog alla som läst denna tråd lärt sig.

.

Lexie82
2015-06-28 20:26
#22

#20 Bra det =) Håll oss gärna uppdaterade om hur det går! =)

Nova1234
2015-07-09 13:04
#23

Så här har det gått Vi mejlade killen om stämning för avtalsbrott (Bra att veta: Jag ringde transportstyrelsen frågade vad vi kunde göra och fick prata med en kunnig person. Hen sa att eftersom min sambo står som ägare på bilen kan han beställa ett nytt ägarbevis. Han ska skicka in nya beviset med namn och personnr. på nya ägaren. Transportstyrelsen kontaktar sen nya ägaren för en underskrift. Om nya ägaren inte gör något alls på 10 dagar, blir han automatiskt registrerad som ny ägare. Nya ägaren kan neka ägandeskap, då gör transportstyrelsen en utredning.) Killen har efter mejlet om stämning, registrerat sig som ny ägare. Nu är det klart och vi gör aldrig om samma misstag igen :)

annia1
2015-07-09 18:03
#24

Vad bra att det ordnat sig.

.

Ride84XL
2015-07-09 18:26
#25

Vilken idiot alltså. Men det är ju bra att det löste sig. 

Det där är ju krångligt det där med att köpa och sälja en bil. Jag hade sett nånstans tidigare i nån sån där köp/sälj-guide att man alltid ska posta blanketterna för ägarbyte tillsammans - det här är väl ett bra exempel på varför…

Gasoline
2015-07-09 18:45
#26

Har följt denna tråd även om jag inte skrivit något och är glad att det löste sig för er. Men nu är ägarpapper och bilar tillbaka där dom ska vara?

Nova1234
2015-07-09 20:16
#27

Ja, nu är bytet klart och alla papper är klara på stransportsyrelsen I fortsättningen ska vi inte vara naiva och tro att alla människor är förnuftiga… för det är dom inte :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: