Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 2677 ggr
Gasoline
2015-07-03 16:24

OT - Snack i garaget/klottertråd #5

Annons:
Gasoline
2015-07-09 18:28
#1

Fullt ös, medvetslös. Allt händer på en och samma gång men nu har jag semester från jobbet, välbehövligt kan jag säga. Vad händer hos er? Har ni haft semester än ?

Ford -57
2015-07-09 19:53
#2

Skönt me semester, Tar 3 veckor med början nästa vecka, lämnar regniga Norrland å styr mot Västkusten där solen visst befinner sej. Kommer att missa Rättvik i år men d blir Wheels and Wings som snabbast nästa helg.

[Jimmy.L]
2015-07-09 20:05
#3

Har semester just nu.

Gasoline
2015-07-11 16:19
#4

#2 härligt, tråkigt att du missar ccw dock, men det blir ju fler år :-) ha det så trevligt på västkusten . #3 låter toppen :-)

[Jimmy.L]
2015-07-11 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Mycket motorcyklar på vägen idag minst ett 100-tal mellan Södertälje - Strängnäs.

Besökte Arsenalen dit många hade sökt sig till.

Ford -57
2015-07-11 20:28
#6

#4 Tackar, ska mest lata mej riktigt ordentligt😴. Jo d blir fler år, men d känns lite tomt, sen får man sikta på Sandslån/Kramfors 9e Aug. efter hemkomsten.

#5 Blev omkörd av ett helt koppel på en väg häruppe i Norr idag, dom tyckte väl man va en sölkorv, kör sällan över 80 me GammForden👍 Man måste ju njuta av färden.

Annons:
Gasoline
2015-07-14 16:16
#7

Ja, igen sommar utan ccw för mig iallafall. Men det kommer väl något år då man tyvärr blir tvungen att prioritera annat. Åker till London i början av augusti, har för mig att det ska finnas en gigantisk leksaksaffär där så att sambon min får kika lite på leksaksbilar, som han är lite förtjust i :-) ska googla lite och se vad jag kan hitta

[Carpinus]
2015-07-16 16:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vi diskuterar på Pensionärer i Fokus om det här är en  Cheva Impala eller Bel Air. Årsmodellen tror vi är 1958. Någon som vet säkert?

Gasoline
2015-07-16 21:22
#9

#8 vilken snygging :-) Visade sambon och han sa också årsmodell 1958, men däremot är det svårt att säga vilken modell det är exakt utav att bara kika på fronten tyvärr, iallafall tycker jag och sambon det. Planerar att besikta min jänkare imorgon eller på måndag, hoppas den går igenom utan större strul.

[Jimmy.L]
2015-07-16 21:32
#10

#8 Den var snygg.

Gasoline
2015-07-16 21:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Denna bild är iof på en modell bil, men såhär ser en 58 impala ut, med tre baklysen på varje sida samt med luftintaget (?) på taket, bel air har bara två lysen på varje sida och den där grejen på taket som jag inte riktigt vet vad det är :-) Vet inte om det är mer som skiljer rent utseendemässigt, men därav har iallafall jag lite svårt att se vad det är. Oftast brukar jag kolla bakljusen, är dom tre på varje sida är det en impala :-)

Gasoline
2015-07-16 21:33
#12

Kan lägga upp bilden i eran tråd om du vill? Gick in och kikade men kom inte på något vettigt att skriva.

[Carpinus]
2015-07-16 21:38
#13

Tack för svaren!

#12 Du är hjärtligt välkommen att lägg upp bildf och skriva i tråden! Skriv som du gör här så blir det vettigt… 🙂

Annons:
[Jimmy.L]
2015-07-18 10:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Var tvungen att stanna i går och ta denna bild på en valp. 😃 Man är allt en militärhistorisk nörd 🤓

[Carpinus]
2015-07-18 11:05
#15

#14 Sådana har man ju skakat runt en del i…

[Jimmy.L]
2015-07-18 11:07
#16

#15 Samma här dom var gymma på att ta sig fram i terrängen.

[Carpinus]
2015-07-18 11:14
#17

#16 En gång åkte jag i en på bår. Då var sjösjukan inte långt borta… 🤢

Gasoline
2015-07-18 16:24
#18

#14 tycker dom är söta :-) Besiktade min Pontiac igår, gick igenom utan anmärkningar och besiktningsmannen var glad att få besikta en sådan fin bil då han oftast får kolla på nyare bilar dagen i ända. Jag kände mig lättad, trodde inte att det skulle gå så smärtfritt.

[Jimmy.L]
2015-07-18 16:54
#19

#18 Det var väl skönt att den gick igenom.

Gasoline
2015-07-18 17:03
#20

#19 absolut, hade väntat mig mer strul. Äntligen kanske jag får njuta av bilen :-)

Annons:
Gasoline
2015-07-20 12:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Hittade mina efterlängtade kapslar till bilen på power meet som sambon monterade idag tillsammans med snobbringar som vi hade liggandes hemma. Nu är bilen pimpad, besiktad och service utförd inför resan upp mitt Rättvik i slutet av veckan. Ccw, here we come :-)

[Jimmy.L]
2015-07-20 13:08
#22

Ha det så trevligt.

Gasoline
2015-07-31 20:36
#23

Ber om ursäkt för min frånvaro, trodde att jag skuklle ha lite mer tid till detta under CCW veckan men det vart inte riktigt så. Nu är jag tillbaka i några dagar iallafall innan jag drar till London.

Vi monterade två nya högtalare i hatthyllan innan vi åkte, så nu hör man äntligen musiken även när man inte cruisar. Kommer lägga upp bild på detta lite senare, jag vart nöjd med "lösningen" =)

[Carpinus]
2015-08-05 13:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Där fick Värmlands Folkblad till det…😃

[Jimmy.L]
2015-08-05 14:25
#25

Haha det går hett till i Värmland på vägarna 😃

[Carpinus]
2015-08-06 10:36
#26

#25 Misstänker att någon semestervikarie fått lite för fria tyglar i rubriksättandet… 🙂

Gasoline
2015-08-07 10:38
#27

#24 Haha, skulle vara kul att veta tankesättet bakom det där :-P

Annons:
[Carpinus]
2015-08-07 10:43
#28

#27 Det var nog lite för hett på redaktionen just den dagen…🙂

Gasoline
2015-08-07 11:00
#29

#28 om inte annat vart det väl hett efter att artikeln publicerats :-P

Gasoline
2015-08-20 21:27
#30

Har ännu inte lagt upp bilderna på hur vart med dom nya högtalarna, här händer saker sakta men säkert. Bilderna ligger i mobilen och jag sitter oftast på iFokus på surfplattan. Här hemma håller vi för fullt på att panela huset, det tar mycket tid men snart är det vinter och då är det svårare/jobbigare. På lördag är det någon form av poker run, minns tyvärr inte vad det hette exakt, i Kumla som ligger en liten bit ifrån mig. Funderar på att åka på detta då jag gillar konceptet, har aldrig provat något liknande men det låter kul.

[Jimmy.L]
2015-08-21 08:06
#31

Lördag blir det moped tur till huvudstaden en ca 2 timmars åkning enkel resa. Ska kika på båtar på Djurgården ska bli spännande att se hur det går att köra bland alla turister ute på Djurgården.

Gasoline
2015-08-21 13:41
#32

#31 oj, jag som trodde att du bodde i den stora staden, våran huvudstad *skäms på mig*

Gasoline
2015-08-21 13:42
#33

Hoppas hur som helst att du får det kul :-)

[Jimmy.L]
2015-08-21 13:47
#34

Nej bor i Södertälje, tar ca 1:30 timme med buss och tåg in till Stockholm från mig.

Annons:
Gasoline
2015-08-21 13:49
#35

Mitt minne är bra men kort med andra ord :-)

[Jimmy.L]
2015-08-21 13:54
#36

#35 Man kan inte hålla reda på allt så är det.

jagga-ewe
2015-08-21 23:10
#37

Imorrn är det dags för det 15e PokerRunSkaraborg och äntligen kan jag vara med och köra själv. LillTrollet ska hänga med som spätta men maken är på annat event och Stortrollet valde att vara hemma. Ska bli riktigt kul att va med, jag bodde granne med en av de som grundande det hela när jag bodde hemma. Har alltid drömt om att åka PokerRun o nu ska det äntligen bli av. Sen skiter jag i att de allra flesta andra som är med kör HD, jag är nöjd med min Yamaha och mina pengar gör lika mycket nytta som HDförarnas.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Gasoline
2015-08-23 11:19
#38

#36 så är det ju :-) #37 ah, härligt. Tycker dom där evenemangen verkar så kul, skulle ha åkt på ett närliggande igår men fick ingen som hade tid att åka med mig, Hoppas du får det kul idag, uppfyller din hoj kraven för att vara med så tror jag inte att någon dömmer för att det inte är en HD :-)

[Jimmy.L]
2015-08-23 11:22
#39

Hade kameran på hjälmen igår fick med gående på cykelbanan och cyklister som cyklar mot rött eller på trottoaren.

Gasoline
2015-08-23 11:24
#40

#39 aj, det var ju mindre bra. :-/

[Jimmy.L]
2015-08-23 11:36
#41

Ja och en turistbuss som lämnade av och på folk mitt på cykelvägen.

Annons:
Gasoline
2015-08-23 11:56
#42

#41 haha, man upphörs aldrig att förvånas.

[Jimmy.L]
2015-08-24 07:40
#43

Video på turistbussen och cyklist som cyklar lite fel.

Gasoline
2015-08-25 18:52
#44

Jadu, hur tänkte dom där? Det som jag "reagerar" mest på är att ingen av dom som går av bussen ens kollar åt ditt håll och inte ens reflekterar över att det kommer en moped. 🤔

[Jimmy.L]
2015-08-25 19:46
#45

Undrade jag med tänkte nästan tuta på dom 🤫

Gasoline
2015-08-29 07:11
#46

#45 som den lantis jag är så hade nog jag tutat, men försöker hålla mig från tutan i stan då jag hört och läst om folk som tappat allt vad sans och vett heter på grund utav sådana saker. Hehe, har till och med varit med om det men då körde inte jag och det var i ungern, för att göra en lång historia kort så hoppade föraren ur bilen när vi stod i en korsning och gapa och skrek, jag var livrädd :-P

[Jimmy.L]
2015-08-29 07:27
#47

#46 Jo vissa stadsbor får fnatt ibland, Efter den dåliga sommaren har jag bokat mig en solsemester i vinter.

Gasoline
2015-08-29 08:22
#48

#47 härligt. Vart bär det av? :-)

Annons:
[Jimmy.L]
2015-08-29 15:06
#49

#49 Åker till Kap Verde i 8 dagar.

Gasoline
2015-08-30 21:08
#50

Det tycket jag att du gör rätt i, hoppas att du får en underbart trevlig och skön semester :-)

Ride84XL
2015-09-04 02:14
#51

Här var lite film jag tog vid Grand Prix Raggarbil som gick 29:e augusti vid Vegabaren (Stockholm):

[Jimmy.L]
2015-09-04 07:35
#52

Jaså dom har kvar träffarna vid Vegabaren.

Gasoline
2015-09-04 18:06
#53

#51 vilket trevlig inslag och helt underbart att du fick med killen som ramla ur bilen, haha.

[Jimmy.L]
2015-09-06 13:17
#54

Väg 225 nog den värsta väg jag kört på bilister som kör om på ett farlig sätt lika så MC. Vad är det med vissa som sätter sig i en bil eller MC?

Gasoline
2015-09-06 19:55
#55

#54 vissa har alldeles för lite bakom pannbenet tyvärr :-( Har själv kurviga landsvägar åt båda hållen där jag bor med många kurvor och dålig sikt, det är alldeles för ofta jag ser omkörningar i dessa kurvor, livsfarligt! Helt otroligt att det inte hänt mer olyckor än vad det gjort.

Annons:
[Jimmy.L]
2015-09-06 19:58
#56

#55 Ja sen finns det vägar där som MC folket medvetet kör mellan 100-200 km/h. Bulten kallar dom den för.

Gasoline
2015-09-06 20:02
#57

#56 hehe, hemma vid är precis en sådan väg. Sägd vara en "fin" mc väg och det går mycke motorcyklar här ikring på sommaren och väldigt få av dessa håller ens i närheten av den tillåtna hastigheten.

[Jimmy.L]
2015-09-06 20:11
#58

#57 Kan tänka mig det, satt väl 7-8 skyltar med "olycksdrabbad MC-väg". Ändå blev man passerad av MC i 100 km/h.

Ride84XL
2015-09-07 09:51
#59

Fattar inte hur man kan gnälla på dom som kör över skyltat - om det är kurviga vägar brukar det ju vara rena cykelhastigheterna satta verkligen (iaf hastigheter som Tour de France cyklisterna skulle kunna hålla utan problem). Det är ju nästan alltid anpassat också så man "måste" köra för fort för att det ska va roligt att köra. Perfekta vägar har 100-120 km/h. Det är segt på raka breda vägar - men är det lite mer kurvor så kan det dock va ok att köra i den farten (även vissa motorvägar kan ha kurvor som är rätt roliga i 120 km/h - t ex här i Stockholm och i Västerås bl a) - men då är gränsen 70-80 km/h istället och på riktigt kurviga småvägar där t o m 70-80 kan va roligt, så är gränsen typ 50 istället osv.

Sen om man sitter och åker landsväg i 25 km/h!! - så känns väl allt snabbt i jämförelse. Det är ju nästan som att gå på vägen och säga "ojj vad fort alla bilar och motorcyklar kör"

Men jag håller ju med också om att vissa kör som idioter - sen straffas vi alla med sjukt låga hastighetsgränser och mer övervakning. Det handlar ju inte så mycket om farten utan att man beter sig dumt. Man kanske kör om moppen skitnära, eller som nämnts, t ex köra om där man har skymd sikt. 

Jag förstår att många idiotomkörningar beror på irritation - för det är jobbigt  (för oss som gillar att dra på och är vana vid fart) att ligga och söla bakom en bil i 70-80 km/h på en sträcka där man gått och väl kan ligga i över 120 km/h. Men är det mycket trafik är det ju inte så mycket att göra åt - bara låta bli att stressa upp sig. När jag kör landsväg så brukar jag försöka kolla hur det ser ut längre fram på vägen också. Det är rätt meningslöst att att dra om bilen framför för att 500 m senare komma ikapp en karavan på 15 bilar som är svår-omkörd och som i sin tur kanske har ännu fler sölkorvar framför sig. Däremot när det är lite trafik så tjänar man ju massor på att köra om enstaka sölkorvar - men då förlorar man ju sällan så mycket på att vänta tills man kan göra en säker omkörning heller.

Man tjänar mycket mer på att ta en annan väg om man kan, för att undvika sträckor där man vet det är mycket trafik och går långsamt istället (även om man får köra lite längre så går det ofta fortare ändå). Extremfallet var väl tidigare när jag och min morsa körde till Kungsängen - Falun och tillbaka några gånger (hon jobbade där ett tag och jag skjutsade henne - hon körde även själv gånger med nästan samma resultat då hon inte heller pallar hålla skyltat). Den 250 km långa sträckan mot Gävle och sen E4 gick typ 10-15 min fortare än den typ 193 km långa sträckan via Enköping som var stor del svår-omkörd landsväg nedlusad med fartkameror (och då är det ju ändå 80 km som inte är motorväg, även på den som går via E4). Det var innan vi kom på att man skulle köra Väg 70 via Borlänge som var bästa kompromissen mellan sträcka (främst kostnad för soppan) och fart - 210 km och iallafall stor del 2 + 1. Den kan man lätt köra på under 2 tim om det är lite trafik.

Bäst brukar ju också vara att åka på kväll/natt/väldigt tidig morgon. Dagtid är det alltid mycket trafik tycker jag, oavsett dag. Men vissa helgdagar som t ex midsommar kan man också ha tur att det är nästan tomt på vägarna.

[Jimmy.L]
2015-09-07 10:02
#60

#59 Gör man den jämförelsen ska man inte vistas på vägen då är man en fara för andras liv även om du inte är rädd om ditt liv så är jag det och många andra som färdas på vägarna så som mopeder, traktorer, gående, cyklister och hästar.

Många har dött i trafiken när man kört för fort och haft samma inställning som du att det är fina vägar och ingen fara att köra för snabbt. Har läst även om MC förare som brutit en massa ben i kroppen som sedan fick sig en tankeställare.

Du kör samma inställning som dom som är döda eller som sitter i rullstol nu för resten av sina liv som skrev som du gör nu "det händer aldrig mig". Om du nu vill åka snabbt kan jag tipsa om en rad motorklubbar i Stockholm och Mälardalen där du kan tävla.

Ride84XL
2015-09-07 10:21
#61

Och du verkar tro man automatiskt krockar och skadas/dör för man kör fortare än några byråkrater tycker är "rätt hastighet" - visst blir det ju (förutsatt samma förhållanden i övrigt) värre att krocka i högre fart. Men vad säger att t ex 80 km/h på en landsväg t ex är helt säkert? 

Skulle man t ex köra in i en bergvägg så är det troligtvis trevligare i 160 än i 80 - i den högre farten dör man troligtvis på en gång utan att känna något, medan i 80 är större risk man hamnar i rullstol. Ska man tänka sådär att man ska köra så sakta så det blir säkert får man ju införa 25 överallt istället för att ingen ska riskera dö eller (vilket jag tycker är värsta utgången) bli invalidiserad så pass att man inte blir återställd - dig drabbar det ju inte för du kör redan den farten (värsta jag sett måste ju varit den där landsvägsfilmen med moppen där du släpper gasen för att det lutar lite nerför - bara för det inte ska gå fortare än 25)😂Du har verkligen gått på Trafikverkets propaganda. 

Om man vill ha ner olyckorna ska man ju satsa på att ta bort dom som verkligen kör idiotiskt och inte bara fort. Jag vet en förare som för det mesta körde skyltat men ändå medvetet prejade en bil så denne fick bromsa för att undvika krock (han tyckte det var kul att köra "chicken race" där 2 filer går ihop till 1). Sen kan man ju t ex bygga säkrare vägar med t ex bra avåkningszooner, mötesseparerat och 2 + 1 där det är mycket trafik mm.

[Jimmy.L]
2015-09-07 11:26
#62

#61 Du behöver besöka både polisen och brandkåren och lyssna på deras erfarenheter hör jag samt börja läsa på lite av andra som nu mer sitter i rullstol efter ha kört fort och klarat sig på håret.

När jag var yngre och var ute och cyklade på landsväg blev jag passerad av en bil i mycket hög hastighet ett par km fram så hade bilen åkt av vägen och krockat med ett träd personen dog på plats och hade samma inställning som du har berättade senare hans anhöriga i tidningen att denna gillade hög fart och trodde att han var kung på vägen. Men så är det inte även du är av kött och blod och är sårbar även om du sitter i en bil.

Annons:
Ride84XL
2015-09-07 13:47
#63

#62

Och du tror fortfarande att köra man för fort så krockar man per automatik. Visst finns det dom som krockat när dom kör för fort. Men hur många krockar jämfört med hur många som kör för fort? Och där man kunnat påvisa att det är fortkörningen som är orsaken. Bara för du sett en olycka och läst om dess (förmodligen) farträdda bekanta säga att "han gillade fart" säger ju inte så mycket. 

Kör man så fort att man inte har kontroll på bilen är det ju förstås riktigt korkat . Men det är ju oftast milsvid skillnad på att köra så fort och på att överskrida skyltad hastighet (såvida man inte är totalt kass på att köra verkligen). Om han kört skyltad hastighet men ändå kört in i trädet av nån annan orsak så kanske han skulle överlevt men blivit invalidiserad istället - det hade ju inte varit ett bättre utfall av olyckan direkt…

Då kan ju jag lika bra säga "kolla hur farligt det är att köra lagligt" om jag ser en olycka där föraren bevisligen INTE kört för fort. Det är ju knappast så att man är immun mot skador i skyltad fart heller. 

Men du verkar ju trivas på moppen i 25 km/h så fortsätt med det. I den farten är det ju iallafall inte så lätt att skada sig.

[Jimmy.L]
2015-09-07 13:58
#64

#63 Menar du att du har full kontroll vad som händer på vägen du kör på? Är du hundra på att det inte dyker upp

  • Barn som cyklar eller går

  • Vuxna som  går eller springer, cyklar

  • Mopeder

  • Hästar

  • Djur som älgar rådjur och vildsvin.

  • Olja på vägen

  • Grus på vägen

  • Hinder på vägen som grenar eller något man har tappat

  • Mötande trafik

  • Någon som fått motorstopp

  • Traktorer

Kör du för fort och tar död på ett barn eller vuxen kan du leva med detta att du medvetet har orsakat någons död? 

Vägarna är inte till för att du ska leka på dom, utan dom är till för oss alla och klarar man inte av det ska man varken ha bil eller körkort.

Ride84XL
2015-09-07 14:45
#65

#64

Ja du - det dyker ju inte upp barn värst ofta på motorvägar, landsvägar utanför tätort, trafikleder (t ex här i Stockholm) som är avgränsade med räcken på båda sidor osv. Och skulle det vara folk på vägen så ser man dom ju. Det som är farligt är ju om dom skulle gömma sig sen hoppa ut - och hur ofta händer det på nämnda vägar? Jag kör ju inte fort på stadsgator med massa gående och cyklister eller i villaområden där barn kan springa ut eller liknande vägar. 

Sen HAR det  hänt mig att det dyker upp hinder. En gång låg det en t ex stor soffkudde mitt på E18. Men såg den i god tid så jag kunde styra undan, haha (gick ca 145-150 km/h då). Har även bromsat in bakom en stillastående bil (för att sen passera i låg fart) från 140 km/h med god marginal (inga problem med dom siktsträckor man oftast har på motorväg). Kör man så att man inte ens hinner bromsa ner för en traktor som man kommer ikapp så kör man ju som en idiot verkligen (skillnaden är oftast milsvid mot att "såsa omkring" i dom "cykelhastigheter" som ofta står på skyltarna).

Det som är farligast är djur på landsvägar utan viltstängsel som går genom skog (där man inte ser om dom gömmer sig bredvid vägen och kan hoppa ut). Där får man ju va lite försiktig. Men återigen går det ju ingen magisk gräns att så fort man kör skyltat händer inget och lite fortare så händer det garanterat liksom.

[Jimmy.L]
2015-09-07 14:53
#66

#65 Frågar igen:

Kör du för fort och tar död på ett barn eller vuxen kan du leva med detta att du medvetet har orsakat någons död? 

Vägarna är inte din privata väg där du leker rallyförare vilket du inte är.

Ride84XL
2015-09-07 15:55
#67

Nej - men det skulle ju inte va lättare att leva med det om det skulle ske i laglig fart. Sen är det patetiskt att skriva "medvetet". Om t ex en idiot på moppe t ex kör rätt ut från en anslutande väg ut på huvudled utan att se sig för och blir påkörd av en bil - då är det alltså bilens hastighet som avgör om det är en olycka eller om bilföraren gjorde det medvetet?  Och det hela baseras på ett godtyckligt gränsvärde satt av byråkrater.

Det är ju rätt sällan som hög fart orsakar olyckor - det är ju skadorna som blir värre i högre fart. Men säkerhetsarbetet borde gå ut främst på att undvika olyckor. Ska man köra så sakta att det inte blir några skador är det ju i princip tillbaka till häst och vagn.

Sen undrar man ju ens om du sett när dom kör rally på riktigt när du skriver sådär. Det går ju liksom inte att jämföra med att bara köra över skyltad hastighet.

Gasoline
2015-09-07 16:09
#68

Frågan är ju inte vad vi som bilister tycker är kul eller inte när vi vistas ute i trafiken utan snarare vad som är mest lämpligt beroende på underlag och miljö/omgivning.

[Jimmy.L]
2015-09-07 16:12
#69

#67 Ja det är lättast att skylla på andra när man medvetet bryter mot reglerna som finns, står det 70 km/h då följer man det annars ska man inte ha körkort eller bil.

Undrar om folk som medvetet kör snabbare än tillåten hastighet vet att dom kan döda andra människor? Klipp körkortet är mitt tips, dom som inte kan eller vill respektera andra på vägarna hör inte hemma på vägarna utan dom hör hemma i fängelse!

Annons:
[Jimmy.L]
2015-09-07 16:17
#70

#68 Håller med dig helt och hållet.

Ride84XL
2015-09-07 16:20
#71

Jo så är det ju. Men det är ju rätt ofta som förhållandena tillåter att man kör snabbt också. Det är ju t ex patetiskt att man t ex får köra 70 km/h på en kurvig landsväg på vintern när det är hur halt som helst (även t ex i högerkurvor med mötande trafik). Men om man kör 105 på sommaren på samma väg och snuten får tag på en så blir man av med körkortet.

[Jimmy.L]
2015-09-07 16:36
#72

Och hur tillåter vägen att du kör snabbare än tillåtet? Vägen är allmänväg det betyder allt jag räknade upp i #64 Du har ingen koll på om en cyklist kommer cyklande eller ett barn går längs vägkanten så åter igen hur vet du att ingen dyker upp där du åker snabbt på en kurvig landsväg där man satt upp en maxfart på 70 km/h?

Ford -57
2015-09-07 18:46
#73

Vet ni vad?? Jag tror Ride84XL är ute för att provocera, å då e d inget å bry sej om, men menas d på allvar då e d riktigt åt H--vete. Har kört Trailer i ca 35 år å sett d mest vidriga framfarter. Tack för ordet.

[Jimmy.L]
2015-09-07 18:49
#74

#73 Du har nog helt rätt i det.

Denna kommentar har tagits bort.
Gasoline
2015-09-07 20:43
#76

#73 Kloka ord. Vill bara påminna er om att hålla en god ton i tråden…

Annons:
Ride84XL
2015-09-07 20:58
#77

#76

Jo så är det ju - såna här diskussioner har ju en tendens att bli såhär. Det är samma sak på andra bilforum också - skillnaden är väl bara att det ofta är betydligt fler som är för fortkörning :) 

Argumenten som framförs från båda håll är ju alltid samma och man kommer ju aldrig överens i frågan. Tillslut blir det rena pajkastningen för att ingen orkar diskutera sakligt. Så det är lika bra att låta bli att svara på första inlägget så att säga - iallafall om det inte är en tråd ämnad för diskussionen.

jagga-ewe
2015-09-07 21:28
#78

Jag är nåt så ovanligt som en laglydig MC-förare. Jag antar att jag inte uppfyller alla "SKALL"-krav när det kommer till hojförare, för jag gillar inte kurviga vägar, än mindre om de är kombinerade med backar. Backkrön med påföljande kurva, det är inte skoj nånstans. Bara att utgå från att det finns såväl älgar som cyklister och gubbar i keps bakom varenda kurva. Då KAN inte jag hålla de hastigheter som många andra motorcyklister och även bilister håller. Mitt sunda förnuft tillåter inte det.

Men det känns inget bra att bli kategoriserad som livsfarlig bara för att man kör MC. Jag gillar inte att hänga med i generaliseringar. Jag vill inte hamna i facket "kärringar bakom ratten" heller. Eller "mopedister med fartskräck" heller, även om jag ofta tar moppen till stallet. Ja, o en sak till, jag gillar inte heller att automatiskt hamna i facket "Jävla ryttare som tror de äger vägen!" för att jag har häst.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Evelina97
2015-09-07 21:58
#79

#Gasoline, har du några bilder på amerikanaren din? :)

Gasoline
2015-09-09 19:34
#80

#77 Jo, det blir ju lätt så. Men man måste oxå acceptera att man tycker olika utan att tappa humöret :-) #78 Förstår det, man drar lätt olika kategorier över en och samma kam. Det finns ju olika typer av mc förare likväl som det finns olika typer av folk som använder veteranbilar :-)

Gasoline
2015-09-09 19:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

#79 här kommer en bild på min pärla, tagen förra sommaren :-)

[Jimmy.L]
2015-09-12 19:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#82

Åkte robotbåt idag i runt 40 knop men på Gålöbasen fanns det även bilar som visades upp.

Ford -57
2015-09-12 19:38
#83

#82. 40 knop i roddbåt, d va inte illa👍 Snygga bilder, man tror d e nån slags Ford-träff, tycker mej skymta en gul 57 el. 58 Ford i bakgrunden. Jaja, snygga bilder e d.

Annons:
Evelina97
2015-09-12 19:57
#84

#81 åhhh kärlek !! Gud sicken godbit!

[Jimmy.L]
2015-09-13 06:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

#83 var denna fartyg jag åkte med och man fick hålla fast sig för att inte ramla.

Ford -57
2015-09-13 11:01
#86

#85 Haha, jag läste lite för snabbt, d står ju inte roddbåt😃 D va lite skillnad d. Häftig båt.

Gasoline
2015-09-14 18:16
#87

Många tjusiga bilar, Jimmy.L :-) #84 tack :-) #85 Hihi, så kan det bli ibland. Hur mycket motsvarar 40 knop i km/h på ett ca? Någon som vet?

Ford -57
2015-09-14 18:23
#88

#87 Ca 75-80 nånting, d e fort på vattnet.

[Jimmy.L]
2015-09-14 18:32
#89

Det gick undan så fort att jag var tvungen att sätta mig i fören, vinden tog verkligen tag i flytvästen.

Ride84XL
2015-09-14 21:29
#90

40 knop = 74 km/h. 

Det är riktigt snabbt för att vara en båt - speciellt av den där storleken. Det är ju inte alls att jämföra med ett fordon som rullar lätt på hjul, på en jämn vägbana.

Annons:
[Jimmy.L]
2015-09-15 07:30
#91

Sen sitter det tre gasturbineri båten det kan ju förklara lite att den klarar 40 knop.

Denna kommentar har tagits bort.
Ride84XL
2015-09-15 21:09
#93

Fan va cool båt alltså! Jo gasturbiner är ju bland dom motorer som ger mest effekt i förhållande till sin storlek. Det är ju verkligen det som behövs här. Det är tungt att köra en båt i vatten (om det inte går väldigt sakta) - så ska man komma upp i hög fart behöver man ju en jäkla effekt. 

En sån här båt är ju förmodligen för tung för att plana riktigt också. Utan planing ökar vattenmotståndet kvadratiskt med farten - på samma sätt som luftmotståndet för ett landfordon (frånsett att motståndet är mycket högre i förhållande till farten). Mindre båtar kan ju minska sitt vattenmotstånd en hel del i hög fart genom att åka nästan ovanpå vattnet (planing).

Gasoline
2015-09-17 19:01
#94

#88 oj, ja, det lät mycket för en båt. Tack för "översättningen" :-)

Gasoline
2015-10-06 20:42
#95

Vad pysslar ni med när vintersäsongen drar igång?

[Jimmy.L]
2015-10-06 20:47
#96

Museum, marknader, sol semester står på min kalender.

Ford -57
2015-10-10 11:25
#97

D e mest arbete,men ska få ordning på oljeläcka i vxl-lådan i skoterj----n innan snön, men tar en paus nu å sticker till Kroatien idag. Vi hörs, Heeej.👍

Annons:
[Jimmy.L]
2015-10-10 14:46
#98

#97 Ha en trevlig resa.

 Förs bra mycket idag när jag åkte till Strängnäsmarknad. -3 på morgonen.

Gasoline
2015-10-12 16:23
#99

Härligt, jag tycker att ni gör rätt i att åka på resa när det blir kallt här i Sverige :-) Ha det så trevligt! Själv är jag sugen på att åka utomlands, men har ingen som vill eller har råd att följa med. Sambon vill absolut inte hänga med, han tycker att det är skönare att skrota runt hemma i garaget. Haha, alla har vi olika intressen.

[Jimmy.L]
2015-10-12 16:26
#100

Du får lura med han på en resa 🙂. Själv ska man till Kap Verde i januari.

Gasoline
2015-10-12 16:29
#101

Haha, han är den enda som jag vet har tackat nej till utlandsresor även om han får den gratis :-P

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: