Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 874 ggr
Officielle
2015-08-03 17:33

Start i backe

Måste fråga en sak angående start i backe då jag övningskör just nu. Vi har nyss köpt en helt ny bil som inte har en "vanlig" handbroms. Handbromsen är en knapp och därför undrar jag hur jag ska göra när jag startar i brant backe.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
fia1116
2015-08-03 17:44
#1

Sådana handbromsar brukar oftast gå att köra iväg med utan att man har "slagit av" den för att underlätta tex start i backe. Den kopplar alltså ur när man börjar köra. Vi har en sån i en il och jag anser att det är lite fusk haha. Jag rekommenderar att du tränar start i backe i en bil med vanlig handbroms för att du ska lära dig ordentligt så att säga! Lycka till!🙂

Ride84XL
2015-08-04 14:26
#2

Sen har ju många nya bilar "hill hold"-funktion också. När man släpper bromsen i en uppförsbacke så hålls bromsarna kvar (vanligtvis upp till 3 sekunder) så att man inte rullar bakåt. När man sen kör framåt så släpps bromsarna automatiskt på en gång när man börjar rulla. 

Jag antar att dom bilar som har handbroms med en knapp normalt har sån funktion också. Så start i backe är nog inga problem. Men "hill hold" kan ju ses som lite fusk när man övningskör också ioförsig, haha (alla bilar har ju inte sån funktion så det är ju bra att vänja sig vid hur det känns utan också)

Gasoline
2015-08-07 10:58
#3

Om jag minns rätt fick man lära sig både att starta med handbroms och utan när man skulle ta körkort? Nu vet jag inte hur kraven vid uppkörning kring detta ser ut, men även jag skulle nog rekommendera att du provar start i backe på en lite äldre bil utan finesser om du har möjlighet.

Upp till toppen
Annons: