Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 685 ggr
[Carpinus]
2015-10-23 08:41

Finsk bilskrotningspremie en framgång

"Skrotningspremiekampanjen för bilar, som startade i sommar, har blivit en framgång. Under kampanjen får konsumenten, efter att ha låtit skrota en gammal bil, en rabatt på 1 500 euro då han eller hon köper en ny bil.

Ursprungligen hade tre miljoner euro reserverats för ändamålet, men de pengarna tog snabbt slut, varefter riksdagen beslutade om 5 miljoner euro till. Också de pengarna riskerar ta slut före årsskiftet, som är kampanjens slutpunkt."---

YLE

Annons:
JazzBass
2015-10-23 09:13
#1

Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när den här kampanjen infördes. Nån ny bil har jag aldrig ansett mig ha råd att köpa, och inte är jag speciellt intresserad av att göra det heller då jag tycker det är en extremt dålig investering. Jag hade därför gärna sett att man inte begränsat det här till splitternya bilar utan att man även inkluderat t.ex. max 5 år gamla bilar. Många av dem som kör med gamla bilar redo att skrotas är inte de som i första taget går och köper en splitterny bil, de har helt enkelt inte råd, och med tanke på bilpriserna i Finland så är inte 1500 euro speciellt mycket rabatt heller.

Jag misstänker att den här skrotningspremien leder till ökad skuldsättning; att många köper en för dyr bil bara för att komma åt den här rabatten. 

De som jag tror använt den här premien mest, vilket skulle förklara att man ser på den som en framgång, är personer i övre medelåldern eller äldre som har en gammal bil och en del besparingar på kontot. Vi småbarnsföräldrar som skulle behöva en nyare och säkrare, men också rymlig (läs: större och dyrare) bil har effektivt förhindrats att ta del av den här skrotningspremien i och med att den begränsats till endast nya bilar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Gasoline
2015-10-24 11:07
#2

Ett bra alternativ men tror som #1, de som skrotar en skrotig bil är oftast inte dom som har råd att köpa en dyrare bil. Men ett bra alternativ absolut och jag tycker att det är lite tråkigt att ingen skrotningspremie finns i Sverige, det förhindrar att bilar blir övergivna på fel ställe. Däremot är jag lite skraj att fel bilar skrotas för att ägaren inte vill ha den eller behöver pengar. Men men, sådana val kan man ju inte styra över och alla har vi olika tycke och smak, samt intressen för den delen.

Upp till toppen
Annons: