Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 967 ggr
Gasoline
2015-07-22 10:45

Fjärrstyrde bil i diket

Föraren satt hjälplös vid ratten och kunde inget göra. Hans Jeep Cherokee rullade ner i diket, fjärrstyrd av två hackare. Experimentet, utfört på en parkering, sätter strålkastarljuset på hur sårbara moderna, uppkopplade bilar är. http://www.expressen.se/motor/hackare-fjarrstyrde-modern-bil-i-diket/

Annons:
Niklas
2015-07-22 10:50
#1

Undrar när någon första gången kommer att hävda att en olycka beror på hackare och inte på föraren.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Gasoline
2015-07-22 11:30
#2

#1 det kommer nog inte dröja länge skulle jag kunna tro :-(

[Jimmy.L]
2015-07-22 13:47
#3

Ja det gäller att man jobbar på att skydda tekniken från hackare.

Ride84XL
2015-07-22 14:38
#4

Jag fattar inte varför en bil behöver vara uppkopplad mot nätet - men det är ju klart att det underlättar väl uppdatering av diverse mjukvara.

Det är dock lite konstigt hur man bara kan styra ner den i diket genom att hacka mjukvaran. Styrningen är ju normalt mekanisk - likaså kopplingen på manuellt växlade bilar. Dom kan väl slå ut servon kanske - då blir det ju aningen tyngre men går ju bra att styra ändå. 

Och även bromsarna är väl till stor del mekaniska - även om dom kan styras av elektroniken också (det "enklaste" är ju ABS men sen även system som antisladd mm använder sig ju av bromsarna). 

Eller finns det bilar som kör "drive by wire" på styrningen också? (dvs ingen mekanisk förbindelse utan rattens utslag avläses av elektroniken som sen styr servomotorer som vrider hjulen). Gasen är väl dock nästan alltid "drive by wire" på nyare bilar så den kan dom ju få att "hänga sig" på full gas med mjukvaran (kan ju va farligt på automatväxlade bilar t ex om dom inte "tillåter" att man lägger i neutralen - annars är det väl mest motorn som riskerar förstöras då).

Gasoline
2015-07-22 23:50
#5

Har ingen aning om hur det fungerar, det är för modernt för min del och har ingen erfarenhet av det heller. Har varit lite skeptisk till många av de nya och fiffiga grejerna som sätts in i bilarna. Det är självklart jättebra funktioner, förhoppningsvis, när de fungerar men jag har ändå haft en oro om vad som händer när det inte fungerar eller som i detta fall att någon fifflat med det. Det är så sårbart jämnfört med de äldre och mer mekaniska bilarna. Men jag ser gärna att tekniken går framåt för det gör oss förhoppningsvis mycket gott, så det är bra att dom testar alla olika typer av kryphål, svaga punkter och annat som kan tänkas ställa till det vid användning.

Niklas
2015-07-23 10:39
#6

#4: Många nya bilar har inte mekanisk styrning hela vägen från ratt till hjul. Det är elektronik som bestämmer hur mycket hjulen ska vridas vid ett visst rattutslag i en viss hastighet. Samma sak med bromsar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Ride84XL
2015-07-24 16:33
#7

Ok - var ju det jag menade med "drive by wire". Då var det ju säkert en sån bil dom hackade. Att ha bilar som styrs helt med "drive by wire" och är "uppkopplade" mot internet är ju verkligen inte så genomtänkt, säkerhetsmässigt.

Gasoline
2015-07-31 20:46
#8

#7 Kan helt hålla med om att det känns lite läskigt och framförallt sårbart. Därav är det ju bra att det görs tester och förhoppningsvis kommer tekniken bli bättre, säkrare och mer pålitlig. 🙂

Upp till toppen
Annons: