Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2073 ggr
flisan708
2015-10-07 18:50

Vinterdäck

Snart är det dags att tänka på att byta till vinterdäck. Väntar du in i det sista tills du blir tvungen eller planerar du in det i tid? Ska du köpa nya däck? Läser du recensioner eller köper du alltid samma märke? Vilken typ av däck föredrar du, dubbfria eller dubbade?

Annons:
Zepp
2015-10-07 18:58
#1

Ha.. förra året bytte jag i tid.. dvs jag tog med däcken till verkstaden och de byttade medans jag drack kaffe!

Däck brukar jag köpa det som däckgubben pekar på.. iomed att jag tidigare alltid varit ute i sista stund!

Jag kör dubbfritt iomed att det som regel är max en dag om året som det är is och halka i Gbg!

Kör man med dubbdäck och det inte är is så skall man byta de dagarna.. iomed att dubbdäck på barmark är livsfarligt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ride84XL
2015-10-08 14:24
#2

Jag föredrar alla gånger dubbfritt en normal vinter här i Stockholm. Nu har ju inte jag råd med en egen bil och har fått låna och då får man ju köra med dom däck som finns. Men det är ju riktigt störande att "rassla runt" med dubbar på bar asfalt. Dessutom är det ju som jag antar ovanstående menar. Dubbar ger sämre grepp på asfalt - ganska mycket sämre också. 

Om man inte heller vill att dubbdäcken slits fort måste man ha en sån där riktigt tråkig körstil och köra mjukt och sakta - även dom dagar det är betydligt över 0 och man vet att det inte är halt. Snabb acc, broms och svängar (speciellt i kombination med det sämre greppet som gör att det lätt småslirar lite) och hög fart gör ju att dubbarna slits fort och lossnar. Däckstester är ju ofta missvisande eftersom dom kör med nya däck. Dubbar slits och lossnar fort när man kör runt på bar asfalt. Slitna dubbdäck är inte alls så mycket bättre än dubbfria som körts lika långt under samma förhållanden - ens på is.

Det är egentligen bara 1 vinter där dubbdäck var rätt val och det var 2009/2010. Den där gången när vi hade typ 57 cm snö i Stockholm och tunnelbanan stod still, hahaha

Changrila
2015-10-08 20:30
#3

Jag fick med vinterdäck när jag köpte bilen nyligen, helt nya pirellidäck med dubb och det är jag nöjd med (även om jag såklart inte hunnit prova dem än). Kan tyckas lite onödigt med dubb när jag bor i Sthlmsförort, men jag kör långt ifrån alltid i stadsmiljö. När jag väl köper nya däck är det dock inte orimligt att jag köper odubbade. Kommer i så fall noga läsa recensioner osv innan ett köp!

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Ride84XL
2015-10-08 23:55
#4

Jo, dom vinterdäck man får med nya bilar brukar ju vara dubbade. Då är det ju bara ta vad man får. Man vill ju kanske inte gärna köpa nya däck när man får däck med bilen. Men det känns ju inte skönt att "rassla runt" på bar asfalt. Främst tänker jag tänker på slitaget - det är ju inte bara däcken som slits utan även vägarna. 

Det drabbar ju alla i form av högre underhållskostnader (vägskatt mm) och alla får mer slitage på stötdämpare och fjädring mm (vägarna hinner ju som bekant ofta bli rätt slitna och ojämna på sina håll innan dom repareras och ju fortare asfalten slits ut, desto fler dåliga vägar får vi ju).

Jag tror det är rätt överskattat det där med dubb. Jag var med om riktig svarthalka förra vintern när jag körde hem från en polare och det hade regnat under dan och sen föll tempen på kvällen (men jag hann märka det i tid). Då körde jag en bil med dubbdäck som varit med iallfall ett par vintrar (men mönsterdjupet var fortfarande bra - säkert 4-5 mm iallafall) och det var inget problem att "spinna loss" på 4:an i 80 km/h med en slö bil, haha. Bromssträckorna gav mer känslan av ett godståg än en bil och man kunde kanske köra 10-12 km/h i en mindre rondell innan man började glida ut mot kanten. För dom som minns halkkörningen på körkortsutbildningen så var det lika halt som halkytan där. Uppskattningsvis en friktionskoefficient på under 0,1 - ändå har man sett att dom ofta ligger runt 0,2 i däckstester när dom kör ute på frusna sjöar. Men det är ju med nya dubbdäck. Dom tappar skitfort sin funktion när man sliter ner dom genom att köra runt på bar asfalt. Då är dom inte mycket bättre än odubbade iallafall.

Changrila
2015-10-09 23:29
#5

Hur länge håller sig däck fräscha förresten om de inte används? Tänkte om jag tex skulle köpa en uppsättning odubbade däck och använda dubbdäcken enbart när det verkligen behövs. Tar ju inte så lång tid att byta själv så det skulle jag kunna göra om det var bättre för däcken, vägarna osv. Bilen jag har nu är fyrhjulsdriven också, så jag inbillar mig att den lär vara ännu mer stabil i konstiga väder än vad tidigare bilar jag kört har varit.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Zepp
2015-10-09 23:40
#6

Däck.. speciellt vinterdäck är färskvaror!

Man brukar säga max 8 år för sommardäck och max 4 för vinterdäck.. sen blir de som träpuckar!

Förvarar man dem inte rätt, (kallt och mörkt) blir de puckar tidigare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Gasoline
2015-10-12 16:25
#7

Kör så gott som alltid odubbat, fungerat bra och jag brukar varken åka av eller bli stående någonstans trotts att vi ibland har väldigt snöigt och isigt här hemma.

flisan708
2015-10-12 20:47
#8

Jag kör dubbat, bra och tryggt där jag bor. Har däcken på däckhotell, enkelt och bra. Ska byta nästa vecka. När jag köper däck läser jag på lite innan sedan om jag ska köpa vinterdäck håller jag koll på rabatter. Köpte förra året och fick 21% rabatt på euromaster, fick rabatt efter temperaturen. De har sådana kampanjer varje år denna tid. Ett tips om man vill spara lite pengar.

Gasoline
2015-10-15 18:59
#9

#8 smart, tack för tipset :-)

Upp till toppen
Annons: