Annons:
Etikettbilköp-tips-och-råd
Läst 1629 ggr
MagArne
2/2/16, 9:22 AM

Ny mellanklasskombi

Behöver ha tips och synpunkter på en ny billigare kombibil i mellanklasen. Alltså storleken något mindre än V70 och Passat. Har inte tid, kunskap och tålamod att leta begagnad bil så det lutar åt en helt ny. Budgeten ligger på ca 220.000kr
Kommer köra ca 2000 mil/år

Krav är dragkrok samt någon form av motorvärmare. Har en elstolpe.

Några önskningar men inga krav är
Inte den klenaste motorn
Kurvljus samt bra belysning då vi bor på kurvig väg på landet
Fyrhjulsdrift

Vad kan vara värt att titta på?
Har idag en liten Seat Ibiza -13 1.2 TSI som ska behållas samt en skrotfärdig Audi A4 -96 som ska bytas mot nya kombin.

Annons:
felle-j
2/4/16, 6:32 PM
#1

Nya Skoda Fabia ska vara en grymt bra bil. Går säkert att få med dragkrog och motorvärmare. Jag läste om denna bil nyligen i en biltidning där de gjorde långtidstester med en Skoda Fabia, en Ford Mondeo, En Citroën Cactus, en VW passat och en Nissan Qashqai. Fabian Fick överlägset bäst betyg.

Annars kanske Volvo V60 eller V50 är bra bilar i rätt storlek för dig. Även Citroën C4. En sådan har min far och den är  riktigt bra. Tillräckligt rymlig för fyra personer som ska upp till fjällen men ändå inte för stor. Riktigt bekväm är den också att åka långt i. Den har bra drag i motorn och den  har kurvljus. Motorvärmare och dragkrok går säkert att få till.

flisan708
2/4/16, 8:14 PM
#2

Jag har en kollega som har en Citroën cactus och är jättenöjd. Hon säger att det är den bästa bil hon haft. Renault kaptur sägs också vara bra.

MagArne
2/4/16, 9:29 PM
#3

Skoda Fabia är kanske i minsta laget men Octavian ser riktigt trevlig ut men tyvärr dyr. Renault Captur ser ut att ha väldigt litet bagage men ska ta en titt om det stämmer. Citroen Cactus tycker jag ser förskräcklig ut men deras C5 som ser normal ut kanske är för dyr? Har kollat på Kia Cee'd GT-line som ser trevlig ut men inte provkört än. I helgen ska vi titta på Seat Leon ST FR samt X-Perience som Seat har kampanj på.

felle-j
2/4/16, 9:49 PM
#4

En Octavia är väl i samma storlek som Volvo V70?

MagArne
2/4/16, 10:12 PM
#5

Är det inte Superb som är jämförbar med V70?

felle-j
2/5/16, 12:08 AM
#6

Jo, det är sant. Superb är väl lite större än Octavia men det ser ändå inte ut att vara så stor skillnad.

Annons:
Gasoline
2/5/16, 4:15 PM
#7

Superb är precis som den låter, superbra! Dock är det en billigare variant av passat, dom är jämförbara i storlek. Skulle jag köpa en helt ny bil skulle det bli en superb eller passat. Skoda är ju inget märke som känns "kul" men den lilla erfarenheten jag har utav de nyare skoda bilarna är bara bra, jag tror absolut att att det är en prisvärd bil.

Upp till toppen
Annons: