Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 11741 ggr
veggie4every1
8/5/15, 12:35 AM

Mysko problem, bilen hackar

Det här spökproblemet har kommit och gått i över ett år. Bilen går hur bra som helst, sedan helt plötsligt kan den börja hacka och ibland lägger den av helt och stannar. Det känns som den inte får bensin.

Får den då stå en stund, allt från några minuter till en timme, så går den igång igen. Den kan gå igång fint som att inget har hänt och fortsätta gå som vanligt i ett par veckor ibland ännu längre. Så blir det samma visa igen efter ett tag.

Ibland har det luktat lite illa om avgaserna, men inte alltid. Bilen har varit inlämnad, men de hittar inget fel. Den måste enligt bilmekanikerna bli så dålig att den inte går igång alls, då kan de hitta felet. Men bilen blir ju aldrig så dålig…

Den är också för gammal för att sätta på deras felsökningsdator. Det är en -96 volvo 855 automatlåda.

Lutar åt att behöva köpa en annan bil, men chansar först på att någon har något tips på vad det kan vara. Behåller ju gärna bilen om jag kan, den har varit kanonbra förutom det här problemet. Olja, filter, bensinfilter är nytt och jag har provat att köra omkring med full tank, det hjälper inte.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Gasoline
8/7/15, 10:18 AM
#1

Ja, det lät som ett riktigt mysko problem, om bilen rycker och hackar låter det ju lite som om det har något med bränslet att göra. Har tyvärr inga bra tips för tillfället, har dock liknande problem med en av mina bilar som även den har en automatlåda, återmatar om vi hittar problemet.

morten.dynamite
8/7/15, 11:33 PM
#2

Kan vara lödningar i styrboxen som glappar. Har fixat flera sådana fel på styrboxar med liknande problem.

Gasoline
8/9/15, 6:44 PM
#3

#2 ja, så kanske det kan vara, de där boxarna kan ställa till mycke problem :-/

veggie4every1
8/9/15, 8:34 PM
#4

Skulle det kunna göra så att avgaserna ibland är illaluktande? Det känns en speciell doft ofta när den stannar. Jag förstår liksom inte varför den går igång som att inget var fel efter ett tag?  Första gången det hände fick jag stå i en timme. Sedan dess har det varierat från typ 10 minuter till en timme innan bilen går igång igen och då är det som inget har hänt.

Har också kört omkring i flera månader med en felsökare inkopplad. Den ger dock inga felkoder när bilen stannar.

Är det ett komplicerat och dyrt problem att kolla lödningarna i styrboxen? Det känns som att bilen inte är värd att satsa en massa pengar på längre.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

morten.dynamite
8/9/15, 10:23 PM
#5

Om du vet om någon som är duktig på elektronik borde kunna kolla det. Skall den lagas av proffs så blir det dyrt tyvärr.

Zepp
8/13/15, 7:14 PM
#6

Det är en 20 år gammal bil!

Man får vara glad om vilken bil som helst fungerar så länge!

Det är hur som helst dags att se sig om efter en nyare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
veggie4every1
8/13/15, 7:28 PM
#7

#6 Ja, det kanske stämmer. Men den känns pigg annars och förra året gick den igenom besiktningen utan anmärkning.

Den hade dock det här problemet vid besiktningen också, men det märktes ju inte just den dagen.

Jo, det känns väl som att jag måste släppa den snart. Men hade den inte haft detta konstiga problemet så känns det som att man skulle kunna få ett par år till, så det är synd.

#5 Tack för tipsen. Får ju i så fall lämna in den hos proffs och det är nog inte värt pengarna.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zepp
8/13/15, 8:09 PM
#8

Har egentligen inga andra åsikter än dig.. vore en dröm om man kunde köra samma bil som man har nu.. resten av livet!

Men man måste vara krass.. inga bilar lever i evighet.. speciellt inte bilar man använder till vardags!

Till slut är det att kosta på repararationer det samma som att bära vatten till brunnen.. dvs bilen fungerar ytterligare ett tag, men kostnaderna stiger och det motsvarar till slut årskostnaden för en nyare bil.

En nyare beg bil har ett högt inköpspris.. men om man gör rätt affär så dröjer det åtskilliga år innan det börjar kosta vad gäller reparationer.. plus, att man oftast får en modernare bil.. där det mesta faktist fungerar.. i åtskilliga år!

Plus att vissa saker är standard.. såsom AC och styrservo, ABS, antispinn, antisladd.. osv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

veggie4every1
8/13/15, 9:32 PM
#9

Ja, det vore en dröm. Såg en tråd här om vad ens drömbil är och det är min drömbil. En bil som varar hela livet 🙂 Men tyvärr finns det ju inte en sådan, haha..

Det är sant, man får se det som att man får något bättre och jag känner att säkerheten är viktigast. Som det är nu känns inte särskilt körsäkert och då är det dags att lägga av innan det händer något.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gasoline
8/14/15, 10:27 PM
#10

#6 Inte för att detta hör till trådämnet men jag har och har haft många bilar som fungerar och som är över 20 år. Det är klart att risken blir större att något går sönder ju äldre bilen är, men bara för att bilen inte är ny betyder det inte att den inte fungerar :-) Ts, håller tummarna för att ditt bilproblem löser sig på ett eller annat sätt oavsett om du köper ny eller pm du hittar problemet. Hittar du problemet så är jag väldigt nyfiken på vad det var :-)

veggie4every1
8/14/15, 11:50 PM
#11

#10 Haha, jag är lika nyfiken 😃

Återkommer om jag får klarhet i det, men det ser tyvärr inte hoppfullt ut i dagsläget.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gasoline
8/15/15, 9:24 AM
#12

#11 har full förståelse för det, träligt när det blir sådär :-/

Zepp
8/15/15, 11:33 AM
#13

Om man säger som så.. verkstaden har rätt.. om man kommer in med bärgare när den lagt av finns en chans att hitta vad felet beror på!

Att avgaserna luktar apa/ruttna ägg, indikerar att det är något fel på bränsletillförseln/regleringen!

Så kan det lukta när katalysatorn är kall och när motorn får fel bränslemängd!

Det kan även handla om vevhusventilationen.. då luktar det inte ruttna ägg!

Såå.. först, byt alla delar som handlar om vevhusventilationen och EGR!

Sen i följd byt; lambdasond, bränsletrycksregulator, bränslepump, styrdator!

Dvs kostnader som inte motsvarar värdet på bilen och pengar som kunde vara en del av inköpet för en nyare bil!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
veggie4every1
8/15/15, 12:52 PM
#14

#13 Ja, det känns inte som ett bra ekonomiskt beslut.

Jag önskar att den bara stannade och inte gick igång igen, det är ju det bästa som kunde hända. Men så blir det aldrig.

Är det inte konstigt dock att det bara är ibland som den har problem? Det har luktat och det har varit svart rök, men bara vid ett par av tillfällena.

Sen går den ju som vanligt i långa perioder. Jag har ingen erfarenhet av sånt här, men om något är trasigt så borde det väl vara trasigt hela tiden?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zepp
8/15/15, 1:26 PM
#15

Svart rök indikerar fet bränsleblandning/kall katalysator!

Blå rök under gång, indikerar olja/vevhusventilationen/EGR!

Vit rök indikerar vatten/kondens på vintern i avgassystemet!

Om du bara hade haft problem under vintern hade jag tipsat om förvärmningen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

veggie4every1
8/15/15, 1:38 PM
#16

Tack, det är bra att veta! Det är ju inte alltid som sagt. Ibland är röken som vanligt också.

Tyvärr är det dock ett året runt problem.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zepp
8/15/15, 1:54 PM
#17

Ruttna ägg-lukt indikerar kall katalysator och hög svavelhalt på bensinen.. främst innan katten blivit varm!

Då bildas svavelväte.. luktar rutten tång/ruttna ägg!

Det som ställer till det hela är att den lägger av.. för att sedan komma igång igen!

Det kan vara typiskt på vintern och fel på förvärmningen/is i insuget!

Gamla Volvos brukade spruta ut en massa vit rök.. det tog ansenlig tid innan katten blev varm.. det ledde alldrig till att den slutade gå!

Glappiga kontakter till sensorer och Lambdasond kunde oxå.. på fler bilmärken leda till olika former av rök samt lukt.. mellan alldrig vad jag vet till att de slutade fungera!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

veggie4every1
8/15/15, 5:30 PM
#18

#17 Ja precis, man önskar att den kunde bestämma sig för att antingen vara trasig eller inte🤓

Nu har den gått bra i ett par tre veckor, så jag känner på mig att det snart är dags.

Det här kan ju hända mitt uppe i en körning, så varm är den ju. Det är det som är så obehagligt, att den lägger av när man kör. Men oftast är det när man stannar av någon anledning eller saktar ned farten.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zepp
8/15/15, 5:37 PM
#19

Ånglås i bränsletillförseln.. fast det gäller bara förgasarmotorer!

Vanligast var det förut när någon "händig yngling" bytt avgassystem till något häftigare med grövre dimension.

Du kunde något bränslerör upphettas.. om avgasrörsdragningen inte följde standard!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

veggie4every1
8/15/15, 6:51 PM
#20

Jag vet faktiskt inte om jag har förgasarmotor, jag vet inte skillnaden på de olika.

Haha, nej, någon händig yngling har inte bytt avgassystem. Den hade bara två ägare innan mig och de var äldre och avgassystemet ser "normalt" ut. Sen är den ju bara tantkörd av mig i några år 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Zepp
8/16/15, 11:33 AM
#21

Vad jag vet så har alldrig 850 levererats med förgasare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

veggie4every1
8/16/15, 12:54 PM
#22

Troligen inte då att just denna skulle ha det.

Fick ett tips en gång att det skulle kunna bli vakum i bensintanken om tanklocket satt på hårt. Testade dock att lossa på det och det gjorde ingen nytta.

En mekaniker tipsade om att spruta in startgas och om den gick igång då så skulle det vara en bensinproblem. Det gick inte igång på startgas….

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zepp
8/16/15, 1:13 PM
#23

Jupp, det är så man felsöker!

Då återstår att söka inom det elektriska!

Man kan tex kolla jordflätan.. om den sitter ordentligt fast både i motor och kaross!

Likaså anslutningarna till batteriet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

veggie4every1
8/16/15, 1:27 PM
#24

Batterikablarna är kollade. Men vad är jordflätan för något, kan man se och kolla den själv?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zepp
8/16/15, 1:52 PM
#25

Det sitter en jordkabel.. en rätt grov sådan mellan motor och kaross!

Förr var det oftast en "fläta" numera är det oftast en himla grov kabel.

Typ så här;

https://marcusstenvall.files.wordpress.com/2011/09/dsc00288.jpg

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

veggie4every1
8/16/15, 2:17 PM
#26

Jaha, ok. Är det den kabeln man ser längst till höger på bilden?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zepp
8/16/15, 2:27 PM
#27

"Flätan" ser ut som flätan mitt i bilden.. denna var från en 240 tror jag.

På andra bilar jag haft så har det i stället varit en extra grov kabel, som går från nedre delen av blocket till karossen någonstans.

Den skall inte förväxlas med jordflätan från batteriet till startmotorn.. eller från batteriet till karossen!

Motorn sitter upphängd i gummikuddar i karrossen för att dämpa vibrationer.. då är det bra att ha en jordfläta från motor till kaross så att allt elektriskt på motorn kan fungera.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
veggie4every1
8/16/15, 2:36 PM
#28

Ok, får lyfta på huven och se om jag kan se något problem med anslutningarna där.

Mycket tacksam för all din hjälp och råd 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zepp
8/16/15, 2:40 PM
#29

Det är sådana enkla saker man kan göra själv.. kolla oxå alla andra anslutningar du ser.

Tex den som sitter på lambdasonden.

Dra lite lätt i dem som sitter på stift för att se om de glappar, känn på de med skruvförband.. så att skruv/mutter sitter fast.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

veggie4every1
8/16/15, 4:27 PM
#30

Ja, jag får försöka lära mig. Första gången jag lämnade in bilen hos rejmes så kollade de en del kablar i alla fall. För de sa att en batterikabel satt lite löst och det fixade de då. Sedan trodde jag förstås att bilen var fixad, tills den stannade igen nästa gång.

Sedan kan jag nämna att själva elen fungerar i bilen när den stannar. Man kan alltså dra ned fönsterrutor, sätta på fläkten etc. Så den är inte helt död så att säga.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zepp
8/16/15, 5:21 PM
#31

Bra.. kallas felsökning via uteslutningsmetoden!

Dvs flätor och kablar till batteriet verkar vara i sin ordning!

De har garanterat kikat på motorns jordfläta.. det är ett så känt problem så även jag känner till det utan att ha råkat ut för det!

Och då kan det se ut som på bilden.. typ öglan som skall sitta i karossen är av!

Samma gäller anslutning för lambdasonden.. fast då uppför sig bilen annorlunda.. man får en varning utav styrdatorn.. typ "Engin Check"!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

veggie4every1
8/16/15, 7:08 PM
#32

Ok. Nej, det blir ingen varning på det sättet, utan den bara börjar att hacka och sedan oftast så lyser alla lampor på och den stannar efter ett tag. Det händer i undantagsfall att det ger med sig och börjar gå bra igen, men det är sällan.

När den väl börjar hacka så är det bäst om man kan hitta en bra plats där man inte är i vägen och ställa sig och dö i en timme. Så det gäller att inte ha bråttom.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gasoline
8/16/15, 8:10 PM
#33

Dör strömmen helt när bilen "dör"? Alltså om man vrider på tändningen?

veggie4every1
8/16/15, 8:22 PM
#34

Nej, den gör den inte. Alla lampor tänds och fläktar och fönster funkar. Så den blir inte helt svart. Det är bara motorn som inte startar.

Det låter inte som när man har dåligt batteri heller, utan den försöker starta på ett "piggt" sätt om du förstår. Man kan prova ett par gånger och den startar inte. Sen helt plötsligt så är det som om inget hade hänt och den går igång fint och jämt i motorn igen.

Försöker man tvinga igång den, som när man fastnar vid en stoppskylt exempelvis, så kan den motvilligt gå igång endast för att dö igen efter några meter. Så man måste liksom vänta ut den tills den själv vill starta om man vill ta sig därifrån.

Jag kanske har demoner i bilen, haha, det låter ju väldigt tokigt det här…😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Gasoline
8/16/15, 8:30 PM
#35

Hade en idé, men den gick i stöpet. Vill även minnas att en gammal bil jag hade endast startade ibland och att man då fick knacka på startmotorn för att få igång den, men då gick inte startmotorn runt alls när den inte ville starta.

veggie4every1
8/16/15, 9:04 PM
#36

Det händer oftast inte när man ska starta bilen. Det har hänt ett par gånger då också iofs, men oftast är det under körningen som den lägger av. Det kan ju bara vara slumpen förstås.

Ibland kan man ha kört en timme och ibland dör den efter två minuter.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gasoline
8/16/15, 9:38 PM
#37

Jo, men tänkte på det att den inte ville starta sen. Men det var inget utav det jag tänkte på som stämde in på detta tyvärr.

veggie4every1
8/16/15, 9:49 PM
#38

Synd. Men du kanske kommer på nåt mer, alla ideer och tankar är ju till hjälp just nu. Så tacksam för alla tips🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

KimE
8/17/15, 8:19 PM
#39

Bränsle pumpen på en bil och en bränsle slang som fick veck gjorde att bilarna fick liknande problem.

Zepp
8/17/15, 8:30 PM
#40

Då borde den brumma igång på startgas!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gasoline
8/20/15, 9:03 PM
#41

#38 Helt rätt, även om alla tankar och idéer inte alltid är logiska eller helt rätt så kan det få en att tänka utanför boxen och komma på nya saker att testa eller undersöka :-)

Annons:
veggie4every1
8/20/15, 9:57 PM
#42

#41 Ja precis🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zepp
8/20/15, 10:23 PM
#43

Startgasförsöket säger en sak.. att den kommer igång igen efter en tid tyder dock mest på bränsletillförseln!

Elfel brukar som regel inte laga sig efter en tid!

Kan ha något med värme att göra oxå.. och när något har kallnat så blir det kontackt./ellerså försvinner ånglåset typ!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

veggie4every1
8/20/15, 11:47 PM
#44

Ja, när den börjar att hacka så känns det som att den inte får gas när jag trycker på pedalen. Jag kan trampa den i botten utan att det händer något.

Sen kan det bli bättre under körning också och den får lite gas emellanåt och slipper jag sakta ned så kan den gå hela vägen hem (hackande förstås). Men om jag är tvungen att stanna av någon anledning så dör den garanterat.

Det känns som att det borde vara nåt med bränsletillförseln. Men när den inte startar på startgas så skulle det ju inte vara det…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zepp
8/21/15, 7:20 PM
#45

Vi hade liknande problem med brorsans tävlingsbil.. den lade av rätt vad det var.. och kunde komma igång igen efter ett antal startförsök!

Vi lokaliserade det till brott i en elkabel.. då den hackade när vi ruskade i kabelhärvan i motorrummet!

Vilken kabel det var vet vi inte för vi bytte hela paketet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: