Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 814 ggr
Gasoline
2015-08-13 18:57

Många barn åker utan bälte

Läste tidigare idag en artikel om någon som blivit stoppad i en vanlig rutinkontroll och att polisen vid denna kontroll upptäckt en 6 månaders bebis som åkt utan bilbälte. Hittar den inte nu men hittade detta. "Många föräldrar slarvar med att sätta fast sina barn i bilbälte, visar en ny undersökning. Enligt de nya siffrorna har en dryg femtedel av alla 5-7-åringar någon gång åkt utan bälte. – Det här är oroväckande siffror, säger Malin Lundgren, verksamhetschef på trafiksäkerhetsorganisationen NTF." http://www.aftonbladet.se/bil/article16691252.ab

Annons:
[Jimmy.L]
2015-08-13 19:02
#1

Förstår inte hur föräldrar kan slarva med bälte till sina barn.

Gasoline
2015-08-13 19:05
#2

Inte jag heller, helt otroligt :-( Nu ska jag inte sitta här med pekpinne utan att ha egna barn, men med tanke på att jag inte kör en meter utan att alla i bilen har bälte på sig så tvivlar jag på att jag skulle frångå den principen om jag skaffar barn.

Fridaaaa
2015-08-13 19:10
#4

Oansvariga föräldrar :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

träskallen
2015-08-13 19:10
#5

Sjukt! Vill man ha ihjäl sig och ungarna? 😮😮

Zepp
2015-08-13 19:15
#6

Tror jag ioförsej är väldigt ovanligt.. för om det är något man är rädd om så är det barnen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Fridaaaa
2015-08-13 19:30
#7

#6 Vanligare än man tror, tror jag. Man har ju läst om alla föräldrar som lämnar små barn i stekheta bilar så skulle inte förvåna mig att många kör dem obältade eller icke lämpligt fastspända :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gasoline
2015-08-14 22:29
#8

#6 ja, man kan ju hoppas att det är ovanligt iallafall. Men en 1/5 av alla 5-7 åringar verkar åka obältade enligt artikeln jag länkade till, om det är ovanligt eller inte vet jag ej men ändå en skrämmande siffra som borde varit noll.

tlover
2015-08-25 19:18
#9

Oj det var mycket, enda gången vi åkte obältat då jag var liten var i den av pappas bilar som inte hade bälte (lagligt alltså, det var gammal). Det var däremot inte ofta. Fanns det bälte hade vi alltid det vad jag minns och då hade min pappa aldrig bälte själv (förutom då farmor el grannens fru körde för dom startade inte bilen om inte alla hade bälte, det gällde även pappa).

l'm back

Gasoline
2015-08-29 07:02
#10

#9 hihi, känner igen det där. Enda gången jag åkte utan bälte var i pappas jänkare, annars var både mamma och pappa stenhårda med att bältet skulle vara fastspänt. Mamma däremot hade aldrig bälte, minns inte om pappa hade det däremot.

Upp till toppen
Annons: