Annons:
Etikettmotorcykel-och-mopeder
Läst 15954 ggr
Theaoo
2015-06-28 17:03

Bästa mopeden?

Hej! Jag är 15 år och tog körkort för cirka en månad sen. Har kört på pappas gamla Crescent Compact under tiden men vi funderar på att köpa en ny moped som inte krånglar. Jag bor på landet och skulle vilja att den går ganska lätt i de flesta terränger men kör oftast på asfalterad väg ändå. Jag vill att det ska finnas passagerartillstånd, gärna fyrtaktsmotor och mycket utrymme. Den ska vara snygg och praktisk. 

Har någon förslag på bra mopeder? Har tittat på Peugot Speedfight 3 Darkside men den verkar inte vara bra för alla terränger och tror att det är tvåtaktsmotor.

Annons:
[Jimmy.L]
2015-06-28 17:14
#1

Har du kikat på crossmopeder? Dom är dyra men man kan köra på grus som asfalt.

Himmelsblå
2015-06-28 17:16
#2

Fyrtaktare är väl lite udda på mopeder. Men jag skulle kika om Honda har något, de har byggt små fyrtaktare med kvalitet länge.  Jag skulle akta mig för billigare modeller med fyrtaktare, det är ju en mycket mer komplicerad motor.

Inkanyezi
2015-06-28 17:19
#3

Det stämmer att det är en tvåtaktare, och de allra flesta av EU-mopederna har motsvarande uppbyggnad. Jag vet inte om det finns någon som är gjord för att köra i terräng. Alla jag har sett passar bättre på vägarna.

Den enda fyrtaktare jag vet är Yamaha Neos. Det finns kanske fler som tillverkar fyrtaktare, men att hitta både något så ovanligt som fyrtakt och moppe för terräng tror jag nog blir knepigt.

Theaoo
2015-06-28 17:30
#4

Anledningen till att jag gärna vill ha fyrtaktsmotor var mest för ljudet. Jag har väldigt liten kunskap om det mesta kring fordon men min pappa sa att fyrtaktsmotorer är mycket tystare. 

Har tittat på PGO och Peugot. Finns det några bra mopeder från de märkena som har passagerartillstång, går tyst och är automat? +det måste vara klass 1 moped för jag vill definitivt kunna köra snabbt (45km/h)

[Jimmy.L]
2015-06-28 17:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Jag har en PGO T-REX 25, den låter knappt inget och är en mycket bra moped finns även som klass 1.

Theaoo
2015-06-28 17:46
#6

#5 Jo den hade jag tittat på innan men surfade runt lite och såg vad folk tyckte om den och det verkar vara lite 50/50. En del säger att den inte är bra alls.

Annons:
[Jimmy.L]
2015-06-28 17:54
#7

#6 Jag har inte haft några problem alls med den efter kört lite mer än 100 mil. Brorsan fick en äldre av samma märka som gått 500 mil som stått nermonterad 3 år i en lada var bara skruva ihop den och byta batteri och tanka och sedan köra rullar fint.

[VSK]
2015-07-01 11:51
#8

#0

Köp du en PGO T-REX som #5 Visar bild på. Det är en kvalitetsmoped från Taiwan och den har mkt bra komfort och kvalitet. Grova mönster på däcken original, så du kan köra på dåliga grusvägar med utan större problem.

Förvaringsfack finns fram med. 

Kan tyckas vara lite stor och klumpig om du är liten, men det vägs upp så fort moppen börjat rulla.

Billiga reservdelar och inget krux när det gäller konstruktion.

#0

Beror ju vad som menas med bra. Många vill ha små lätta och tuffa moppar. PGO T-REX är inte en sån moppe. Det är ett transportfordon som om du sköter det rätt med service och körsätt kommer få en moppe som kan rulla mkt mkt långt. 

Tror inte det finns alltför många tvåtaktare som rullar över 10.000 mil utan renovering om jag ska vara ärlig. 

Hade PGO hetat Aprilia istället så hade den moppen kostat 40-50% mer beroende på modell.

Upp till toppen
Annons: