Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 1810 ggr
Gasoline
2015-11-24 18:53

Böter för rökning med barn i bilen

"Enligt walesiska hälsoministern Mark Drakeford är rökning i bilen ett verkligt hot mot barns hälsa. – De har oftast inte något val om de ska åka i bilen och kanske inte kan säga åt den vuxne att inte röka, säger han till BBC. " http://www.metro.se/nyheter/boter-pa-600-kronor-for-den-som-roker-med-barn-i-bilen/EVHofd!QgNdG7JDjGyM/ "Förbudet gäller både den som tänder en cigarett och för chauffören – även om den inte röker. Påföljden blir böter på 50 pund (drygt 600 kronor)." http://www.svd.se/forbjudet-roka-med-barn-i-bilen

Annons:
Zpookey
2015-11-24 19:00
#1

Bra förbud tycker jag.

Ford -57
2015-11-24 22:16
#2

Ja d e bra, man minns ju när man va "mindre" å åkte på Söndagsutflykter i en liten DKW, tre barn, me  fyra vuxna som rökte som dom hade aktier i tobaksbolaget, ock rutorna stängda, för drag va ju inte bra för hälsan, ja jälars🙂

Zpookey
2015-11-24 22:19
#3

Tycker iofs inte att man ska gå och blossa när man kör runt barnvagnen eller håller sitt barns hand när man är ute och går heller.

Gasoline
2015-11-26 17:14
#4

#2 ja usch ja, min mamma har alltid rökt i bilen så jag är uppväxt med det själv. När man var liten tänke man inte så mycket på det men nu som vuxen så blir jag illamående utav att sitta i det. Vore bra att införa här i Sverige tycker jag, förstår inte varför det inte haft det för länge sedan. Borde dessutom vara olagligt att röka med minderåriga i slutet utrymme utav alla dess slag.

flisan708
2015-12-07 18:08
#5

Jättebra!!! Borde även införas i Sverige!!!

Zpookey
2015-12-07 22:33
#6

Helt ärligt så är det underligt att de ifrågasatt mobilprat i bilen när rökningen är minst lika farlig ur trafiksäkerhetssynpunkt. Många slänger ut sina fimpar genom fönstret och det borde dels vara en rejäl brandfara plus att det är lätt att träffa ett annat fordon….för att inte tala om de som säkert missar glipan i fönstret och får in en glödande fimp i bilen istället. Säljs det ens bilar med askfat nuförtiden? Jag tycker definitivt att de ska förbjuda rökning i bilen oavsett om där finns barn eller inte men barn ska verkligen inte behöva lida för föräldrarnas svaghet.

Annons:
Gasoline
2015-12-09 20:45
#7

#6 Sant, har inte tänkt på det ifrån den synvinkeln förut. För att inte tala om hur dåligt det borde vara för miljön med alla fimpar efter vägen, allt ska ju vara så miljövänligt…. Absolut, askfat finns även i nya bilar. Märkligt med tanke på att färre röker i bilen nu än förr och de som röker använder väl sällan askfat?

Upp till toppen
Annons: