Annons:
Etikettfelsök-och-reparationer
Läst 2116 ggr
Maaliinn
3/5/16, 2:30 PM

hjälp går inte igenom besiktningen

Jag har en honda civic -98 som för två år sedan inte gick igenom besiktningen pga ojämn bromsvärkan vänster bak. Vi bytte bromsvätska, hjulcylider,bromsbackar och bromsrör. Trummorna var fina. Iå år har jag precis samma fel, samma sida + att färdbromsen tar ända ner i marken. Allt ser fint ut då typ allt är nytt. Vi bytte ändå huvudbromscylinder vilket vi skälva tyckte gjorde tror skillad på bromsen.. men det tyckte inte besiktningssnubbarna. På verkstan sa dom att det enda dom trodde det kunde vara var den. Nu får jag körförbud den 14e och ingen vet vad skjutton felet är. Någon som haft samma problem eller har nån aning om vad det kan vara för fel. Bilen är väldigt fin förövrigt och har knappt gått nånting.. men detta gör både mej och min pappa tokig!!!

Annons:
Maaliinn
3/5/16, 2:34 PM
#1

Stavfel får man räkna med när man är så desperat att man inte läser innan man postar 👍

[VSK]
3/5/16, 2:35 PM
#2

Är Huvudbromscylindern trasig i några packningar lär ni ju se på bromsvätskebehållaren om inte annat. 

Om systemet är korrekt luftat, så kan det bara vara bromsslangarna. De är dubbelväggiga av säkerhetsskäl, men antagligen så har ett lager gått sönder, så när du bromsar så finns det inget som orkar hålla tillbaka bromsvätskan, så det bildas en temporär bubbla. Alltså bromsslangen ger efter före bromsoken. Därför så händer det inget när du bromsar.

Maaliinn
3/5/16, 3:32 PM
#3

Vi får testa det. Men kan de gå sönder så fort? Slangarna byttes ju för 2år sedan.

[VSK]
3/5/16, 3:41 PM
#4

#3

Har ni bytt allt annat och inget läcker, så vad kan det vara. Men det är ju bara att nån bromsar och en annan kollar slangarna.

Maaliinn
3/8/16, 4:44 PM
#5

Slangar och cylinder är bytt igen. Går fortfarande inte igenom. Alla verkar tänka på huvudbromscylindern, men den är bytt. Nu funderar vi på om det kan va nått liiitet liitet på servon. När denna bil väl är lagad så borde den inte ha nått fel på bromsarna på läänge med allt som är bytt.

[VSK]
3/8/16, 4:52 PM
#6

#5

Bromsservon har ingenting med de symptom du har nämnt. Är bromsservo trasigt så går det bara jättetrögt att bromsa. Du märker om det är trasigt. Bromspedalen skall ej vara svampig och sjunka mot botten oavsett om bromsservot är helt eller trasigt.

Har ni verkligen luftat på rätt sätt?  Beskriv för mig hur ni har gjort?

Annons:
Zepp
3/15/16, 11:19 PM
#7

Mm.. med tanke på alla byten.. verkar det som luftbubbla någonstans.

Dvs det mesta är ju bytt.. återstår luftbubblor!

En del sådan kan vara himla besvärliga att bli av med.

Bra hjälp är en karl med stort tålamod och någon liter bromsvätska.. pumpa, pumpa i timmar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: