Annons:
Etikettkörkort-förarbevis
Läst 4877 ggr
[Exotiiica]
8/15/15, 3:56 PM

AUTOMAT-körkort eller MANUELL?

Hejsan!

Jag undrar vilka för och nackdelar det finns med båda körkorten. Har svårt att bestämma mig :)

Annons:
Fridaaaa
8/15/15, 3:57 PM
#1

Fördel med att ta för manuell är att du får köra både manuell och automat, men tar du automat får du bara köra det :)  Så manuellt är ju absolut att föredra :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
8/15/15, 3:58 PM
#2

Med manuell kan du köra alla bilar. Både manuell och automat. Med automat får du endast köra automatare.

[SisselaJ]
8/15/15, 4:05 PM
#3

Som ovan skriver är det en stor fördel med manuellt. Man kan ju hamna i en situation där det krävs manuell växling och då är det ju att föredra att ha den möjligheten. Vill du sen äga en automatväxlad bil är det ju inga problem trots att du har manuellt på körkortet och du har ju större valmöjlighet.

Farwuq
8/15/15, 4:06 PM
#4

Helt klart manuell.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zepp
8/15/15, 4:13 PM
#5

Kan man överhuvudtaget ta ett körtkort specefikt för automat om man inte har något handikapp som kräver sådant?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Exotiiica]
8/15/15, 4:38 PM
#6

1,2,3 och 4# Men jag känner inget behov utav att köra en manuell. Jag absolut hatar att köra en manuell, så fort jag sätter mig bakom ratten på en känns det jobbigt och jag stressar upp mig… Finns det inga andra fördelar än just det?

5# Det kan man väl?

Annons:
Fridaaaa
8/15/15, 4:40 PM
#7

#5 Japp vem som helst kan ta kort enbart för automatare om man vill.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
8/15/15, 4:51 PM
#8

#5 Ja det kan man. Det har inget med handikapp att göra.

[SisselaJ]
8/15/15, 5:18 PM
#9

#6 Jag menade mest att det kan komma situationer där du inte har valmöjlighet att välja en automatväxlad bil. Annars finns det väl inte några andra direkta för- eller nackdelar. Förr drog automatade bilar mer bränsle men i moderna bilar är det ingen skillnad.

[Exotiiica]
8/15/15, 5:25 PM
#10

6# Hmm, men då lutar det nog åt automat :)

Fridaaaa
8/15/15, 5:27 PM
#11

#10 Jag fick smått panik med och så när jag skulle börja övningsköra, men det släppte mer och mer och nu är jag glad att jag tog för båda :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
8/15/15, 5:30 PM
#12

Ta ABC-E när du ändå håller på!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

träskallen
8/15/15, 9:05 PM
#13

Jag ser i princip inga fördelar med automat-kort. Förutom att det är bekvämare och man behöver inte trilskas med en manuell-låda och lära sig dragläge och sånt. Manuellt är definitivt det man ska satsa på enligt mig.

Annons:
Honestyisdead
8/15/15, 9:58 PM
#14

Ser ingen mening med att ta automat. Då kan man aldrig köra andras bilar. Känner ingen som kör automat.

[Exotiiica]
8/15/15, 10:07 PM
#15

14# Varför ska man köra andras bilar? Jag kommer få en bil som är automat när jag väl tar ett körkort så det är niiga problem i det aspektet utan mitt problem är mest att jag tycker det är jobbigt och komplicerat att ta ett manuellt körkort när man ändå inte kommer köra en manuell då jag hatar det så mycket :/

Honestyisdead
8/15/15, 10:12 PM
#16

De flesta kör av olika anledningar andras bilar någon gång i livet.

annia1
8/16/15, 2:10 AM
#17

Som andra redan skrivit så kan det komma tillfällen när du behöver köra manuell växlad bil. 

Tar några exempel.
Din bil gått sönder och är på verkstad och du får en lånebil av verkstan, sannolikt manuellt växlad. 
Du och en kompis är ute och åker i din kompis bil, av nån anledning så kan inte din kompis längre köra utan du måste ta över.
Du får ett jobb och chefen ber dig ta företagets bil och åka nånstans.
Beroende på vilket yrke du söker så inte ens säkert att du får jobbet om du inte kan köra manuell. Och tänk nu inte bara just nu för saker kan ändra sig med tiden att du söker annat jobb än det du tänker just nu.
Du ska flytta och hyr en mindre skåpbil, brukar vara manuella vad jag vet.

Det är några exempel jag kommer på nu, men finns säkert flera.

.

Zepp
8/16/15, 11:32 AM
#18

Ta körkort för manuell, det är då ett extra besvär en gång i livet.. som du har nytta utav resten av livet!

Du kan då köpa en automatväxlad bil om du föredrar sådana.. många gör det.. och du kan/får köra en manuell de få gånger du blir tvungen till detta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Exotiiica]
8/16/15, 2:58 PM
#19

Hmm jo får nog ta och göra det…kommer inte njuta av den tiden men får står ut med det

Fridaaaa
8/16/15, 3:07 PM
#20

#19 Kommer nog släppa efterhand, gjorde det för mig i alla fall 🙂
Gäller inte att tänka heller "detta är inte roligt" "detta är inget för mig" utan tvärtom :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Zepp
8/16/15, 3:08 PM
#21

Alla har i princip problem med växlar men framförallt kopplingen de första gångerna!

Be någon närstående om att få öva på en stor tom parkeringsplats!

Problemet är synkroniseringen av koppling och gas för att komma igång!

Det blir lite lurigare i uppförsbacke, då även bromsen skall användas för att inte rulla baklänges!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
8/16/15, 3:09 PM
#22

Ja jag som haft körkort lite över 5 år nu, avskyr fortfarande att stå i backe och starta om det är brantare och trafik xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Exotiiica]
8/16/15, 3:09 PM
#23

19# Det är väldig svårt för mig :) Blir utskälld 90% Av tiden och får kärringstopp minst 3gr per lektion och jag har kört i ca 1 månad :/

Fridaaaa
8/16/15, 3:11 PM
#24

#23 Ta ett snack med den peronen,är inte OK beteende.
Kärringastopp fick jag jämt första tiden :) Ena lektion, och det var veckan innan uppkörningen fick jag stopp säkert 10 gånger på samma lektion :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
8/16/15, 3:11 PM
#25

I moderna bilar har man uteslutit det problemet!

Parkeringsbromsen sköts med pedal till vänster och släpper självmant när bilen rör sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
8/16/15, 3:13 PM
#26

#25 Menar du mitt? Ja om man har sånt i bilen ja ;) har dock inte jag ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Exotiiica]
8/16/15, 3:15 PM
#27

24# Det är min pappa som är min lärare haha, han blir frustrerad vilket även jag blir

 Problemet är också att jag har inte så långt tid innan jag måste ta mitt körkort och jag har ca 4 mån innan jag absolut måste ha det. Annars kan det bli stora problem för mig det är därför jag vill satsa på en automat för att det går snabbt att lära mig medans om jag tar det andra alternativet så är det inte säkert att jag kommer skaffa körkortet när jag måste ha det

Annons:
Fridaaaa
8/16/15, 3:17 PM
#28

#27 Intensivkurs på körskola? =)
Det är just då det blir fel, för att ni blir frustrerade och då blir det pannkaka av allt ihop. Kör med en som är lugnare mer pedagogisk. det gör väldigt mycket

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Exotiiica]
8/16/15, 3:20 PM
#29

27# Det koster väldigt mycket att köra med körskola, vill helst hålla mig till pappa då det är gratis och han själv inte vill att jag ska till en körskola :)

Zepp
8/16/15, 3:20 PM
#30

Käringstopp får man i början.. därför är det bra att öva start och stopp på en stor öppen plats.. utan att man behöver tänka på allt annat!

Ta körlektioner i en bilskola, det går fortare och öva sen med din far.. på sådant du behöver öva!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
8/16/15, 3:22 PM
#31

#29 Ja det kostar, men lärde mig mycket :) Och blir ni frusterade och arga på varandra kommer du dessvärre inte lära dig så mycket

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Exotiiica]
8/16/15, 3:23 PM
#32

30# Jo, men problemet är att han vägrar att ens tänka på körskolan. Han säger bara att man slösar pengar och att han kan lära mig. Han är väldigt envis och är den enda handledaren som har tillåtelsen till att övningsköra med mig :/

Jag har som sagt 4 mån att ta körkortet, ska jag ta ett körkort som är svårt och ta chansen att jag kanske inte får mitt körkort då jag behöver det som mest eller ta ett enkel körkort ock få körkortet då jag behöver det som mest? Måste nog bestämma mig snart

Zepp
8/16/15, 3:25 PM
#33

Privatister har över huvud taget svårt att klara uppkörningarna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Exotiiica]
8/16/15, 3:26 PM
#34

33# Hur menar du? Min bror klarade det finfint

Annons:
Fridaaaa
8/16/15, 3:55 PM
#35

#33 Nja det håller jag inte riktigt med om. Det hänger sällan på det.

#32 Fast manuell är inte så mycket svårare än automatare, tycker inte jag i alla fall, när man kommit in i det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Exotiiica]
8/16/15, 4:05 PM
#36

32# Ska försöka, vi får hoppa spå det bästa! :) Tack för svaren!

Zepp
8/16/15, 5:31 PM
#37

De som kör upp som trafikskoleelever klarar sig bättre än privatisterna. Bara hälften så många privatister i Skåne klarar uppkörningen.

Det viktigaste som han ser det är att de får lära sig grunderna rätt från början, så att de kan växla och manövrera bilen rätt innan de ger sig ut i trafiken. Det vanligaste han tror att föräldrar missar är metodiken, att eleverna får ge sig in i för svåra moment från början. 

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/fler-privatister-kuggas/

Om man säger som så.. de flesta vuxna som har kört bil i större delen av sitt liv har glömt att det var krångligt de första gångerna!

"Det är ju bara att hoppa in i vilken bil som helst och köra".. typ!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gasoline
8/16/15, 8:23 PM
#38

Tråkigt att du har då dåliga erfarenheter av just övningskörning. Har din handledare så dåligt tålamod bör den inte sitta som handledare åt någon som övningskör, sedan spelar det ingen roll om personen är din far eller inte. Alla "är vi barn i början" och ingen fixar det där med kopplingen i början, det är lite bökigt när man precis börjat men snart sitter det naturligt i ryggraden. Som många skrivit ovan så finns det bara fördelar med att ta manuellt körkort, trotts att det blir en sak till att lära sig. Du kanske inte har behov av det nu men du kommer ångra dig sen om du inte tar manuellt körkort. Tar du dessutom körkort för automat och kör det många är så kommer det nog att bli ännu svårare att lära sig att köra manuellt, då man redan fått invanda rutiner på att köra automat. Ta ett snack med din far, antingen måste ni börja samarbeta bättre eller att du får gå till bilskola och lära dig iallafall grunderna, för annars kommer detta bli både jobbigt och plågsamt för dig. Hoppas att det löser sig för dig.

flisan708
8/16/15, 10:25 PM
#39

Jag tror att det är en fördel att ta körkort med manuell bil. Tänker på att du kanske skaffar dig ett jobb i framtiden där det krävs att du kan köra en manuell bil. Tycker som andra att det är bra att köra på en bilskola. Då får du lära dig grunderna på ett korrekt sätt. Mellan körlektionerna kan du köra med någon anhörig och träna på det du känner dig osäker i. Jag har haft mitt körkort i över 20 år och mycket har ändrats. Tog intensiv kurs och det passade mig perfekt.

annia1
8/17/15, 1:23 AM
#40

Exotiiica jag har haft körkort över 30 år och jag får fortfarande kärringstopp nån gång då och då.

När det gäller mig själv så kör jag alltid i gymnastikskor så fort vädret tillåter för de skorna har mjuk och tunn sula. Har jag skor som har hård sula eller lite tjockare sula så får jag inte samma (känsla) kontakt med pedalerna. Så kanske prova med ett par andra skor.

En annan sak. Prova att flytta stolen nåt hack bakåt/framåt. Börja med bakåt för det kan också vara så att du inte får naturligt flyt på flytt på benet när du ska släppa upp kopplingen.

Sen för din egen skull så bör du ta några lektioner på en körskola. Som flisan säger så ändras saker och din pappa är väl nånstans dubbelt så gammal som dig så det har ändrats sen han tog körkort. Sen jag vet inte nån som kör som man lärt sig utan bara man har körkortet så ändrar man lite på sitt körsätt så det passar en själv. Så inte säkert att din pappa faktiskt lär dig så som det ska vara. Visst din bror klarade det, men inte säga att det godkänns när du ska köra upp.

Nu har jag inte följt med hur det är när det olika saker inom vad man ska lära sig. men förut var det obligatoriskt med halkkörning. Som jag förstått det så var det nåt som körskolan beställde tid för när eleven var tillräckligt duktig och jag antar att körläraren sen skrev intyg om att eleven klarat det.
Om du bara kommer köra privat så måste du väl själv se till att beställa tid för halkkörning och jag antar att de som är ansvariga för halkbanan måste skriva ut ett intyg åt dig.

.

[Exotiiica]
8/17/15, 1:36 AM
#41

40# jag är ca 155 cm det går inte att flytta stolen bakot och han vill inte att jag ska till en körskola så det blir ett automat körkort

Annons:
annia1
8/17/15, 1:59 AM
#42

Synd om du ska tvingas ta automat för att din pappa inte vill att du ska gå på körskola för jag är rätt säker på att du kommer förlora på det i längden. För du har hela livet framför dig och bara kunna köra automat kommer göra att det kommer finnas begränsningar för dig, tex i arbetslivet. Så möjligt att du längre fram kommer få lov att ta ytterligare ett då för kunna köra manuell.

Med tanke på det du skriver så antar jag att du sitter så långt fram det går. Jag är 160 och jag har vid ett par tillfällen kört bilar som jag knappt fått ner kopplingen ordentligt och då fått spänna benet på ett annat sätt, så jag tror en del av förklaringen till dina kärringstopp ligger i att du inte får rätt flyt på flytten av benet.

.

flisan708
8/17/15, 8:19 AM
#43

#41 Jag antar att du kommer köra fler än en bil i ditt liv. Nya bilar är anpassningsbara för alla längder. Jag är själv 1,64 cm och har aldrig haft problem mer än en gång. Det var i en gammal bil där stolen inte kunde ändras. Det gick dock att greja med kuddar och dynor.I detta undrar jag vad du vill. Tycker du som din pappa eller gör du som han vill? Tänk om du inte får ditt drömjobb pga att du bara får köra med automat. Där jag jobbar kunde en person inte få jobbet pga detta. Det gick inte att ordna med en automat växlad bil. Kan vara värt att tänka på.

Gasoline
8/17/15, 5:34 PM
#44

Du gör självklart som du vill och du har säkert dina anledningar till det val du gör. Jag önskar dig lycka till med körkortet, hoppas att det blir bra i slutändan :-)

[Exotiiica]
8/17/15, 7:07 PM
#45

43# "Tänk om du inte får ditt drömjobb pga att du bara får köra med automat. Där jag jobbar kunde en person inte få jobbet pga detta."

Va? Kan man inte bara köra till sitt jobb? Varför ska man använda företagets bil? va?

44# Tack! :)

flisan708
8/17/15, 7:44 PM
#46

#45 Jag var kanske inte tydlig och det var inte min mening att göra dig upprörd. Detta handlade inte om hur du skulle ta dig till och från ett jobb. Det jag ville säga är att i vissa arbeten så används tjänstebil/ firmabil om det är ett sånt jobb man har eller önskar få. Då kan arbetsgivaren ha vissa fordon till sitt förfogande och de är sällan utbytbara pga att en blivande anställd inte har rätt körkort.

KimE
8/17/15, 8:34 PM
#47

Ta en intensivkurs, en vecka sen är du redo att köra upp gärna i ett mindre samhälle. 7000kr för 22år sedan =drygt 300kr per år inte dyrt alls :) . Jag övningskörde med morfar han satt mest och sov inte det minsta stressande.

annia1
8/17/15, 9:54 PM
#48

Exotiiica du får inte kärringstopp hela tiden utan några gånger per "lektion" och jag tror att dina kärringstopp beror på att du inte kommer åt pedalerna ordentligt så om du och din pappa kan bortse från kärringstoppen och koncentrera er på allt det andra så tror jag det kommer gå bra. 

Du kan ju försöka prata med din pappa om det finns nån annan bil ni kan använda. Eller åtminstone har du nå kompisar så du kan provsitta i dom och se hur du kommer åt pedalerna i dom.

När det beställs tid för halkkörningsprovet och sen uppkörningen så tala om för säkerhets skull att du är kort så kommer de se till att de använder en bil så du kommer åt ordentligt.

.

Annons:
jagga-ewe
8/18/15, 6:16 AM
#49

Jag har haft körkort i 23 år, fick kärringstopp senast igår. En bil på jobbet som jag inte kört förut och där dragläget och jag inte kom helt överens.

Det jobb jag har nu hade jag inte kunnat få om jag inte hade fått köra manuellt växlad bil. I mitt jobb ingår att kunna åka ut till användare för att ge dem service och support. Jobbets bilar är manuellt växlade.

Jag hörde en diskussion där man på allvar övervägde att stämma en nyanställd för att hon hade sagt att hon hade körkort men när hon sen fått jobbet visade det sig att det bara var för automatare. Man ansåg att hon uppträtt bedrägligt som inte påpekat denna begränsning. Har tyvärr inte hört hur det gick vidare sen.

Se till att snabbt få en annan handledare! Din far är inte lämplig, uppenbarligen. Sen är det skit samma vad han säger. Oftast blir det för personligt att lära sina barn köra bil, på nåt vis. De allra flesta lär sig bättre av nån utomstående. Har inte dina föräldrar nån kompis som kan vara handledare åt dig? Eller nån moster/morbror eller sånt? Handledarkursen är inte SÅ dyr ändå, jag gick den i våras för att vara handledare åt min vuxna kompis som tar körkort.

Men, du lär ha nytta av lektioner på körskola med, det går inte att bortse från. De är RIKTIGT bra där, ser saker som din far missar. Och de har betalt för att lära dig, de vill inte skälla ut dig för då kommer du ju inte tillbaka!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Exotiiica]
8/18/15, 10:43 PM
#50

46# Jo, jag anade att du skulle säga det men ville för säkerhets skull att du skulle utveckla dig :)

48# Vi har en bil som jag kan nå pedalerna bra men jag har svårt med att balansera de, har provat 3 olika bilar :/

49# Det finns absolut ingen annan än min far som kan lära mig och han tänker inte betala för att jag ska gå till en körskola och det är omöjligt att övertala han…

Sedan kommer jag inte ha ett jobb där man ska köra företagets bil, en tandläkare behöver väl inte ha företagets bil?

jagga-ewe
8/19/15, 6:16 AM
#51

#50 Det beror på vad du har för arbetsgivare. Jag vet att vissa landsting har krav på att ALLA deras anställda har körkort, om det skulle bli behov av det. Då kan läget uppstå.

Om inte din far betalar får du väl betala själv? Om du ska ta körkort måste du vara gammal nog att reda över dina egna pengar. Ta minst EN lektion på körskola, det kostar inte nån förmögenhet!

Men, det verkar som du har bestämt dig, så jag fattar inte ens varför du bad oss om råd? Gör som du vill. Alla här är eniga om att du borde ta lektion på körskola, att din far är olämplig som handledare och att körkort för manuell växellåda är bäst. Du håller inte med - ditt val. Har du en automatare att övningsköra med, gör det då. För du måste ju ändå kunna öva med den.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

neasfotografier
8/26/15, 5:01 PM
#52

För mig fanns inte ens alternativet att jag skulle köra privat hela tiden. Jag skulle gå körskola och så var det bara. Det har alla i min familj gjort.

Jag körde med min pappa hemma och fick köra min mammas bil som numera räknas som pensionär - en väldigt gammal och trög bil utan servostyrning osv.
Hatade den men den var bra att börja träna med på en stor parkeringsplats. Plus att pappa inte var så rädd om den ifall den skulle bli lite bucklig😉

Minns inte riktigt hur mycket jag hade kört hemma när jag tog första körlektionen. Men jag hade inte kört mycket. Och det jag tränat på allra mest hemma med pappa var just start och stopp. För att lära mig hitta dragläget och inte få motorstopp varje gång jag skulle köra iväg.
Jag tycker att det är VÄLDIGT viktigt att träna på när man ska lära sig köra manuell bil. Annars får man motorstopp. Jag har inte fått motorstopp på säkert ett år och då kör jag ofta olika bilar där kopplingen tar olika högt upp och det är just för att jag lärde mig tidigt att känna av var dragläget är på ALLA bilar för att jag skulle undvika motorstopp.
Jag körde väldigt många olika bilar under tiden jag övningskörde. Minst 5 stycken och alla manuella. Min egen, pappas kombi, mammas, min brors, körskolans och en tillfällig bil vi hade hemma.
Tack vare det har jag idag inga problem med att köra alla möjliga olika manuella bilar. Men har än idag inte kört en automat.

Alla tricks och knep lär man sig bäst av de som jobbar på en trafikskola, de vet hur man ska förklara allting för att man som nybörjare ska förstå. Medan ens förälder som oftast haft körkort i över 30 år ofta inte vet hur man ska förklara det.
Och blir man dessutom frustrerad över att någon inte kan köra bil när det är den som ska lära en så blir det bara fel. Min pappa var lugn och vi skrek på varandra ett par gånger innan han insåg att det inte alls är så lätt för en som aldrig kört bil förr. Medan det varit vardagsmat för honom i över 30 år.

Det var heller inte ens en tanke för mig på att ta körkort för automat. Ingen i familjen hade en automat och fanns inte ens på körskolan jag valt.
Jag älskar att köra manuella bilar, för mig är det en del av hela upplevelsen med en bil. Att få växla själv.
Även om man ibland (väldigt sällan dock) skulle tycka att det var skönt att bara behöva gasa och bromsa. Men än i dag - 2,5 år senare, så har jag inga funderingar på att skaffa en automat inom en snar framtid.

Jag hoppas att du tänker efter väldigt noga och ser till vad alla andra skrivit här då det finns många nackdelar med att bara har körkort för automat. Och att du slutar lyssna  på vad din pappa tycker och vill. Det är inte hans körkort - det är ditt! Det är du som ska leva med det resten av livet, inte han.
När du väl tagit dig igenom ett manuellt körkort kan du sen skaffa en bil som är automat om du fortfarande vill det då. Men då kan du i alla fall köra alla bilar och inte bara vissa.

Och se inte allt så negativt, bara för att det är krångligt med kopplingen och att växla nu så kommer det inte bli det ju mer du tränar.
Något av det viktigaste som jag fick intala mig om och om igen varje gång jag övningskörde, både hemma och på körskolan, var att JAG KAN. Vilket min pappa och min körskolelärare också försökte banka in i mitt huvud när jag tvivlade på mig själv.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Upp till toppen
Annons: