Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 921 ggr
Gasoline
2015-10-27 17:28

Vanliga fel vid kontrollbesiktning

"Under 2014 genomfördes totalt 3 692 894 personbilsbesiktningar av landets besiktningsstationer. Av dessa underkändes 28,2 procent, eller 1 041 396 stycken, med krav på efterkontroll. Antalet bilar som godkänts med anmärkning var 581 226 bilar. Att nästan en tredjedel av de besiktade bilarna underkänts kan tyckas vara mycket, men detta är en lägre siffra än de tre tidigare åren trots att det totala antalet kontrollbesiktningar har ökat stadigt." http://teknikensvarld.se/har-ar-de-vanligaste-felen-vid-kontrollbesiktning-203652/

Annons:
Fridaaaa
2015-10-27 17:45
#1

Märkligt med så många med lampor ändå. Vi dubbelkollar alltid innan vi rullar in :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gasoline
2015-10-28 16:07
#2

Ja, det kan man tycka och jag kan absolut hålla med. Många gånger tror jag att det kan bero på att man inte alltid har koll och att man inte tänker på att kolla det. Jag vet även att de med lite äldre bilar och som förutsätter att fler tvåor kommer att upptäckas åker in med små fel som man vet om för att få en "arbetsorder", dvs ett papper på alla tvåor som besiktningen vill att man fixar innan bilen går igenom, eller för att förlänga besiktningsperioden så att man kan köra en månad till och hinna fixa de fel som finns under den tiden. Inte så logiskt alla gånger kanske, men det är så det kan fungera ibland :-)

Upp till toppen
Annons: