Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1505 ggr
[Jimmy.L]
2015-07-07 07:44

P4:s mätning: Hälften kör för fort vid vägarbeten

Många kör för fort förbi vägarbeten, det visar en granskning som Sveriges Radio gjort. När vi mätte hastigheten vid vägarbetet på E4:an vid trafikplats Kristineberg körde mer än hälften av bilisterna för fort. Flera så fort att körkortet skulle rykt om polisen gjort kontroll.

P4 Stockholm

Annons:
Ride84XL
2015-07-08 23:23
#1

Jag brukar ju kolla om det står vägarbetare och jobbar vid vägen - då saktar man ju såklart ner och passerar dom i låg fart. Står dom alldeles nära vägen och jobbar är ju även 70 för snabbt. Är det tomt vid arbetet så blåser man ju bara förbi 🙂. Dom tar ju inte ner hastighetsskyltarna när dom går hem eller står på nåt helt annat ställe (inte i närheten av där man passerar) och jobbar. Skulle inte förvåna mig om nissen stod där när dom inte jobbade och mätte - vore så typiskt NTF verkligen. Står det 70 på skylten så…

Men såklart finns det ju dom som skiter i det och drar förbi i full fart ändå - det håller jag med om är jävligt taskigt. Men risken att nån skulle dras med ett fordon är ju obefintlig om det går fort😃. Hur mycket kan kläderna töjas innan dom går sönder - kanske en halvmeter. Om fordonet passerar i t ex 100 km/h så måste ju personen då accelerera 0-100 km/h på en halvmeter. Även en liten person på 70 kg behöver väl en kraft på nätta 54 kN (motsvarande tyngden av 5,5 ton) för att lyckas med det. Förmodligen skulle det inte hända så mycket mer än att han får en kraftig "knuff" - sen har han ett stort hål i t ex tröjan. 

Men vid en påkörning (om någon del av fordonet träffar kroppen) så går det ju illa och man får ju mindre tid på sig att hinna undan. Så risken blir ju ändå sammantaget betydligt större att dra förbi arbetare i hög fart. Men det var ju lite komiskt att risken att dras med togs upp där eftersom just den risken är högre på ett fordon som passerar väldigt sakta.

Gasoline
2015-07-09 18:42
#2

Folk har alldeles för lite respekt för andra. Först och främst ska man sakta ner för att visa hänsyn till de som jobbar intill vägen och vara rädd om deras liv men man ska även tänka på att man kan bespara sitt fordon onödiga skador om man håller ut och saktar ner, man vet aldrig vad eller vem som kommer ut på körbanan och då är det bra om man saktat ner. Vägarbeten, 30 skyltar och stopskyltar är något jag är väldigt noga med.

Ford -57
2015-07-09 19:45
#3

Ja herre gud, va ska man säja om vissa åsikter, vägarbetsskyltar, hastighetsskyltar o.dyl som blinkfyrar o.s.v ska respekteras. Befinner mej ganska ofta på väg för att lasta maskiner på trailer, med varningsblinkers, saftblandare och varselkläder men vissa verkar totalt skita i hur d kan gå, ett halvsteg bakåt å man "is no more", d e mer än en gång man önskat man haft spettet tillhands för att skicka in i rutan på nollan som tycks tro han står över alla andra.

En sak till när ja e igång, 3 bilmärken e överrepresenterade vad gäller vansinnes-omkörningar, Saab, Bmw, och Audi, åtminstone gäller d dom som kört om mej.

Ride84XL
2015-07-10 00:47
#4

Jag brukar alltid sakta ner om dom jobbar vid vägen. Skulle aldrig dra förbi i hög fart om man står med varningslampor på och lastar saker i t ex vägrenen. 

Men vi har ju några arbeten på E18 just nu - där åker jag ofta förbi på kvällarna när det är tomt och ingen som jobbar. På många ställen är det rakt, bara det att körfälten smalnar av lite. Ändå har dom satt 70 - ok att dom har det när dom jobbar. Men när det är helt tomt på kvällen. Där har jag kört förbi i dubbla hastighetsgränsen många ggr. 

#3

Jag vet inte hur du kör - men dom som klagar på vansinnesomkörningar och att folk inte håller avstånd, brukar ju oftast va dom som inte kan hålla undan när folk vill köra om. T ex på motorväg när dom kör 110 och kommer ikapp en bil som kör 107 så går dom ut och kör om direkt, ligger kvar i 110 och skiter totalt i om det kommer andra som vill köra fortare bakom. Eller så ligger dom och kör om bil efter bil efter bil med typ 10 km/h hastighetsskillnad. Dom kan få en hel kö bakom sig och ändå så skiter dom bara i att gå åt sidan, "jag kör minsann max tillåten hastighet och ingen annan får ändå köra fortare". 

Nyligen när jag hamnade bakom en sån sölkorv och en annan bil som också "fastnat" bakom denna kom en BMW X5 och la sig skitnära mig - men jag kunde ju inte göra så mycket, så jag gick till höger efter en stund och släppte fram BMWn och gick sen ut igen bakom honom. Och han bara fortsätter och verkligen "tryckte sig upp i häcken" på bilen som låg framför mig och den bilen kröp i sin tur allt närmare sölkorven tills han var typ några meter bakom. DÅ flyttade sölkorven äntligen på sig och gick in i en lucka mellan 2 bilar i högerfilen. Lite galet var det ju av BMWn men fan va skönt när han äntligen "tryckt undan" sölkorven - annars hade man ju fått ligga och såsa bakom honom "hur långt som helst". 

Dom som har en bil med tillräckligt bra acceleration (ofta är det ju nämnda märken) kör ju även om sölkorvar i högerfilen ibland, när det blir en lucka. Går även med en slö bil, men då måste man ha en stor lucka till nästa långsamma bil i högerfilen. Jag har gjort det några gånger också. Inte så mycket till "vansinnesomkörning" egentligen - så länge man inte kastar sig mellan filerna med allt för små marginaler. Men det är ju mot reglerna.

Jag försvarar inte för korta avstånd och galna omkörningar. Men man förstår ju varför dom gör det. Om sölkorvarna kan lära sig att hålla åt sidan när dom kör långsamt och inte "leka polis", så skulle ju säkert 80-90% av dessa omkörningar och för korta avstånd inte existera

Ford -57
2015-07-10 09:14
#5

#4  Om du me sölkorv räknar in mej så kan du ha rätt till viss del, d e när jag kör fullångt och ibland brett ekipage jag menar, då går d inte mer än 80-85, om d till d e tungt åxå då går d sakta, omkörningarna jag talar om är vid möte, före kurvor och backkrön, om d då inte är mer än en fil åt varje håll kan d bli trångt, vill dom köra ihjäl sej så OK, d e bara synd om dom tar nån annan me sej i döden.

Ride84XL
2015-07-10 13:37
#6

Ok - hahaha. Då tillhör du ju inte den kategorin jag beskrev. Förare av större lastbilar tycker jag ju ändå är schyssta generellt sett och håller undan så gott dom kan. 

Det värsta är ju vanliga bilister som lägger sig i vägen helt i onödan. I mitt exempel när BMWn "prejade sig fram" var det en gubbe som låg i ca 110 km/h och bara sket i att gå åt sidan - även fast det fanns plats att gå in mellan bilarna i högerfilen och släppa fram oss bakom. 

Men sen finns det såklart andra typen, som kör riktigt vårdslöst för att hålla högre snittfart än trafiken "medger säkert" - speciellt på landsvägar. Det håller jag med om är idiotiskt. Men det var ju inte riktigt dom jag försvarade heller…

Annons:
Upp till toppen
Annons: