Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1225 ggr
[Jimmy.L]
2015-07-05 14:41

Blödande asfalt sandas

Värmeböljan orsakar problem i trafiken. Trafikverket tvingas nu sanda asfalt som blöder i hettan.

SVT Sörmland

Annons:
Grodan
2015-07-05 14:44
#1

men… blir det inte ÄNNU halare då?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[peter54]
2015-07-05 14:51
#2

#1 Varför skulle det bli halare med sand på asfalt som blöder? I så fall borde det bli halare när man häller sågspån på oljespill också.

Achatina
2015-07-05 14:57
#3

Sand är ju bättre… Läste på aftonbladet att nederländerna saltar sina vägar.

Grodan
2015-07-05 15:01
#4

#2 Jag vet  bara att där jag åker och det är grus på asfalt så är det snorhalt😃❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Jimmy.L]
2015-07-05 15:05
#5

I detta fall är det sand och inte grus man lägger ut.

Gasoline
2015-07-05 19:06
#6

Tack för informationen :-) Om asfalten blöder så fixerar och klistras väl sanden fast i detta? Men jag förstår mycket väl ditt tänkesätt Grodan, skulle asfalten vara torr och man sansade den så skulle det nog bli något sämre grepp. Har sett lite varning om detta på Facebook, främst avsett för mc åkare.

Annons:
Grodan
2015-07-05 19:41
#7

….


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Jimmy.L]
2015-07-05 19:42
#8

#6 Ja sanden binder upp detta så det inte blir halt. Detta är vanligt på sommaren när det blir varmt flera dagar i rad.

Ride84XL
2015-07-09 00:34
#9

#4

Förmodligen är det rätt finkorning sand. Gruset dom kör med på vintern skulle nog göra mer skada än nytta.

Asfalt tål mindre än man tror. På min gata så hade dom lagt ut ny asfalt och så kom det en lastbil in och vände. Då blev det spår efter hjulen så dom fick komma tillbaka och köra några gånger extra med välten. Jag mätte med IR-termometer efter och då var asfalten 80°C (från att ha varit ca 150 när dom la ut den). Men den gick aldrig ner under 45-50°C eftersom solen låg på och då var det fortfarande så man såg lite tendens till spår när bilar körde på den (dock inte djupa, som efter lastbilen). Så det verkar ju va runt 60°C som det börjar bli stora problem - och det kan det nog nå när det är typ 30 i luften och solen ligger på.

Det var en dag när det inte alls var lika varmt som dom där dagarna som var nu. Så man kan ju tänka att det blir lite problem nriktigt varma dagar. Min morsa som är i Portugal berättade att dom hade stora problem med "blödande" vägar. Betongvägar är ju egentligen bättre - speciellt i såna här temperaturer. Men dom är ju dyrare att anlägga.

[Jimmy.L]
2015-07-09 07:19
#10

Asfalt är en dyr produkt och kostar en hel del att lägga ut är därför gång och cykelvägar max får 4 cm beläggning. Vanligt vis för att slippa det #9 beskriver lägger man asfalt på körbanor 2 gånger först en grund som får stelna någon dag innan man lägger vägbeläggningen. Ofta stänger man ena körfältet just för att undvika spår innan den har svalnat tillräckligt samt härdat.

Vissa vägar har man lagt ut olja och grus som benämns som Y1B det gör att körbanan får ca 10 års längre liv utan att man behöver laga en massa nackdelen är stenskott och att mopeder och cyklister brukar få punka.

Ride84XL
2015-07-09 18:07
#11

Så är det nog. Men näst efter grusväg så måste ju asfalt vara det billigaste. Betong håller ju mycket längre och man slipper ju det här problemet. Så om det var billigare än asfalt så skulle det nog använts betydligt mer - speciellt i dom länder som har ännu högre temperaturer och mer vanligt förekommande än här. Det används ju dock ibland på motorvägar. 

Oljegrus kanske håller bättre och är billigt. Men inget roligt med alla stenskott. Om det är så illa att det gör punka på cyklar och mopeder borde det ju även ge mer Däckslitage på andra fordon..

[Jimmy.L]
2015-07-09 18:27
#12

#11 Nej asfalt är dyrt vilket gör att man hellre lappar vissa vägar med oljegrus. Betong är faktisk billigare än asfalt.

Man använder stenkross vilket är vass det skär sönder lättare på tunna cykeldäck och vissa mopeddäck.

Ride84XL
2015-07-09 23:22
#13

Ok - man kan ju undra varför asfalt används i så stor utsträckning då. Intrycket jag fått är ju att det är för att det är billigt och går fort att lägga på stora ytor.

Men betong kanske har andra nackdelar som t ex sämre grepp vid normala temperaturer. På t ex racingbanor används ju asfalt iallafall eftersom det är det som get det bästa greppet (oftast även med finare stenar och därmed dyrare än den som är på vanliga vägar). Betong används ju förresten betydligt mer än asfalt på flygplatser - för banorna och taxnings-ytor. Asfalt slits nog fort med dom tyngderna som är på större flygplan - och nerslaget när dom landar. I många fall har man dock ett tunt asfaltslager ovanpå betongen.

Annons:
[Jimmy.L]
2015-07-10 07:55
#14

#13 En bra fråga betongvägar är billigare att bygga och kräver inte lika mycket underhåll som asfalt gör. Även Trafikverket vill bygga fler vägar med betong. Nackdelen är att dom som bor vid dom ställen man lagt betong vid upplever att det blir mer buller samt att bilister även upplever vägytan som ojämn

Upp till toppen
Annons: