Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 1743 ggr
Gasoline
2015-10-29 17:01

Det är inte värt det - att köra rattfull

"Som 18-åring känner man sig lätt som Stålmannen bakom ratten. Det höll på att kosta mig livet. Nu måste vi börja prata med ungdomarna om att köra bil full, skriver Johan Heed." http://www.expressen.se/debatt/till-alla-18-aringar-det-ar-inte-vart-det/

Annons:
Gittan
2015-10-29 17:25
#1

Otroligt synd att inte som fått körkort inte förstår att alkohol och bilkörning inte hänger ihop. Å andra sidan finns det äldre som kör rattfulla också. En sådan förare kunde ha tagit livet av både min sambo och mig

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Gasoline
2015-11-01 07:23
#2

Verkligen, det är otroligt tråkigt. Det som är ännu mer tråkigt är att det händer i alla åldrar och oavsett om man har körkort eller ej. Men all heder till de som berättar om detta, som uppmärksammar hur farligt det är.

flisan708
2015-11-01 11:18
#3

Starkt gjort av killen att han berättade sin historia. Alkohol och bilkörning, fyrhjulingar hör inte ihop. Tycker med att det är bra att folk berättar. Kanske kan det få någon att avstå att köra.

[Jimmy.L]
2015-11-02 17:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Kan sluta såhär som en rattfull gjorde i helgen.

Gasoline
2015-11-02 19:32
#5

Kan verkligen hålla med, att framföra fordon och alkohol hör inte ihop. Somliga verkar inte lär sig heller, även fast körningen slutade illa och polisen vart indragen, två dagar på raken. http://na.se/nyheter/lindesberg/1.3230001-kraschade-bilen-andra-kvallen-i-rad Vad som är ännu värre, och som gör mig ännu mer förbannad, är när man har andra med sig i bilen och ännu värre barn! http://na.se/nyheter/hallsberg/1.3229315-35-aring-kraschade-med-trad-i-polisjakt

Cragan
2015-11-08 06:48
#6

har det hjul så använd det ej påverkad.  hade en släkting som cykla på fyllan när han skulle hem dom hitta han i diket han avled senare på sjukhuset av skadorna.

Annons:
Gasoline
2015-11-08 19:20
#7

#6 Sant, man bör inte framföra något alls i onyktert tillstånd. Tråkigt att höra om din släkting, beklagar.

Cragan
2015-11-08 19:28
#8

#7 är ganska många år sedan det hände nu så inget en grubblar över numera

Ride84XL
2015-11-13 04:21
#9

Det är ju få som tycker det är ok att köra fulla egentligen. Det största problemet är att när folk blir berusade så tänker dom ju inte riktigt som när dom är nyktra. Även om dom inte tycker det är ok i nyktert tillstånd så kan dom ju i slutet av festen (när dom är kraftigt berusade) tänka "asch jag ska ju bara hem" eller något.

Här har polisen verkligen nånting att jobba mot om man på allvar vill minska dödade och skadade i trafiken - istället för att införa pateiska hastighetsgränser och jaga fortkörare på motorväg:  http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20141106/raseri-mot-de-sankta-hastighetsgranserna  Man borde ju upprätta fler "blås-kontroller" på fredags och lördagskvällar och inte som nu på kontorstider

Gasoline
2015-11-14 09:01
#10

Det tråkiga är ju att det finns påverkade ute i trafiken dygnet runt, alla dagar. Det största problemet (till mängden) är nog inte dom "som bara vill hem från festen" utan de som kanske varit berusade dagen innan och kör till jobbet tidigt dagen där på, de som har drog- eller alkoholmissbruk samt de som druckit några glas för mycket till maten men fortfarande tror att dom ligger under gränsen. Dessa vistas inte i trafiken bara på helger. Även om de som är kraftigt berusade utgör en större fara i trafiken så tror jag att det är som som brukar alkohol och andra preparat mer än på helgen som står för de flesta olovligt körningar. Det är skrämmande många som man möter i trafiken som egentligen inte skulle ha framfört ett fordon just den dagen.

Ford -57
2015-11-14 17:00
#11

Och en ynkrygg som kört ihjäl nån när den varit påverkad brukar sällan få nog straff, d skulle jämföras me mord, men d blir nån månad bara, som högst, vidrigt fy F-n säjer jag.

Gasoline
2015-11-14 18:39
#12

Ja, det är alldeles för klena straff i Sverige, tycker jag iallafall.

Ride84XL
2015-11-15 01:00
#13

#10

Problemet är ju att dom som kör dagen efter och fortfarande är påverkade, får ju oftast en extra dag på sig att "nyktra till" innan dom kör till jobbet. Det är ju oftast fredagar och lördagar det festas. Om dom hade kontroll morgon och dagtid på söndagar skulle dom nog få en hel del också. 

Sen finns det ju såklart missbrukarna och dom som festar även andra dagar - och dom får ju några i dom kontroller som görs på vardagar också. Men det är nog mest fyllekörning på helgerna. 

När det gäller annat än alkohol (drograttfylla) så är det nog dock mer jämnt fördelat under veckan skulle jag tro.

Annons:
Upp till toppen
Annons: