Annons:
Etikettkörkort-förarbevis
Läst 1619 ggr
[Carpinus]
2016-01-27 10:15

Övningskörde i 200 knyck

_"Farten var uppe i nästan 200 kilometer i timmen men mamman frias från brott trots att hon satt bredvid sonen som övningskörde."---

Det här målet är ovanligt. Det handlar om vilket ansvar du har som handledare för den som övningskör. I det här fallet en mamma och hennes då 17-åriga son som var på väg från Mariestad mot Skövde.
När sonen blir omkörd av en bilist som tutar och dessutom pekar finger tappar han besinningen och ökar farten. Det är hundraväg men de är uppe i nästan det dubbla.
Polispatrullen får stopp på bilen strax utanför Skövde:
- Där sitter pojken och hans mamma. Han säger att han skulle race´a med bilen framför honom, berättar trafikpolisen i rätten."---

"När du agerar som handledare vid övningskörning ska du betraktas som förare, menar tingsrätten. Men om eleven, i det här fallet sonen, medvetet bryter mot dina instruktioner så räknas du inte som oaktsam och ett uppsåt tror man inte mamman haft.
Men tingsrätten är oenig i sin dom; två av nämndemännen menar att mamman snarare varit likgiltig när sonen inte saktade ner. Detta bygger de på polisens vittnesmål om hennes reaktion när hon stoppades:

- Hon satt och pratade i telefon och sa väl någonting om att jag försökte få honom att sänka hastigheten men att pojken inte hade lyssnat."---

"När det väger jämnt i tingsrätten så gäller principen hellre fria än fälla, och kvinnan slipper penningböter på 4 750 kronor som åklagaren yrkat.
Åklagaren Jennifer Hasselroth vet ännu inte om hon ska överklaga."---_

SR

Undrar vad som händer med killens lämplighetsintyg?

Annons:
Niklas
2016-01-27 10:27
#1

Han borde rimligen inte ha körkort över huvud taget.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Carpinus]
2016-01-27 10:29
#2

#1 Nej, och egentligen inte mamman heller…

Niklas
2016-01-27 10:30
#3

#2: Det är möjligt men jag har svårare att bilda mig en uppfattning om henne.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Carpinus]
2016-01-27 10:48
#4

Så här såg tingsrätten på det: "Hon har erkänt både fortkörning och brott mot trafikförordningen, som åklagaren åtalat för, men frias ändå av tingsrätten. De menar att hon varken haft ett uppsåt eller varit oaktsam."

Samtidigt står det "När du agerar som handledare vid övningskörning ska du betraktas som förare", och vid 200 förmodar jag att körkortet brukar åka.

Skulle tro att åklagaren överklagar, för det känns som en prejudicerande dom.

Mer i ämnet.

jagga-ewe
2016-01-27 22:21
#5

Intressant, i lokalpressen stod det att hon blev av med körkortet. De kanske var lite snabba, det är inte första gången… Däremot fick grabben inget straff. Misstänker ändå att han blev med tillståndet, det är ju inte som straff utan helt enkelt för att han inte var lämplig.

Morsan i fråga förtjänar nog att bli av med kortet, om hon satt o snackade i telefon och inte reagerade. 200 blås är inte lämpligt på den vägen, och enligt var polisen sa i lokalradion stod deras mätare på drygt 200 men avståndet till bilen minskade inte ändå. Det är 2+1-väg o räcken, viltstaket etc, förr var det 110 på vägen. Nu är det 90 fast det efterlevs sällan. Men 200 knyck är för fort. Fast jag vet ju att det finns de som varit uppe i 240 km/h där.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
2016-01-29 20:03
#6

Åklagaren överklagar nu, frågan är om Hovrätten vill ta upp.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6357008

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Gasoline
2016-02-01 09:48
#7

Hoppas innerligt att denna pojk inte får körkort på väldigt länge…

[Carpinus]
2016-02-01 11:05
#8

#6 Skall bli intressant att följa!

Upp till toppen
Annons: