Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 2569 ggr
Zepp
12/17/15, 10:49 AM

10 regler svenska bilister vägrar lära sig

Vi är duktiga på att rätta oss efter de flesta trafikreglerna. Men så finns det några regler som helt enkelt verkar vara för svåra för svenska folket att lära sig. Här är tio exempel – en del regelbrott är direkt livsfarliga, medan andra mest är irriterande.

http://www.expressen.se/motor/10-regler-svenska-bilister-vagrar-lara-sig/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Tibonnanj]
12/17/15, 11:00 AM
#1

Den första saken om att köra i vänster/mitten fältet körfält är inte helt korrekt. Är hastigheten 70km/h eller lägre är det tillåtet att köra i vänster körfällt och även köra om i höger körfält.

[peter54]
12/17/15, 11:02 AM
#2

De där tio grejerna ser jag eller råkar ut för i trafiken varje gång jag kör bil. Ofattbart. Varje gång jag kör måste jag lösa problem åt andra trafikanter för att de tar sig större fri- eller rättigheter än vad som är rimligt, exempelvis att jag måste bromsa ner när någon jag möter kör om en annan bil för att inte krocka med den som kör om fast det inte råder fri väg.

[Tibonnanj]
12/17/15, 11:04 AM
#3

Nr 8 är också lurig eftersom man inte för överstiga hastighetsbegränsningen på en motorväg, inte ens när man ska köra om. Men eftersom att majoriteten kör för fort så upplevs säker en laglig omkörning som en långsam omköring.

[Outlawly]
12/17/15, 11:07 AM
#4

När ska man börja införa repetitioner på det man lärde sig i körskolan? 
Inte bara kontrollera 80plussare!

Jobbigt värre när folk inte blinkar. T.ex när man själv ska köra ut från en korsning och stannar för att det kommer en från vänster, och så svänger han in där man står och väntar. Jahopp du har man stannat i onödan😕

[Tibonnanj]
12/17/15, 11:09 AM
#5

#2 jag tror 10:an syftar mer på att hålla avståndet till framförvarande bil. Inte att köra om på ett säkert sätt. eller missförstod jag dig?

[Tibonnanj]
12/17/15, 11:15 AM
#6

Jag tycker att man borde va tvungen att "ta om körkortet" igen varje gång det ska förnyas. Uppkörning och hela paketet. Detta är säkert inte ekonomiskt möjligt men tror det hade hjälpt. Jag tog körkort för några månader sen, så har alla regler väldigt färskt i huvudet och har varit med många gånger att erfarna förare och bra förare inte vetat om enkla bas regler. tex att bilister har väjningsplikt för fotgängare på gångfartsgata.

Annons:
[peter54]
12/17/15, 11:24 AM
#7

#5 Ja den situation jag beskrev fanns inte med i de 10 punkterna, det var ytterligare en. 🙂

[peter54]
12/17/15, 11:30 AM
#8

#6 Den regeln är idiotisk och har för länge sedan visat sig öka påkörningsolyckor på övergångsställen. Först och främst går regeln fullkomligt på tvärs med miljötänkande och dessutom borde det vara självklart att den som har lättare att stanna, särskilt i vinterväglag, också borde vara den som ska stanna.

Utöver detta så borde man ha tagit bort alla övergångsställen vid korsningar när den regeln infördes, eftersom korsningarna helt låses så att ingen kommer någonvart när det är många gångtrafikanter som ska över från olika håll i korsningen.

[Tibonnanj]
12/17/15, 11:45 AM
#9

#6 Enl mig handlar det om ömsesidig respekt. Det finns inte så många områden som har gångfarstområde och där detta gäller så rör det sig oftast många oskyddade trafikanter. 7km/h är inga problem att hålla och skulle en gångare vara oförsiktig eller bilist inte se gångaren så blir det inga större skador förhoppningsvis.

Att det är väjningsplikt för gångare på övergångsställen tror jag ökar avsökningområdet och uppmärksamheten hos bilister, vilket aldrig är en dålig sak. I flervägskorsningar blir det stopp pgr av övergångsställen men är man ute i god tid så har man inte heller bråttom dit man ska och har tid att vänta några extra sekunder. Men det finns säker bättre och säkrare lösningar i sådana fall. Det bäste skulle ju vara om oskyddade trafikanter och bilister va helt avskiljda från varandra och aldrig behövde korsa varandras väg .

Zepp
12/17/15, 10:42 PM
#10

#1 

Det där är helt fel.. det är straffbart och en allvarlig företelse att köra om till höger.. fortfarande!

Det enda undantag som finns är vid köbildning.. oavsett hastighet på vägavsnittet!

Man håller till i högerfilen som huvudprincip om man inte tänker köra om och omkörning sker till vänster.. även om det finns ytterligare vänsterfiler och de där kör om dig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
12/17/15, 10:46 PM
#11

#3

Om de andra kör tillräckligt fort skall man lägga sig bakom dessa och inte köra om!

Gäller fortfarande om de kör i 105 och 110 är tillåtet!

För man är rätt dum om man överträder hastighetsbegränsningen för att vinna någon enstaka sekund!

Man får köra om långsamtgående fordon.. men alldrig överstiga hastighetsgränsen.. basta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Tibonnanj]
12/18/15, 6:19 PM
#12

#10

På hemsidan trafiksakerhet.se står det att omkörning i höger körfält är tillåtet:

om den högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim eller lägre och det finns en synlig körfältsmarkering som skiljer körfälten åt och som går i samma riktnig.

Detta är även vad som lärs ut i körskolorna just nu.

Zepp
12/18/15, 7:17 PM
#13

Märk väl vid filkörning.. inte annars!

Och det skall altså vara heldragen linje.

"Stor osäkerhet råder när det är tillåtet att köra om på höger sida.

Omkörning  på höger sida är endast tillåten om:

det finns körfältsvägvisare som beskriver olika färdmål,

det finns två eller flera körfält i samma riktning och tät trafik i alla körfält och hastigheten bestäms av fordonet framför dig - tät köbildning,

det finns skilda körfält i anslutning till vägkorsning,

om den högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim eller lägre och det finns en synlig körfältsmarkering som skiljer körfälten åt och som går i samma riktnig,

körfältet på sidan om dig är ett kollektivkörfält."

http://www.trafiksakerhet.se/omkorning-hoger-sida.htm

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Tibonnanj]
12/19/15, 2:38 PM
#14

Nej det behöver inte vara heldragen linje. då skulle det stå det.

Ja, jo jag glömde vist bort den viktiga detaljen, tänkte inte på att det inte va självklart att inte passera en bil på höger sida om det bara fanns 1 körfält. Ber om ursäkt.

Zepp
12/19/15, 7:53 PM
#15

Altså.. jag kan oxå vara tveksam till tolkningen i alla avseenden!

Heldragen linje är ett (1) sätt att veta.. körfältsmarkeringar som går i olika riktningar är annat!

Glöm för övrigt att man har rätt att köra om till höger när det är 70 Km/h!

Det säger bara att de undantagen gäller för hastigheter på 70 eller lägre.. alldrig någonsin över!

Till 99% gäller att det är förbjudet och straffbart.. ett rätt allvarligt trafikbrott att köra om till höger!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: