Annons:
Etikettbilköp-tips-och-råd
Läst 1141 ggr
Hundtassens
7/12/15, 6:11 PM

Hjälp mig leta bil

Hej hej, jag letar efter en bil, relativt billig och inte något speciellt men runt ca 12000 kan den kosta. Har kollat på vissa volvo v70 från 97-99 och dom ligger inom budget men vad kostar dom i skatt och försäkring, har för mig att dom kostar en hel del i det. Ge gärna förslag på andra bra bilar som är bra och inte allt för dyra i skatt och försäkring då jag är student.  Massa förslag önskas :)

Annons:
[VSK]
7/12/15, 6:31 PM
#1

Finns ingen som kan svara på dina frågor förutom ett försäkringsbolag gällandes kostnader om försäkring.

Det beror på vart du bor, hur många mil du kör per år, hur den står parkerad, om du ska låna ut bilen till nån "ungdom", hur gammal du är mm.

Skatten beror på vikt och effekt. Du kan kolla på transportstyrelsen.se om du har bilnr vad årsskatten är.

Hundtassens
7/13/15, 9:16 PM
#2

okej ska formulera mig bättre, jag ska ta körkort i oktober, letar en bil att pendla till internatet med på måndag och åka hem på fredag och annars bara handla mat osv. Jag kör inge hårt,  leker inte runt och kommer inte låna ut den till någon annan ungdom då jag vet hur de flesta ungdomar kör.  den kommer tyvärr stå parkerad ute, jag ska försöka hitta ett inne alternativ för på vintern men det är inte säkert att det går. Ska vara någorlunda praktisk men jag är öppen för alla förslag. 😃

[VSK]
7/13/15, 10:06 PM
#3

#2

Då är mitt råd till dig att kolla ut en bil, ta regnr och ring runt till försäkringsbolag. Det är de enda som vet vad det kostar.

Gasoline
7/14/15, 4:24 PM
#4

Just försäkring är omöjligt för någon annan än försäkringsbolaget att svara på, gör som VSK skriver så är det så mång faktorer som spelar in i kostnaden. En 945a ger man lite över 2000 kr i skatt per år och skulle kunna tro att en v70 ligger på ungefär samma summa. Har inte ägt något annat än aldrig volvo samt jänkare så vet inte vad övriga bilar kostar i skatt och försäkring, men ska mindre bilar brukar generellt vara billigare. Frågan är dock om man får tag på en fräsch sådan bil för det priset.

Hundtassens
7/14/15, 5:30 PM
#5

jo det är ju det, inte enkelt det här med att skaffa en vardagsbil….. :/

Gasoline
7/14/15, 5:46 PM
#6

#5 nej, verkligen inte. Det finns så många att välja mellan med olika egenskaper, för och nackdelar. Tur i oturen, bra att det finns alternativ men tråkigt när man inte riktigt vet vad man letat efter.

Annons:
Hundtassens
7/14/15, 9:15 PM
#7

ja verkligen, jag begär inte en snygg bil eller så utan mer praktisk, så den får se ut hur den vill men det är svårt att hitta någon bil som inte kostar massor i skatt och inte drar förfärligt mycket 😭

Upp till toppen
Annons: